Iggy en z'n Lexus LS430 (LPG)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Iggy

Actief
1 jun 2009
121
0
0
Gegroet heren, zojuist me geregistreert in de hoop wat kennis en ervaring uit te kunnen delen over Lexus, dus bij deze m'n introductie. Ik ben Iggy, 24 jaar oud en woon in Kranenburg (net over de grens bij Nijmegen in Duitsland) sinds februari dit jaar.

En dan nu een moeizaam verhaal over m'n auto;

Eind december vorig jaar heb ik een Lexus LS430 gekocht van een handelaar in Krefeld, daarvoor heb ik 2 Audi 80's gehad (Over beide Audi's ben ik zeer goed te spreken, vooral de tweede). Toch ben ik in Duitsland op zoek gegaan naar een iets modernere, betrouwbare en veilige reiswagen voor woon-werkverkeer. Tel daarbij op dat ik nou eenmaal een autoliefhebber ben wiens voorkeur uitgaat naar limousines en je begrijpt misschien wel waarom ik bij Lexus ben uitgekomen.

Mijn exemplaar is van 2002, heeft krap 1 ton gelopen (94.000km bij aanschaf) en heeft een Prins VSI LPG installatie. De auto heeft ook hagelschade, voornamelijk op de motorkap, het dak en de kofferklep. Voor de aanschaf is dan ook de voorruit vervangen en de zijruit (waren gebarsten). Door een hoop gesodemieter met het op kenteken krijgen van 't ding en een aantal cruciale onderhoudsreparaties heb ik niet veel kunnen rijden. Tot nu is al vervangen;

- Distributieriem/spanrol/geleiderol (waterpomp volgt later)
- Accu (auto kan geen 2 weken stilstaan zonder de hele accu leeg te trekken.)
- Bougies
- Kleinere dingen zoals reserve sleutel programmeren, gordel repareren, regensensor vastzetten, oliefilter en oliewissel.

Het merendeel van deze reparaties is uitgevoerd door een goede garage in Kleve, bij de dealer in Arnhem heb ik de accu vervangen, de tweede sleutel laten programmeren (koste niks trouwens), Nederlands instructieboekje gekocht, gordel gerepareerd, de regensensor laten vastzetten en tig maal de boordcomputer laten uitlezen. Ik ben niet handing met auto's vandaar dat ik afhankelijk ben van garages voor alle onderhoudszaken.

De echte domper moest blijkbaar nog komen voor mij, de motor heeft 2 cilinders wiens cilinderkop en kleppen vervangen moeten worden, dit moet wel veroorzaakt zijn door de LPG-installatie, of beter gezegd, een vorige eigenaresse die er te onzorgvuldig ermee heeft omgegaan. Het is dan ook de vraag of ik de auto houdt of inruil voor een Audi A8. Als de motor succesvol gereviseerd kan worden wil ik wel zo vlug mogelijk de LPG-installatie laten verwijderen (daar heb ik een goed adres voor, Lex Vilier te Elst).

Ik heb foto's die ik probeer te uploaden maar dat lukt me maar moeizaam. Ze staan hier, meer foto's volgen later. Mijn complimenten aan iedereen die werkelijk dit gehele verhaal heeft gelezen.

Enig advies over m'n situatie stel ik ook erg op prijs. De wagen is meer een molensteen om m'n nek geweest dan wat anders.

Foto's hier. (Meer en betere volgen later.)
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Welkom! een A8 is ook een hele goeie auto, kwalitatief zeer aan Lexus gewaagd. Jammer te horen dat jouw exemplaar zoveel problemen geeft met zo'n lage km stand! Mijn eigen LS heeft al aardig wat ervaring, maar niks ongewoons, voor de km stand, op aan te merken (360.000km). Deze rijdt dan ook niet op LPG, anders had hij denk ik ook al een koprevisie moeten meemaken, twee keer kleppen stellen en dan was het dacht ik gedaan met de kleppen had ik vernomen van iemand die er enkele op LPG in onderhoud had... maar jouw motor heeft geen vulplaatjes meer, die zijn hydraulisch

De ene motor kan beter tegen LPG dan de ander, vooral de wat oudere motoren. Zelf kom ik uit de Amerikanen hoek (GM), ik rijd dagelijks in een oude Pick Up van '88 met 320.000 LPG kilometers :!: Oersterk die oude 5.7 V8 gietijzeren troep. Tevens ook nog een Cadillac van '77, maar die heeft nog niks bewezen met z'n miezerige km stand :lol:

