Inspectie op brug met Lexus monteur van mijn LS600h 2011

Bobusa

Actief
12 okt 2008
261
151
43
Wellicht voor een aantal van jullie leuk of interessant.

Datum 29-09-2023 10:15 - 11:30 uur, chef werkplaats Ahmet.
Plaats Enschede Lexus Peterman.
Auto Lexus LS600h presedent 2011 met 140.000km

- Controle hoogte sensoren 4x (roest of vuil?) en de stand:
Topconditie, geen roest of beschadigingen

- Draagarmrubbers en wielophangingsbussen voor en achter:
Geen opmerkingen alle rubbers zijn voor zover te zien in goede conditie
Ahmet zegt dat de onderste verbindingdraagarm voor een zwak punt is, maar dat ga je gelijk merken/voelen.
Bovenste draagarmen zijn nooit problemen mee in NL volgens hem. (goede wegen).
En slijtage is kenmerkend bij een hoge KM stand niet perse leeftijd.

- Homokineten (ook hoezen):
Allemaal heel en in goede conditie, achter rechts alleen wat vies.

- stabilisatorstangbussen:
Goede staat geen opmerkingen

- Schokdempers (achter nog origineel):
Geen lekkage en schoon, in goede staat

- Stuurhuis:
Ziet er goed uit en Ahmet zegt dat hij daar geen problemen mee vewacht.

- Roest:
Geen, alleen op sommige moeren van de wielophanging. Verder is chassis geen enkel risico volgens Ahmet

- Remvoeringen en schijfdikte:
Dikte is 33mm (minimaal 31mm). Blokken OK RV Blokken nog 2mm LV, mogelijk remmerij voor vervangen in april 2024 bij volgende beurt.

- Remleidingen:
Geen opmerkingen alles nog als nieuw

- Uitlaatsysteem, roest en ophanging (ook rubbers):
Goede conditie, wat roest op klemmen maar geen probleem. Connectiepunt allemaal goed
Dempers in goede staat
Ophangrubbers nog als nieuw

- Motor en transmissiesteunen:
Als nieuw volgens Ahmet en geen probleem. Hoofd aandrijfstang rubbers in goede conditie

- lekkages, carter, versnellingsbak, differentiëlen:
Alles kurkdroog, carter, versnellingbak en differientieel. Zelfs geen zweten.

- Zijn versnellingsbak en differentieel oliën ververst?
Differentieel wel, versnellingsbak niet vanwege advies fabriek (wat vinden jullie?)

- Remactuator (vooral verversen van remvloeistof belangrijk):
Kans is erg klein dat er ooit problemen mee zijn. Remolie wordt elke 2 jaar vervangen met DOT 5.1
Code P1083-HCAC Valve Stuck Open (LS600HL) Klep van Hydro-Carbon Absorber en Katalysator (HCAC) zit vast of actuatorprobleem: Link: https://www.clublexus.com/forums/hy...code-p1083-hcac-valve-stuck-open-ls600hl.html
Kende Ahmet niet, verwacht geen problemen vanwege de lage KM stand (jullie wel?)

- algehele toestand en schades:
Geen, enige is LV het krikpunt, die is wat verbogen.
Algehele toestand van de auto is bijna nieuwsstaat

- Navigatie update:
Inplannen, o.a. N18 staat erop. Duurt volgens Ahmet 1 uur. Wellicht bij volgende beurt of bandenwissel laten doen.
Wintervelgen laten opknappen door Peterman samen met nieuwe winterbanden? (Inmiddels uitgevoerd in december)

- Conclusie:
Al met al erg blij met deze uitkomst! Het mooie is ook nog dat Peterman dit gratis heeft uitgevoerd, ik was blij verrast, dus echte service bestaat nog.
Zorgpuntje is over het algemeen kennis van de monteur vanwege te weinig ervaring met dit soort auto's en de geringe storing historie. Maar ik kan met een gerust hart nog jaren blijven rijden in deze pracht auto.