Injector cleaner: Het werkt.

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
4 Jaar geleden, m'n LS 600h houdt in bij lage toeren, bij hogere toeren loopt hij perfect. Ik naar de Toyota dealer hier in het dorp en die gooit zo'n flesje in de tank. Twee dagen later loopt m'n blokje weer als een zonnetje.
Twee weken geleden begon m'n huidige LS in te houden bij lage toeren, vorige week heb ik er zo'n reiniger in gegooid en inderdaad, hij loopt weer als vanouds.

ik wou dit even delen, misschien zijn er hier meer die vinden dat de motor niet helemaal soepel loopt, het kost maar 2 tientjes én de wagen zou zuiniger moeten worden omdat de injectors weer schoon worden en dus weer perfect vernevelen.
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Ik gooi het er ook met enige regelmaat in en ook bij is het gevolg positief.
Vooral ook omdat ik korte stukken rijdt.
En in combinatie met een goede kwaliteit benzine is het nog beter merkbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie

Bobusa

Actief
12 okt 2008
247
144
43
Bedankt voor de info Higgie. Interessant. Welk merk en type benzine tank je structureel?
Zelf tank ik altijd Shell V-Power en ervaar deze problemen nooit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

JFlexus

Nieuw hier
7 feb 2021
3
3
3
Had mijn IS300h ook last van: bij koude start van lage toeren naar hogere toeren (rond 60 kmu) merkte ik soms een 'hikje'. Op advies dealer tank ik nu 98 / V power en heb er sindsdien geen last meer van.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
94
55
18
Had mijn IS300h ook last van: bij koude start van lage toeren naar hogere toeren (rond 60 kmu) merkte ik soms een 'hikje'. Op advies dealer tank ik nu 98 / V power en heb er sindsdien geen last meer van.
Volgens mij is dat een software-feature van Toyota/Lexus. Mijn Prius-III deed dat en mijn GS300h ook weer. Soort bescherming tegen te hoge toeren/belasting bij koude motor: gaspedaal iets verder in trappen en de auto accellereert toch braaf verder. Heb dat hier als ik de 30-zone uit ben en iets te fel door trek naar 55 op de teller, zo rond de 50 kmh inderdaad. En na minuutje rijden ook helemaal weg.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Ik tank bijna altijd Euro 95 (E10) van Total Energies, zou het daar aan liggen?
Ik tank in de IS vrijwel altijd Aral Ultimate 102 of een SuperPlus (98) benzine als de ander me te duur af is op dat moment of de rij met auto's is te lang. Met de Polo tanken we altijd E10 van wisselende maatschappijen. Daar merken we niets van qua loopcultuur of verbruik. Het ene model is misschien gevoeliger hiervoor dan het andere denk ik dan.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Aan de binnenkant van mijn benzineklep staat E5 en E10. Zou geen probleem moeten zijn.
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
Aan de binnenkant van mijn benzineklep staat E5 en E10. Zou geen probleem moeten zijn.
Correct, behalve dat een premium brandstof ( in ieder geval in NL ) ook een reinigende functie heeft.
Ik tank altijd premium benzine ( en ik rijdt een CT ) al is het alleen al om de boel net iets schoner te houden ( EGR etc )
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Correct, behalve dat een premium brandstof ( in ieder geval in NL ) ook een reinigende functie heeft.
Ik tank altijd premium benzine ( en ik rijdt een CT ) al is het alleen al om de boel net iets schoner te houden ( EGR etc )
Zowel de Euro 95 als de 98 in de E5 of E10 variant zijn voorzien van een additiefpakket dat zowel corrosie (door eventueel door de alcohol aangetrokken vocht) en vervuiling van het inspuitsysteem tegengaat. In welke mate dat gebeurt ligt vast in de EU EN228 benzinespecificaties. Je mag er vanuit gaan dat aan de vereiste minimumeisen door alle leveranciers wordt voldaan. Met die brandstoffen zou aan de meeste behoeften van de in Europa rijdende auto's zijn voldaan - statistisch gezien. Het kan echter voorkomen dat gezien de rijomstandigheden, eigenaardigheden van een bepaald model en de staat van onderhoud dat niet altijd het geval zal zijn.

Als dat niet het geval is, kan dat in een aantal gevallen worden verholpen - het zij door af en toe een flesje "injectorcleaner" aan de tankinhoud toe te voegen of door (af en toe) een tank "premium" benzine te gebruiken. De benzineleveranciers onderkennen de soms optredende problemen en dat heeft geleid tot de introductie van "premium" brandstoffen die tegen een aanzienlijke meerprijs veel problemen weten te verhelpen.

Het is niet zo dat in de Euro 95 geen additieven aanwezig zijn. Die zijn er wel, in die zin dat de hoeveelheid voldoende is om aan de specificatievoorschriften te voldoen. Bij de Euro 98 premium brandstoffen is men daarmee royaler - de dosering is hoger dan nodig is om aan de Europese regelgeving te voldoen.

Als je incidenteel last hebt van het probleem zou je een flesje injectorreiniger kunnen toevoegen aan de tankinhoud - als het daar beter van wordt, zal dat het een tijd zo blijven, totdat aan een nieuw "shot" behoefte ontstaat. Als dat vele maanden duurt voordat het zo ver is, is af en toe doseren waarschijnlijk de minst dure oplossing. Als het euvel steeds betrekkelijk snel teriugkeert, is regelmatig een "premium" brandstof tanken een betere aanpak.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Ik gebruikte vroeger in mijn IS200 altijd de Wynn's Injector Cleaner, werkte voor mij altijd wel, maar volgens mij is het niet veel meer dan wat kerosine in een flesje.
Lijkt me sterk, Kerosine zit onder benzine (goedkoop daarom gebruikt in vliegtuigen) , ik denk dat het een of ander oplosmiddel is.