Tegenwoordig bouwen ze jammer genoeg de klepzetels niet meer van zulk spul als in die motoren, en slaan ze dus in. Dit kan bij lage km standen al gebeuren. de modernere Vortec motoren van GM hebben er ook een handje van. Die van mijn vader begaf het bij 90.000km, daar moesten LPG koppen op, die kwamen bij EPS vandaan in Hoogezand. kosten: ?3000,-. Met een Lexus loop je daar denk ik ook wel tegenaan, als het niet meer is :(

Er was nog iemand bij de garage met een vortec, die had de helf gereden van de onze... had ook een Prins installatie, was niet zo best ingebouwd volgens m'n monteur. Op het moment staat hij er weer. Nu heeft de auto 150.000 mijl gereden en is het blok stuk... heel gek. sommige hebben gewoon veel pech. Die auto rijd wel 100.000km per jaar.

Een flashlube klepsmering aan de motor hangen helpt wel! dit moeten ze eigenlijk bij de inbouw al doen!!

Ik weet niet precies of de 3UZ-FE een beetje hetzeflde is kwa opzet, maar de waterpomp later vervangen? bij een 1UZ motor moet dan in ieder geval de distributie snaar er weer af. En bij die motor moet dat om de 150000km.

Bougies vervangen moet op LPG jammer genoeg ook eerder dan wanneer je op loodvrij rijdt. mijn auto heeft trouwens nog z'n originele kabels van '93 er inzitten! in het boekje van toen stond dan ook dat de ontsteking onderhoudsvrij was :lol: . is natuurlijk niet helemaal waar :wink:

Ik snap ook niet waarom iemand zo weinig kilometers rijdt, en er dan LPG in laat zetten.

Ik zou de auto op dit moment niet weg doen, met motorschade zijn ze uiteraard geen drol waard. Dit is nog wel op te knappen. Veel succes met de LS... op benzine zijn ze geweldig :D

Foto's van Photobucket halen en hier zetten is trouwens heel makkelijk, gewoon de link op Photobucket kopi?ren met
er in.
 

Iggy

Actief
1 jun 2009
121
0
0
Bedankt voor je reactie!

Jelmer zei:
Welkom! een A8 is ook een hele goeie auto, kwalitatief zeer aan Lexus gewaagd. Jammer te horen dat jouw exemplaar zoveel problemen geeft met zo'n lage km stand! Mijn eigen LS heeft al aardig wat ervaring, maar niks ongewoons, voor de km stand, op aan te merken (360.000km). Deze rijdt dan ook niet op LPG, anders had hij denk ik ook al een koprevisie moeten meemaken, twee keer kleppen stellen en dan was het dacht ik gedaan met de kleppen had ik vernomen van iemand die er enkele op LPG in onderhoud had... maar jouw motor heeft geen vulplaatjes meer, die zijn hydraulisch

Ik vraag me af, kan een fatsoenlijke garage ook een revisie uitvoeren zoals de dealer?

Oh, LPG is trouwens totaal geen punt voor een A8, ook niet voor een vergelijkbare S-classe (zegt de Duitse dealer zelf!).

Jelmer zei:
De ene motor kan beter tegen LPG dan de ander, vooral de wat oudere motoren. Zelf kom ik uit de Amerikanen hoek (GM), ik rijd dagelijks in een oude Pick Up van '88 met 320.000 LPG kilometers :!: Oersterk die oude 5.7 V8 gietijzeren troep. Tevens ook nog een Cadillac van '77, maar die heeft nog niks bewezen met z'n miezerige km stand :lol:

Tegenwoordig bouwen ze jammer genoeg de klepzetels niet meer van zulk spul als in die motoren, en slaan ze dus in. Dit kan bij lage km standen al gebeuren. de modernere Vortec motoren van GM hebben er ook een handje van. Die van mijn vader begaf het bij 90.000km, daar moesten LPG koppen op, die kwamen bij EPS vandaan in Hoogezand. kosten: ?3000,-. Met een Lexus loop je daar denk ik ook wel tegenaan, als het niet meer is :(

Mijn vorige auto is een Audi 80 van '93, op deze auto heb ik gas laten inbouwen (geen FlashLube of iets dergelijks) en ruim 60,000km later loopt de auto nog steeds absoluut foutloos. Gemiddeld verbruik is 1:9,5 op LPG. Ik ben blij dat de auto naar m'n moeder is gegaan zodat ik tenminste nog een goed vervoers middel heb voor naar m'n werk. De Lexus heeft heel veel stilgestaan, eerst vanwege de distributie riem, toen vanwege de bougies en nu die cilinders. En ondertussen blijft die oude Audi maar kilometers vreten alsof hij niet beter weet.

Jelmer zei:
Er was nog iemand bij de garage met een vortec, die had de helf gereden van de onze... had ook een Prins installatie, was niet zo best ingebouwd volgens m'n monteur. Op het moment staat hij er weer. Nu heeft de auto 150.000 mijl gereden en is het blok stuk... heel gek. sommige hebben gewoon veel pech. Die auto rijd wel 100.000km per jaar.

Lexus dealer Tiemens te Arnhem zegt zelf dat de motorkleppen en katalysator kunnen lijden onder LPG rijden, de kleppen omdat ze niet gesmeerd meer worden (is FlashLube voor) en de katalysator omdat deze een mengsel krijgt wat het onderdeel niet gewend is.

Jelmer zei:
Een flashlube klepsmering aan de motor hangen helpt wel! dit moeten ze eigenlijk bij de inbouw al doen!!
Heeft de auto ook, Lex Vilier in Elst is een uitstekende LPG installatie bedrijf waar ik de LPG installatie heb laten controleren, zij hebben gezegd dat het professioneel ingebouwd is en hebben, na een korte inspectie, geen gebreken aangetroffen.

Echter, als men vergeet het FlashLube flesje bij te vullen (om de paar duizend km controleren) dan krijg je nou eenmaal motorproblemen. Ik denk zelf dat dit de reden is dat de vorige eigenaresse de wagen wegdeed.

Jelmer zei:
Ik weet niet precies of de 3UZ-FE een beetje hetzeflde is kwa opzet, maar de waterpomp later vervangen? bij een 1UZ motor moet dan in ieder geval de distributie snaar er weer af. En bij die motor moet dat om de 150000km.

Ik neem aan dat met distributie snaar je de riem mee bedoelt? Deze moet inderdaad om de 150.000km of 6 jaar vervangen worden. De dealer rekent hier doodleuk ? 1200,- voor, ik kocht de riem, spanrol en geleiderol zelf en liet ze voor ? 100,- inbouwen bij m'n garage. Voor ? 300,- was ik klaar. 8)

Jelmer zei:
Bougies vervangen moet op LPG jammer genoeg ook eerder dan wanneer je op loodvrij rijdt. mijn auto heeft trouwens nog z'n originele kabels van '93 er inzitten! in het boekje van toen stond dan ook dat de ontsteking onderhoudsvrij was :lol: . is natuurlijk niet helemaal waar :wink:
Ik heb nieuwe NGK bougies laten installeren, deze zouden geen probleem moeten hebben met LPG volgens m'n garage.

Jelmer zei:
Ik snap ook niet waarom iemand zo weinig kilometers rijdt, en er dan LPG in laat zetten.

Ik snap ook niet de logica waarom iemand een auto koopt van 100.000 euro en vervolgens een riskante operatie uitvoer door LPG in te bouwen omdat ze goedkoop willen rijden. :?

Jelmer zei:
Ik zou de auto op dit moment niet weg doen, met motorschade zijn ze uiteraard geen drol waard. Dit is nog wel op te knappen. Veel succes met de LS... op benzine zijn ze geweldig :D

Het liefst laat ik de wagen ook reviseren, ik heb nog de Lexus dealer in Arnhem gebeld met de vraag wat ze rekenen voor het reviseren van 2 cilinders. Hun antwoord begon met wat stilte gevolgd door een voorzichtige "Daar durf ik niks over te zeggen, daar is 1 monteur 1 week mee bezig omdat het hele motorblok eruit moet". Ik ben gelukkig ook niet van plan om de dealer het te laten doen maar m'n garage in Kleve. Die zitten dictherbij en doen het voor minstens het halve geld. Komen ze er niet uit dan kunnen ze nog altijd een Duitse Lexus monteur erbij halen.

En ja, normaliter is zo'n auto inderdaad fenomenaal.

Jelmer zei:
Foto's van Photobucket halen en hier zetten is trouwens heel makkelijk, gewoon de link op Photobucket kopi?ren met
er in.
Het uploaden naar Photobucket gaat nogal traag en moeizaam, zal m'n slome internetverbinding wel zijn.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Hoi Iggy,

Jammer om te horen dat je zoveel problemen hebt met de LS. In principe is dit een auto welke toch een zeer hoog betrouwbaarheids gehalte heeft (JDPower). Misschien doe je er beter aan om ergens een andere motor van een sloop lexus op de kop te tikken i.p.v. de motor te laten reviseren. Want het klinkt echt alsof deze bezig is het loodje te leggen.

Heb je de KM stand gecontroleerd bij aanschaf?
 

