Injector cleaner: Het werkt.

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Bij mij ook totaal geen verschil tussen E10 en 98. Mijn LS 600h loopt 1 op 7 a 8 ongeveer bij gemiddeld gebruik.
En mijn bevindingen:
Jaren geleden bij mijn LS 600h (2009) ook enkele tankjes premium gereden, ik merkte geen verschil in verbruik of prestaties.
Nu ben ik met het derde tankje premium aan het rondtuffen in mijn LS 500h, ook geen verschil, verbruik en prestaties zijn volgens mij hetzelfde.
Het enige wat ik merk met premium benzine is dat mijn bankrekening sneller minder wordt.....
Volgende keer weer E10.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Ik heb ook bevindingen!
Ik tank altijd superplus (98, vergeet altijd of dat dan e5 of e10 is). Paar duizend kilometer geleden een flesje reiniger erin laten gooien. Auto rijdt gemiddeld 8,6L/100 kilometer. Als ik me in kan houden, anders krijg ik verbruik dat ik niet eens durf op te schrijven.

Auto loopt mooi, soepel, houdt niet in. Dat doe ik wel. Meestal.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Op basis van het verschil in dichtheid tussen E5 en E10 zou het brandstofverbruik op E5 tot 3% lager kunnen zijn. Dat is voor de gebruiker onmogelijk nauwkeurig te meten. De invloed van ritlengte, mate van tegenwind, bandenspanning, snelheid en andere het rijgedrag beinvloedende zaken is aanzienlijk groter dan het verschil in dichtheid. Je kunt dus een betrekkelijk groot verschil in verbruik ervaren - zonder dat de brandstofkwaliteit daar de oorzaak van is. Zo is bijvoorbeeld ook het brandstofverbruik s' winters aanzienlijk hoger - niet alleen omdat de motor gemiddeld op een lagere gebruikstemperatuur draait, maar ook omdat de luchtweerstand hoger is bij lagere temperatuur en de bandenspanning mogelijk lager door de lagere luchtdruk in de banden in de winter.

In een ver verleden heb ik me beroepsmatig met brandstofverbruiksmetingen (zowel op de weg als in een laboratoriumopstelling) bezig gehouden en met de beschikbare professionele meetapparatuur bereikten we een herhaalbare en reproduceerbare meetnauwkeurigheid van ca. 2%. Praktisch betekende dat heel veel testen om een uitkomst te bereiken die statistisch voor >95% betrouwbaar was....

In die tijd heb ik ook veel reacties gekregen van gebruikers die soms tot besparingen kwamen die opliepen tot 8% en meer. Dat soort tevreden klanten sprak je uiteraard nooit tegen, maar geloven deden we ze niet :)

Kortom, het is voor de individuele automobilist onmogelijk om de individuele verschillen tussen brandstoffen nauwkeurig te meten. Wat je natuurlijk wel ervaart is dat de ene brandstof lichtjes anders "aanvoelt" dan de andere of dat een "stotterende" motor wordt "genezen" door tanken van een brandstof van een andere leverancier. Zelf heb ik, net als veel andere automobilisten, ook wel eens gedacht dat als ik mijn auto had gewassen, deze "beter" reedt. Kwaliteitsverschil tussen brandstoffen is er wel, maar exact het daaruit voortvloeiende verschil in brandstofverbruik is heel erg moeilijk betrouwbaar te meten.

Moderne auto's zijn door de fijngevoelige inspuitapparatuur en de maatregelen om de uitstoot van allerlei kwalijke stoffen te beperken, aanzienlijk kritischer op de brandstofsamenstelling. De brandstofsamenstelling is daaraan aangepast, maar bij een ongunstige combinatie van rijomstandigheden en motorontwerp kan een permanente of tijdelijk wat hogere dosis injectorcleaner ("laxeermiddel") soms nodig zijn.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
247
144
43
Geloof me of niet ;) mijn LS doet met Shell V-Power 9,5 l/100km en met euro 95, zeker 10,5. Maar dat is niet de enige variabele, dat ben ik eens met Romke.
En is vaker gezegd, als je zo'n auto wilt rijden moet je niet zeuren over de dure peut :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Naar aanleiding van je vraag in een ander topic @Bobusa; maandag met fluwelen voetje gereden op de snelweg (Groningen-Zwolle vv).

8.3L/100km. Dat kan wellicht nog iets verbeteren want rij nog op winterbanden (morgen weer zomerbanden). Maar dan zit ik voor mijn gevoel wel redelijk bij maximaal haalbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Bobusa

Actief
12 okt 2008
247
144
43
Naar aanleiding van je vraag in een ander topic @Bobusa; maandag met fluwelen voetje gereden op de snelweg (Groningen-Zwolle vv).

8.3L/100km. Dat kan wellicht nog iets verbeteren want rij nog op winterbanden (morgen weer zomerbanden). Maar dan zit ik voor mijn gevoel wel redelijk bij maximaal haalbaar.
Ik denk dat dit waarschijnlijk het max haalbare is alhoewel de persoon (weet ze naam niet meer) op de lexus dag 2023, die meerdere LSen op naam heeft staan, beweerde 1 op 18 te kunnen halen. Ja, als je alleen maar in de stad rijdt heb je kans dat dit lukt door zoveel mogelijk op EV modus te rijden.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
247
144
43
Naar aanleiding van je vraag in een ander topic @Bobusa; maandag met fluwelen voetje gereden op de snelweg (Groningen-Zwolle vv).

8.3L/100km. Dat kan wellicht nog iets verbeteren want rij nog op winterbanden (morgen weer zomerbanden). Maar dan zit ik voor mijn gevoel wel redelijk bij maximaal haalbaar.
Wat is je bandenspanning?
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
247
144
43
Dat lijkt me wat hoog, tenzij je alles wilt inzetten om zuinig te rijden.
Zelf heb ik koud 2,7 (nu de zomerbanden) en dan warmen ze op naar 3,0. Wat ik achteraf wel wat hoog vindt. Denk om ze weer in te stellen op de fabriekswaarde van koud 2,5 bar, wat neerkomt op 2,8 in de praktijk.