iridium lip op velg ...?

wilcom2005

Actief
12 jul 2009
442
22
18
geen idee wat dat betekend...is dat geschikt voor de winter ( extra goed bestand tegen weersinvloeden en pekel ?

gr wilco
 

wilcom2005

Actief
12 jul 2009
442
22
18
is er echt niemand die hier iets over weet...of vind niemand het de moeite waard om te reageren ????

gr wilco
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
ik zou wel willen reageren maar zou dus ff niet weten wat het is.
ik wil het natuurlijk ook wel weten.
ik denk dat het een hardere rand is voor je velg ipv alu
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Schiet mij maar in de kerstboom, weet niet wat het is en waar het voor is. :D
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
ik zou het zelf niet doen... pekel komt tussen de lip en de velg te zitten met alle gevolgen van dien... misschien ben ik ook fout en het is gewoon in 1 deel gesmeed, maar meestal is het zo dat zulke lipjes " opzetlipjes" zijn zeg maar...

Iemand met nog meer kennis van velgen moet hier wat van zeggen... stuur Jelmer maar eens een PM hij zou het beter moeten weten denk ik...

steelies zijn altijd het beste vind ik, maar zien er natuurlijk niet uit... ik vind het zonde van het geld om alu velgen te gebruiken in de winter... of ze moeten opknappers zijn.... maar als je het geld ervoor over hebt.. doe maar...
 

wilcom2005

Actief
12 jul 2009
442
22
18
dan hopen we maar op antwoord van jelmer...( of iemand anders met kennis van zaken )

gr wilco
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Zou het niet alleen een visueel/technisch verhaal zijn,

lees onderstaande maar.

Iridium is in 1803 (gelijktijdig met osmium) ontdekt door de Engelse chemicus Smithson Tennant, toen het als residu achterbleef na het oplossen van platina erts in koningswater. Tennant gaf het deze naam omdat er vele kleuren zichtbaar waren: Iris is de godin van de regenboog, Iridis betekent in het Latijn van Iris.

De meteoriet die zo'n 65 miljoen jaar geleden in Mexico insloeg en zo de Krijt-Paleogeen-massa-extinctie veroorzaakte, bevatte een hoge concentratie iridium. Restanten daarvan worden aangetroffen als een dun laagje in het sediment afgezet in die periode. Dit noemt men de iridiumanomalie.

Iridium wordt voornamelijk gebruikt in legeringen waar de hardheid van het materiaal belangrijk is. Andere toepassingen zijn:

Smeltkroezen en andere apparaten die tegen hoge temperaturen bestand moeten zijn.
Elektrische contacten zoals Pt/Ir-bougies
De punten van vulpennen en kompasnaalden.
Vroeger werden bepaalde iridiumlegeringen soms gebruikt voor wapens en om porselein (zwart) te kleuren.


Iridium is lastig te bewerken omdat het zeer hard en breekbaar is. Het is een zilverwit metaal met een lichte gele glans. Van alle metalen is iridium het best bestand tegen corrosie door zuren (zelfs tegen koningswater). Met sommige gesmolten natrium-zouten zoals NaCl (keukenzout) en NaCN reageert iridium echter wel.


Het lijkt mij dat de velgen juist NIET tegen zout kunnen, wegenzout om te strooien is ook gewoon natriumchloride oftwel keukenzout,............... :p
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Raar dat men een velg maakt welke niet tegen Nacl kan....
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Tja, vind het ook een raar verhaal. Zal wel een mengsel zijn met iridium bijgevoegd om de rand van de velg harder te krijgen, zelfde als chroomvanadium bij gereedschap.
 

wilcom2005

Actief
12 jul 2009
442
22
18
oei dat klinkt niet echt lekker....had ik ze voor de zomerbanden moeten hebben haha
nouja zoek ik verder...vond ze echt gaaf...jammer.

gr wilco
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Heb dit soort velg in het echt mogen zien.. Heel mooi alleen zonde als je die voor de winter gaat gebruiken... Zoek je echt iets met een lip? Of mogen het "simpele" alu velgen zijn? Waarom zoek je geen ls430 velgen ofzo?
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
hhaha die heb ik hier liggen met wintersloffen, en die ga ik niet verkopen,.................. :D
 

wilcom2005

Actief
12 jul 2009
442
22
18
winterbanden heb je er soms een half jaar op en ik wil niet zo'n tijd tegen velgen aankijken die ik niet mooi vind.
ik ga dus niet alleen voor practisch ( dan had ik mijn oude originele gs 300 velgen wel gebruikt )
ik snap ook het gebruik van zwart stalen velgen nooit...ziet er niet uit ! heb je een leuke auto ga je met zulke dingen rondrijden...vreselijk !
ik ben helemaal niet zo'n voorstander van winterbanden maar mijn vrouw wel en ik heb dus bedacht dat ik , als ik ze neem , gewoon 2 x per jaar andere velgen op de auto heb...gewoon leuk.

gr wilco
 

wilcom2005

Actief
12 jul 2009
442
22
18
ik wil ook geen gebruikte velgen ....ik erger me aan beschadigingen en die zitten bijna altijd op gebruikte.
onbeschadigde lexus velgen kosten net zoveel als nieuwe gewone en daar heb ik meer keus dus...

gr wilco
 

wilcom2005

Actief
12 jul 2009
442
22
18
nee jelmer heeft nog niet gereageerd...
ik vind ze zo gaaf dat ik het misschien toch gewoon ga proberen....beetje duur als het niks word maar dan zien we dat later wel weer en "moet "weer nieuwe velgen kopen....wat rot :)

gr wilco
 

wilcom2005

Actief
12 jul 2009
442
22
18
wil ik ze bestellen.....zijn ze niet meer leverbaar :-(
moet ik weer op zoek of deze in 18 inch kopen met springmoeren....

gr wilco