Destillatietoren_ruwe_olie.png


bron Wiki
 
  • Leuk
Waarderingen: Metalfreak en TTS

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Lijkt me sterk, Kerosine zit onder benzine (goedkoop daarom gebruikt in vliegtuigen) , ik denk dat het een of ander oplosmiddel is.
Een flesje injectorcleaner bestaat uit minimaal een drietal bestanddelen: dragervloeistof, afzettingen oplossend bestanddeel en een anticorrosiemiddel. Alle drie componenten zijn in benzine oplosbaar, geen daarvan mag kunststoffen in een brandstofsysteem aantasten.

De dragervloeistof is meestal ongeveer 90% van het volume en is doorgaans een redelijk dunne minerale olie. Als oplosmiddel wordt een of een combinatie van organische oplosmiddelen gebruikt (denk aan zaken als tolueen, xyleen en andere combinaties met een benzeenachtig molecuul).

Geen petroleum - het oplossend vermogen van harsverbindingen daarvan is onvoldoende, bovendien zou het de ontstekingskwaliteit (oktaangetal) van de brandstof kunnen verlagen. De anticorrosie stoffen zijn dezelfde als in bijvoorbeeld motorolie.

Op brandstofdepots wordt bij het vullen van een tankwagen de werkzame stof meestal "puur" toegevoegd (enkele ppm) aan de basisbrandstof, ter plekke wordt de door de afnemer gewenste combinatie aangemaakt. Dat gebeurt door "in line blending" - bij het vullen van de tankwagen worden in de basisbrandstof de gewenste additieven in de gewenste dosering geinjecteerd. Dat is handig - een depot kan dus op afroep bijvoorbeeld Total, Esso of BP benzine afleveren, al naar de wens van de klant. Dat maakt gemeenschappelijke depots mogelijk, wat kostenverlagend werkt.

Het in de juiste verhouding mengen is voor de particulier niet mogelijk - er is een zodanig kleine hoeveelheid werkzame stof nodig dat die niet goed is af te meten. Daarom worden achteraf in de tank toe te voegen additieven opgelost in een zodanige hoeveelheid olie dat de uiteindelijke hoeveelheid die in de tank terecht komt ongeveer past bij de tankinhoud.

De concentratie van de werkzame stoffen is bij achteraf toevoegen hoger dan aan de benzinepomp, omdat het als een soort "paardemiddel" is bedoeld en niet als "onderhoudsdosis".
 

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Gewoon, letterlijk uit de praktijk: Onze IS (2002) mag lopen op Ron95 E10. Verbruik is dan 1 liter op 8,5 (9,0) kilometer. Tanken we Ron98, wordt het verbruik 1 op 11 (11,5). Dit samen met een beduidend beter reagerend blok. Dit heb ik echt letterlijk gemeten over een langere periode en meerdere tankbeurten achter elkaar. Zit dus niet tussen de oren. (moest vrouwlief overtuigen dat we dure benzine moesten tanken). Hierdoor valt het prijsverschil vrijwel weg en alles blijft 100% functioneren (bijna 300.000 op de klok), zonder stotteren inhouden of noem maar op. We tanken vrijwel altijd bij BP.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Bassj

Jvdn

Hoort erbij
27 feb 2020
37
30
18
Gewoon, letterlijk uit de praktijk: Onze IS (2002) mag lopen op Ron95 E10. Verbruik is dan 1 liter op 8,5 (9,0) kilometer. Tanken we Ron98, wordt het verbruik 1 op 11 (11,5). Dit samen met een beduidend beter reagerend blok. Dit heb ik echt letterlijk gemeten over een langere periode en meerdere tankbeurten achter elkaar. Zit dus niet tussen de oren. (moest vrouwlief overtuigen dat we dure benzine moesten tanken). Hierdoor valt het prijsverschil vrijwel weg en alles blijft 100% functioneren (bijna 300.000 op de klok), zonder stotteren inhouden of noem maar op. We tanken vrijwel altijd bij BP.
Ik heb exact hetzelfde! ik tank altijd Aral 102 of Shell 100 en mijn gemiddelde verbruik is ook rond de 11,5. E10 komt er in mijn IS niet in.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
247
144
43
Dat klopt, de kwaliteit van bv Shell V-Power is veel beter, schoner en het heeft een hogere calorische waarde. Dus veel efficiënter. Mijn LS600h doet 12 liter /100 met goedkope benzine Ron95 en 9 liter /100 met Shell V-Power. En hij loopt prachtig en blijft schoner. En ben er van overtuigd dat intern e. a. veel schoner blijft en je dus lagere onderhoudskosten hebt.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Ik heb exact hetzelfde! ik tank altijd Aral 102 of Shell 100 en mijn gemiddelde verbruik is ook rond de 11,5. E10 komt er in mijn IS niet in.
Ik heb het in mijn IS350 wel eens geprobeerd om 98 te tanken, maar ik had zelfs het idee dat 'ie er minder zuinig van werd, wat theoretisch gezien niet zou moeten kunnen.
 

eldee99

Hoort erbij
12 apr 2023
25
22
3
Bij mij ook totaal geen verschil tussen E10 en 98. Mijn LS 600h loopt 1 op 7 a 8 ongeveer bij gemiddeld gebruik.