Hoofdzekering GS300??

Ron GS300

Nieuw hier
6 dec 2023
20
10
3
Ik heb vandaag mijn verlichting 7 uur lang aan laten staan van mijn Gs300 van 2006. Met een andere auto de auto geprobeerd over te starten maar nu heeft mn "hulpje" de plus en de min verwisseld en nu gaat de auto niet meer op contact. Wel doet de verlichting rondom het gewoon maar krijg alle verlichting op de tellers niet aan, en hij start dus niet. Ik gok de hoofdzekering maar krijg hem niet gevonden?? Weet iemand zo waar deze zit en wat voor zekering het is? Dan neem ik deze morgen mee naar de auto (die ik achter heb moeten laten) en probeer ik het morgen opnieuw, en dan wel op de juiste manier 😅
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Als de hoofdzekering kapot is (heb je die wel?) dan brandt het licht ook niet, dus die zekering werkt nog.
Gloeilampen gaan niet kapot als je plus en min omdraait, ECU's (computers) waarschijnlijk wel.
Ik zou de accu 20 minuten loshalen en hopen dat alles daarna weer werkt, anders ben ik bang dat er meer kapot is en dat wordt dan zoeken, ook omdat je OBD dan waarschijnlijk niet meer werkt.
Zorg er wel voor als je de accu loshaalt dat deze bij het opnieuw aansluiten voldoende vol is, bij een erg lage spanning lijken de lampen nog goed te werken maar is de spanning te laag voor de computers.

Edit; Ik zou ook alle zekeringen in de auto controleren,
 
Laatst bewerkt:

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Daar is iets gebeurd wat in de buurt kan komen van een “kortsluiting” van de 12V accu? Die kan nu wel eens definitief kapot zijn? Maar je hebt kans dat de accu het nog wel doet, maar gewoon een beveiliging heeft voor dit soort gebeurtenissen. Per saldo zal ie dan nog net zo leeg of nog leger zijn. Meet dat ding eerst maar eens door voordat je er een lader op aansluit of een andere donorauto.
 

Ron GS300

Nieuw hier
6 dec 2023
20
10
3
De auto staat op de parkeerplaats van mijn werk. Ik haal er morgen de accu uit, test hem en dan eventueel laden. Maar dan is er wel de hele dag de accu uit geweest, kan dat kwaad?

En natuurlijk kijk ik ook alle zekeringen na, dus die onder de motorkap én die bij de voetruimte bij de passagierskant. Ik hoop niet dat de boordcomputer door is gebrand, zou toch niet moeten kunnen bij zo'n auto van die klasse lijkt mij??
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
De auto staat op de parkeerplaats van mijn werk. Ik haal er morgen de accu uit, test hem en dan eventueel laden. Maar dan is er wel de hele dag de accu uit geweest, kan dat kwaad?

En natuurlijk kijk ik ook alle zekeringen na, dus die onder de motorkap én die bij de voetruimte bij de passagierskant. Ik hoop niet dat de boordcomputer door is gebrand, zou toch niet moeten kunnen bij zo'n auto van die klasse lijkt mij??
Nee hoor, gewoon er uit halen. Je bent wat voorkeuze dingen kwijt (radio, stoelgeheugen etc. ) en je moet vermoedelijk de ramen opnieuw inleren.
 

Ron GS300

Nieuw hier
6 dec 2023
20
10
3
20240206_122808.jpg
 

Ron GS300

Nieuw hier
6 dec 2023
20
10
3
Ja, er staat een filmpje op youtube waar ik alle tips&tricks van af heb gekeken. Mocht je er ooit zelf aan willen beginnen dan is dat zeker een aanrader! C.a uurtje werk
 
Laatst bewerkt: