Iets anders: Windows 8

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Om de discussie hier maar eens te starten, wij gebruiken immers allemaal PCs/tablets/phones om Lexusforum te bezoeken.

Gisteren windows 8 op de PC gezet. WOAH :O WENNEN!

Maar na een hele avond mijn tijd te verspelen moet ik eerlijk toegeven dat het wel makkelijk werkt. Ik mis wat basis functionaliteit van office in Metro, maar ik hoop dat office 2013 de oplossingen gaat bieden.

Het verdwijnen van de startknop:
Initieel dacht ik dat dit mijn grootste probleem zou worden, echter is dit absoluut niet het geval. Start zat linksonder en wanneer je de muis linksonder beweegt roep je de metro interface naar voren. Niet echt veel anders dus. Integratie van twitter, facebook e.d. zijn goed gedaan. Het benaderen van de media is klasse. Ik merk wel dat ik de windows toetsen wat vaker gebruik (Windows + F bijvoorbeeld om in de windows store te zoeken)

Klassieke desktop:
Makkelijk genoeg te benaderen en ik merk dat ik er vaak onnodig naar toe ga. Dus ook nog even wennen om het desktop gebruik te gaan minimaliseren, maar dat komt wel denk ik.

Grootste problemen:
Email, om een of andere reden krijg ik mijn account op outlook.com niet aan het werk. Heeft iets te maken met het feit dat ik geen hotmail of outlook adres gebruik, maar een adres van mijn eigen domein. Er zal waarschijnlijk wel een oplossing komen.

Een ander probleem is media center. Ik heb de gratis (tot 1 januari) code aangevraagd en ontvangen om media center te kunnen installeren, maar krijg een fout melding tijdens de upgrade. Daarna wirdt tijdens deze upgrade, het programma weer verwijderd. Het lukt mij dus niet deze te installeren. Onderzoek op het internet leert dat ik niet de enige ben en dat MS aan een oplossing werkt.

Conclusie:
De Appstore, of windows store is handig, maar kent nog niet veel apps. Een goede comic reader met de optie om een folder structuur aan te brengen is iets dat nog moet komen. Het antivirus programma Security essentials is standaard opgenomen en heet nu defender (wat eerst alleen anti malware was). Echter heb ik nog niet het vetrouwen er in dat dit ook erg goed werkt. Ik zal waarschijnlijk later deze week kiezen om Kaspersky of NOD32 op de PC te zetten.

Een grote stap vooruit. Ondanks dat de metro interface voor touchscreens is gemaakt, werkt het intu?tief genoeg met de muis. Ik merk wel dat ik het wiel vaak gebruik om de interface door te scrollen. Wennen is het wel. Maar na een paar dagen gebruik je het alsof je niks anders kent en oogt windows 7, vista en zeker XP als ouderwets.
 

RobinL

Nieuw hier
22 aug 2009
15
0
0
Ik heb het toevallig bij iemand op de computer geinstalleerd de nacht dat het uitkwam

Ik moet zeggen dat het er leuk uit zag, maar ik vond het niet overzichtelijk. Persoonlijk had ik liever een update van Windows 7 gezien, maar dat is helaas niet het geval. Er zijn nog weinig apps, maar als dit meer wordt (google maps, nu.nl, whatsapp(?), enz.) dan zal dit wel beter worden.

Eigenlijk koop je met Windows 8 dus gewoon Windows 7 en Windows RTM (metro??). Aangezien ik de oude vertrouwde desktop overzichtelijker en fijner vind, blijf ik dus zelf bij Windows 7 hangen.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik zie de metro interface eigenlijk meer als een zeer geavanceerd start menu waarin Windows per default opent.

Middels de shortcut in metro of windows + D kom je gelijk in de bekende desktop omgeving uit. In dat opzicht is er nog niet veel veranderd. Metro (noemen ze het nog wel zo?) is redelijk makkelijk in te richten naar je eigen smaak. Dit is duidelijk een hybride systeem, waarbij beide functionaliteiten beschikbaar zijn. Bij Windows 9 zal de desktop misschien wel geheel verdwijnen.

Ondanks dit alles kan je zien dat het nog in de kinderschoenen staat. Er zijn wat beperkingen die je eigenlijk niet in een "released" product mag verwachten. Dit zullen ze bij microsoft zeker gaan oplossen, maar het had mooier geweest als het gewoon allemaal goed functioneerde.

Microsoft heeft als nadeel dat er heel veel systemen mee overweg moeten kunnen. Apple heeft bijvoorbeeld een beperkt aantal systemen waarbij ze hun eigen hardware bepalen.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
werk nu inmiddels ook ruim een maandje met windows 8 en het is ook vele malen stabieler merk ik wel dan windows 7.
een antivirus zit er al standaard in dus geen Norton, avg, avast of wat dan ook meer nodig.
icm outlook 2013 (proefversie) een ideaal systeem.
mijn oude vertrouwde audition 3.0 (om muziek te mixen) werkt als een speer!
be dus dik tevreden over windows 8.
inderdaad in het begin ff wennen aan de metro interface maar met 1 klik naar bureaublad zit je weer in je bekende windows bureaublad.
en de startknop mag dan ontbreken met de metro interface kom je ook in de meest gebruikte programma's
klik je daarnaast de k in dan krijg je alle programma's te zien die met een k beginnen is dus ook handig...
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
714
155
43
Vertrouw niet te hard op de virusdefinities van Microsoft... Op het werk een week bezig geweest met het onder controle krijgen van een groot virus dat te laat werd herkend door Microsoft Forefront (zakelijke versie van MS virusscanner, gebruikt zelfde definities als Security Essentials) en daardoor zich vrolijk over het hele netwerk had verspreid. Andere virusscanners hadden die al eerder onder controle.

Ik ben nog geen fan van de Metro interface, leuk voor tablets, maar voor desktops absoluut onwerkbaar. Ik wil niet alles fullscreen moeten draaien, zeker niet met de huidige monitoren en dualscreen setups. Ik heb trouwens nooit problemen met de stabiliteit van Windows 7, die loopt eigenlijk nooit vast.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
persoonlijk had ik zelf meer last van bluescreens onder windows 7 lag waarschijnlijk aan drivers maar kreeg het maar niet opgelost.
nu met windows 8 valt hem mee heb er pas 4 gehad ofzo in een maand....
tegenover 4 per week in windows 7.
virusscanner zal niet top zijn maar goed genoeg voor wat ik er mee doe.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.729
468
83
patriekske zei:
persoonlijk had ik zelf meer last van bluescreens onder windows 7 lag waarschijnlijk aan drivers maar kreeg het maar niet opgelost.
nu met windows 8 valt hem mee heb er pas 4 gehad ofzo in een maand....
tegenover 4 per week in windows 7.
virusscanner zal niet top zijn maar goed genoeg voor wat ik er mee doe.
Als je mij het laatste bestand in C:\Windows\Minidump kan opsturen kan ik wel even kijken waar de bluescreen mogelijk vandaan komt.
Tenzij je er geen behoefte aan hebt om het nog op te lossen of je al weet wat de boosdoener is.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Roel,

wil je wel graag het minidump bestandje sturen hoor.
heb zelf ook al diverse keren gekeken maar wordt er niet wijzer van.
ben automonteur geen it'er.
zodra de pc vanavond aangaat zal ik je de minidumps even sturen.

alvast bedankt.
groeten,
Patrick
 
11 dec 2012
256
0
0
VROEM zei:
Alor zei:
Paar dagen ermee aan het kloten


Een ware ramp :splash:


Blijf wel lekker bij OSX.


Once you have a Mac, you'll never go back :p
Ik wel! Heb mijn hele huis vol staan met iZooi, en het komt me mijn neus uit. Tot 3x toe tevergeefs proberen een back-upje te maken van de muziek op mijn iPad... Belachelijk, de helft van mijn muziek (heb er 600 nummers op staan) kwijt en van de rest de albumhoesjes kwijt... Verder loopt mijn iMac van ?1700 de hele tijd vast, en werkt de iCloud waarvoor ik recentelijk nog ?80 heb betaald gewoon niet. Die iPhone 5 is wel een fijn ding, maar verder... Een paar jaar heel tevreden geweest over Apple, maar als je spullen ouder zijn dan 2 jaar stoppen ze met werken. Die Apple zooi gaat er zo snel mogelijk uit en dan komt er weer een fijne Dell! :rulez:
 
11 dec 2012
256
0
0
Alor zei:
AppleCare erbij en je bent 3 jaar verzekert van succes. Dus als alles na twee jaar stopt krijg je gewoon weer een nieuwe iMac van 1700,-

simpel
Dat is ook nog een probleem, Apple zegt dat hij niet kapot is, vastlopen is blijkbaar een producteigenschap... Voor de rest een hele fijne pc hoor... :rulez: :worship:
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
ik heb van de week windows 8 gedownload en in VMWare even uitgeprobeerd... zo.. dat was wennen zeg... Maar na een paar uur spelen kreeg ik het aardig onder de knie.. zal het 1 van deze dagen wel in het eggie installeren...
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
714
155
43
Alor zei:
AppleCare erbij en je bent 3 jaar verzekert van succes. Dus als alles na twee jaar stopt krijg je gewoon weer een nieuwe iMac van 1700,-

simpel

En een godsvermogen kwijt voor "het geval er iets kapot gaat", 350 euro (voor een Macbook bijvoorbeeld) hallelujah... Daar heb je ook bijna een nieuwe Windows laptop voor, inclusief gratis twee jaar garantie. Wettelijk heb je al twee jaar garantie (maar Apple negeert dat even voor het gemak...), dus dan is 350 euro voor een extra jaar garantie toch wel heel erg prijzig en dan nog zitten er heel wat voorwaarden aan. Betaalde garantieuitbreidingen heb ik altijd al iets belachelijks gevonden voor consumenten en dit was dan ook altijd een grote bron van inkomsten voor ketens als Dixons. Gelukkig is de consument wat bewuster geworden daarbij.
 
11 dec 2012
256
0
0
Ik zit ook nog gewoon binnen mijn garantie, als er iets nieuws uit komt zet ik mijn spullen op marktplaats en koop het nieuwe... Heb ook geen aanvullende garantie dus.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
LOL, zet je webcam even aan, dan kunnen we genieten van je culinaire kunsten...(erwtensoep?) :D
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Alor, welke windows 8 heeft je dochter de rt op een tablet of de gewone op de laptop/desktop.
werkt het zelfde als windows 7 hoor echter de metro interface is even wennen maar ach.
het went en ik zie het nu gewoon als mijn startmenu.
er zijn ook tools om het oude startmenu terug te krijgen wellicht si dat een optie kijk anders ff rond op internet.

zelf heb ik ook mac osx maar ben daar niet zo gedreven mee.
kan er inmiddels wel mee overweg maar als windows man kan ik met windows beter uit de voeten.....

stelling windows is voor slimme mensen en apple voor domme gaat zeker niet op!
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Alor,

Het ziet er naar uit dat er spyware op de laptop is gekomen, zoals ik op whatsapp las. Ik zou zeggen maak een backup van de (belangrijke!) bestanden en volg deze instructies voor fabrieksherstel. Een beetje een atoombom, ik weet het...Maar zoals ik las zit de laptop echt vol rotzooi ondertussen. Dus volg onderstaande instructies vanaf "Alles verwijderen en Windows opnieuw installeren"

http://windows.microsoft.com/nl-nl/wind ... h-reset-pc

Na de reset update de PC volledig, dus incl. windows 8.1 (kom je uiteindelijk toch niet onderuit)

Download daarna Avast of AVG via onderstaande links:

http://www.avast.com/nl-nl/index

http://free.avg.com/nl-nl/homepage
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
@Alor;
Virusscanners filteren vaak maar een deel van de ongewenste troep. Specifiek voor spy- en malware kun je beter ook een specifieke tool gebruiken, zoals hier (gratis versie) http://www.malwarebytes.org/

Als je een schone installatie wenst zorg dan dat je, vooraf het installeren van Windows 8, preventief een 'volledige' format uitvoert van de harddisk (dus niet quick-format) om eventuele errors op de schijf uit te sluiten.

Goed nieuws voor je :D
Gartner: Apple verslaat Windows in 2015

Over twee jaar worden er meer computers, smartphones en andere apparaten met een besturingssysteem van Apple verkocht dan met een besturingssysteem van Microsoft. Dat voorspelt onderzoeksbureau Gartner. Vorig jaar werden er nog altijd veel meer producten verkocht waarop Windows draaide dan Mac OS X en iOS: 347 miljoen tegenover 213 miljoen.

Volgend jaar zal het verschil nog 23 miljoen bedragen, maar in 2015 gaat Apple Microsoft voorbij, zegt Carolina Milanesi, vicepresident van Gartner, tegenover IDG. "Als je naar de cijfers kijkt, leidt Apple al op de consumentenmarkt. Ze verkopen nu al meer dan Windows." Vanwege de zakelijke markt en professionele gebruikers blijft Microsoft op het moment nog marktleider.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.729
468
83
GPS-10 zei:
Goed nieuws voor je :D
Gartner: Apple verslaat Windows in 2015

Over twee jaar worden er meer computers, smartphones en andere apparaten met een besturingssysteem van Apple verkocht dan met een besturingssysteem van Microsoft. Dat voorspelt onderzoeksbureau Gartner. Vorig jaar werden er nog altijd veel meer producten verkocht waarop Windows draaide dan Mac OS X en iOS: 347 miljoen tegenover 213 miljoen.

Volgend jaar zal het verschil nog 23 miljoen bedragen, maar in 2015 gaat Apple Microsoft voorbij, zegt Carolina Milanesi, vicepresident van Gartner, tegenover IDG. "Als je naar de cijfers kijkt, leidt Apple al op de consumentenmarkt. Ze verkopen nu al meer dan Windows." Vanwege de zakelijke markt en professionele gebruikers blijft Microsoft op het moment nog marktleider.

Het gaat in dit artikel over verschillende besturingssystemen van Apple bij elkaar opgeteld (OS X + iOS). Microsoft blijft het grootste op desktops/laptops.
Ik vraag me af of dit gaat gebeuren, ik zie veel mensen overstappen van iOS naar Android of Windows Phone.