Iggy

Actief
1 jun 2009
121
0
0
Hube zei:
Hoi Iggy,

Jammer om te horen dat je zoveel problemen hebt met de LS. In principe is dit een auto welke toch een zeer hoog betrouwbaarheids gehalte heeft (JDPower). Misschien doe je er beter aan om ergens een andere motor van een sloop lexus op de kop te tikken i.p.v. de motor te laten reviseren. Want het klinkt echt alsof deze bezig is het loodje te leggen.

Heb je de KM stand gecontroleerd bij aanschaf?
Bedankt voor de tip, ik zal eens informeren wat financieel het voordeligst is. De km-stand klopte bij aanschaf inderdaad, de geadverteerde km-stand staat ook op het koopcontract vermeld. De wagen heeft in oktober 2007 LPG gekregen en is ergens in maart 2008 te koop gezet, 30 december 2008 kocht ik de auto. Ik denk niet dat er erg veel gereden is op gas, daarom denk ik ook dat het zal blijven bij deze twee cilinders.
 

1Deleted

Actief
23 aug 2008
132
0
0
Welkom hier Iggy, sjonge wat heb jij een pech zeg......

Als de sode...die lpg installatie laten verwijderen, 2 cylinders laten reviseren, folie van de ramen en gaan genieten van de lexus.............toyota trekt niet voor niets de garantie in als je lpg laat inbouwen :wink: :D
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Ik vind het heel knap als jij dat onderblok kapot heb met deze km stand! dan moet de vorige eigenaar hem elke ochtend hebben moeten starten, en volgas de straat uit zijn gereden en hem helemaal doortrekken t/m 6000tpm. en dat ook bij elk stoplicht doen :lol: wellicht dat dan de zuigerveren er uit liggen

Ik zou eerder alleen aan de cilinderkop denken. trilt de auto met optrekken van uit stilstand?
 

Iggy

Actief
1 jun 2009
121
0
0
Jelmer zei:
Ik vind het heel knap als jij dat onderblok kapot heb met deze km stand! dan moet de vorige eigenaar hem elke ochtend hebben moeten starten, en volgas de straat uit zijn gereden en hem helemaal doortrekken t/m 6000tpm. en dat ook bij elk stoplicht doen :lol: wellicht dat dan de zuigerveren er uit liggen

Ik zou eerder alleen aan de cilinderkop denken. trilt de auto met optrekken van uit stilstand?
Stationair trilt het stuur 'n beetje en hoor je zachtjes de motor (mag niet), bij een koude start is het blok ook wat lawaaierig (om een paar seconden na het starten weer in te zakken qua geluid). Bij de dealer in Arnhem is de boordcomputer een paar keer uitgelezen toen kon ik ook zien dat twee cilinders niet goed in de maat lopen (soort digitale compressiemeting?). Verder dan dit merk ik niks. Mijn garage in Kleve heeft een compressiemeting gemaakt en zegt dat de cilinderkoppen en kleppen van 2 cilinders langzaam kapot gaan. Ze rekenen grofweg ? 2000,- voor 't reviseren maar dat was een eerste grove gok van de monteur die me hielp.

Vandaag wat foto's genomen van de LS430;



De Prins VSI LPG-installatie;




En zelfs als de auto weg moet dan heb ik nog altijd deze;



:D
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Oke, ik dacht al. Cilinderkoppen zijn nog wel te overzien dan, zeker als ze het voor rond de ?2000,- doen! Het is aardig wat sloopwerk....Motor dien je stationair niet te horen lopen inderdaad

Als hij echt begint te sputteren met optrekken is het helemaal foute boel, dan zijn er meerdere cilinders aan het tegenwerken.

Ook goed om even na te gaan is of hij geen koelvloeistof verbruikt, als dat zo is kan er ook een (haar) scheurtje in je kop zitten, niet altijd te zien als het inwendig zit! in dat geval wordt het ook lastiger om dezelfde koppen weer te gebruiken.

Mooie auto verder! van die hagelschade is weinig te zien op de foto, maar als er ruiten stuk zijn gegaan is het wel aardig tekeer gegaan
 

Iggy

Actief
1 jun 2009
121
0
0
Jelmer zei:
Ook goed om even na te gaan is of hij geen koelvloeistof verbruikt, als dat zo is kan er ook een (haar) scheurtje in je kop zitten, niet altijd te zien als het inwendig zit! in dat geval wordt het ook lastiger om dezelfde koppen weer te gebruiken.
Het stomme is, het koelvloeistof reservoir is inderdaad soms leeg (dan weer wel, dan weer niet, dan een hoog peil, dan weer een te laag peil), heb ik bij de dealer aangekaart maar die kijken er verder niet van op (vreemd genoeg). Hoe moet ik anders het koelvloeistof peil controleren als het reservoir niet te vertrouwen valt? :?

Jelmer zei:
Mooie auto verder! van die hagelschade is weinig te zien op de foto, maar als er ruiten stuk zijn gegaan is het wel aardig tekeer gegaan
Ik heb auto's in Krefeld rond zien rijden met werkelijk een compleet verminkte motorkap, bij m'n Lexus is de voorruit en de zijruit bij de bestuurder vervangen wegens barsten door de hagel.
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Wij stonden vroeger ook wel op campings in het zwarte woud. sommige van die caravans leken ook wel bekogeld te zijn met golfballen :lol:
 

sonic

Hoort erbij
4 apr 2009
50
0
0
hee iggy...welkom...

strake car man. zwart met zwarte ramen rondom, echt gangster.... 8)
......heeft daar een vrouw in gereden......

wel baale van je motor. mensen als je lpg gaat inbouwen dan moet je ook de kop aanpaken,, versterken..al had ik dat niet verwacht met een lexus, motoren zijn beresterk....

al met al..veel sterkte er mee iggy...........later...
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Heel erg auto afhankelijk, maar tegenwoordig kunnen er steeds minder auto's tegen.

Trouwens, elke kop gaat op den duur, want zelfs het hardste metaal is niet bestand tegen de hitte die LPG voortbrengt! (titanium klepzittingen :lol:)
Daarom flashlube er aan hangen, maar bij dit geval heeft dat ook niet geholpen :?

Japanners stonden juist vaak bekend om hun motoren die het heel best op LPG deden. Onze LS400 doet het er goed op schijnt.
 

sonic

Hoort erbij
4 apr 2009
50
0
0
ja snap wat je bedoelt...ze worden niet meer gebouwd als vroeger...helaas..
 

Iggy

Actief
1 jun 2009
121
0
0
Het gaat nu leuk worden, blijkbaar zit er 6 maanden garantie op de auto (Duitse wettelijke verplichting), echter, de handelaar in Krefeld (Autohaus Ger) weigert natuurlijk elke medewerking en beweert dat de auto alleen voor export was (ik had ze tot twee maal toe duidelijk verteld dat het een Duitse auto zal blijven). Mijn garage in Kleve heeft al een advocaat in de arm genomen die de zaak voor me bekijkt om te zien of een officiele aanklacht loont.

:(
 

Iggy

Actief
1 jun 2009
121
0
0
Hube zei:
Vraag of ze je dan een nieuwe LS geven ;)
Gewoon m'n spaarcenten terug vind ik ook goed. Ik weet niet of ik, gezien m'n leeftijd en schadevrije jaren, een nieuwe LS verzekert kan krijgen.
 

LS95

Hoort erbij
11 feb 2009
38
0
0
Ik denk dat Hube met een "nieuwe" bedoeld dat de dealer jou een andere LS moet geven en niet een hagel nieuwe auto maar een gelijkwaardige vervangende auto.
Als ik de foto's kijk dan begrijp ik dat je deze gekocht hebt, na het zien van zo'n beauty vergeet je alles eromheen en het moet wel heel raar lopen wil je met zo'n jonge auto een miskoop kopen... helaas als ik dit mag zeggen is dit nu wel het geval, laat je niet misleiden door deze gebeurtenis, Lexus zijn wel degelijk erg goede en betrouwbare auto's.
Hoop dat je uit gaat komen en je uiteindelijk met een goed gevoel in een Lexus over de weg rijdt!
 

Iggy

Actief
1 jun 2009
121
0
0
De schuld ligt aan 't feit dat de wagen nooit een LPG-installatie had mogen krijgen, de auto is gewoon niet geschikt. Ik weet dat het niet de schuld van Lexus is, deze wagen had ik graag naar de 5 ton gereden. Mocht het ooit helemaal goed komen met dit exemplaar dan laat ik de gas installatie verwijderen.

Les geleerd, nooit bij een handelaar kopen. Volgende keer klop ik aan bij de Audi dealer of bij Lexus.
 

PatrickLS400

Nieuw hier
8 jun 2009
9
0
0
reviseren doen de meeste garages en dealers neit zelf word gewoon naar het revisie bedrijf gedaan. ik heb zelf in een garage gelopen voor mijn opleiding als autotechniekus... Dus ik weet zo het een en ander over verschijdene garages in en rondom Arnhem/Elst. :wink:
Succes met deze mooie LS! Alleen jammer te horen van de problemen...
Gr. Patrick
 
Status
Niet open voor verdere reacties.