Keuze navigatie: HDD of TomTom MoveOn

MrAcid

Nieuw hier
14 nov 2012
2
0
0
Goeiemorgen,

Ik ben benieuwd naar de mening van CT200h eigenaren over de nieuwe TomTom MoveOn optie. Ik sta zelf op het punt om een CT200h te bestellen, maar twijfel nog over de navigatieoplossing. Sinds halverwege dit jaar(?) biedt Lexus de mogelijkheid om een TomTom MoveOn te installeren in plaats van de HDD navigatie. Ik denk dat ik dit ga doen, en heb daarbij de volgende punten op een rij gezet (voor-/nadelen van TomTom t.o.v. HDD oplossing).

Voordelen:
  • Kaarten beter (en goedkoper) up-to-date te houden[/*:m:f6kay6fn]
  • HD Traffic en Flitsers ingebouwd (!)[/*:m:f6kay6fn]
  • Interface is duidelijker/moderner (persoonlijke mening)[/*:m:f6kay6fn]
Nadelen:
  • Standaard radio (dus beperktere telefoon - ik heb een iPhone)[/*:m:f6kay6fn]
  • Niet de mooie interface voor klimaat, auto instellingen, etc.[/*:m:f6kay6fn]
  • Auto instellingen niet toegankelijk(?)[/*:m:f6kay6fn]

Meer info over de TomTom MoveOn oplossing vind je op de site van TomTom. En in een filmpje dat ik tegen kwam. Uit de documentatie begrijp ik dat het mogelijk is om de TomTom via spraak te besturen, maar dat zie ik op de site van TomTom niet terug, op de site van Lexus wel.

Mis ik punten? Wat zouden jullie -als CT200h eigenaar- kiezen?
 

kei

Nieuw hier
1 mei 2012
7
0
0
MrAcid,

Ik heb sinds 1 week een nieuwe ct200h het 2013 model en deze heeft een vernieuwd ge?pdated navigatie systeem, inclusief de andere nieuwe kleine extra's regensensor, ....

Het nieuwe navigatiesysteem wordt ook in het 2013 model van de rx450h gebruikt zie volgende 2 links voor wat screenshots van het nieuwe systeem en youtube links voor kleine animatie.

http://automotorcar.com/lexus/2013-lexus-rx-450h (laatste foto's)
https://www.youtube.com/watch?v=t0RuAVw ... ure=relmfu

Er zijn helaas geen nieuwe handleidingen, de handleiding die ik heb is gebaseerd op het oude navigatiesysteem. Er is nauwelijks info te vinden over het nieuwe systeem.

Hiervoor had ik een ingebouwde tomtom (renault versie) HD traffic mis ik niet, de ingebouwde nav haalt via rds ook traffic informatie op (gisteren file mee omzeild). Flitsers mis ik wel maar met de ct200h rij je gewoon rustiger en de meeste flitspalen weet ik toch al staan ;).

De interface van het nieuwe systeem is veel mooier dan het oude systeem. Ik zou even kijken of je dealer in de buurt een nieuw ct200h model met nav of rx450h met nav heeft staan zodat je het nieuwe systeem even kan uitproberen.

Kortom ik mis de tomtom niet en anders heb ik nog altijd een losse tomtom (go 940) thuis liggen (ik vond mijn losse tomtom gemakkelijker dan de ingebouwde tomtom van Renault). Trouwens mijn reden om de ingebouwde nav te kiezen was de upgrade naar de extra luidsprekers (audiofiel). Kortom ik ben tot nu toe tevreden over het navigatiesysteem.
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Hoi MrAcid,

Mis je iets is de vraag? Ik heb een CT met HDD navigatie. En ik moet zeggen het scherm gebruik ik zeker wel, maar nooit voor de klimaatregeling. Deze zit ook volledig in de knoppen op het dashboard verwerkt.

De Tomtom HD traffic is gewoon top. De kaart updates voor als je veel naar nieuwe locaties moet reizen. En HD traffic is super als je files kan vermijden. De RDS?..... volgens mij is het TMC informatie is wat dat betreft gewoon kut.... pardon achterhaald.

Alleen zoals je al zegt heb je met Tomtom de standaard radio en die heeft minder geluid/boxen. Betreft interface ben ik met je eens dat Tomtom beter is, maar op zich valt de HDD versie te begrijpen/leren. En het telefoonboek is handig op de HDD ik heb ok een Iphone maar gebruik wel altijd de HDD. Maar goed Iphone scherm is natuurlijk ook prima, zeker met de spraak ondersteuning. Tot slot ja... het scherm van Lexus ziet er natuurlijk wel gaaf uit voor alle andere functies en speeltjes.

Succes met je keuze. Ik denk dat ik over 2,5 jaar dezelfde krijg als ik een nieuwe auto moet uitzoeken en ik zal nog niet weten welke van de 2 opties het wordt.
 

MrAcid

Nieuw hier
14 nov 2012
2
0
0
Dank voor de reacties zover! Nuttig! Ik ben er inmiddels wel redelijk uit dan het de uitvoering met de TomTom zal gaan worden. Aanstaande zaterdag nog even een proefrit, waarbij de HDD navigatie ingebouwd zit, mogelijk brengt dat me nog op andere gedachten.

@kei: zitten er ook "apps" op de nieuwe navigatie in NL? Of is dat alleen voor de US? (zie: http://www.lexus.com/enform/)

@Lexus4all: ik moet zowel veel op "onbekende" plekken zijn als (redelijk veel) bellen, dus dat is een beetje het dilemma waar je helaas voor gesteld wordt (betere verkeersinformatie maar mindere telefoon ondersteuning). Overigens is het met de standaardradio/telefoon wel mogelijk om de voice control optie van de iPhone te gebruiken: je moet dan op de iPhone je "Home" knop ingedrukt houden, vervolgens kun je gewoon via het Bluetooth-systeem je instructie geven. Dat je je telefoonboek niet kunt synchroniseren is dan een minder issue. Nummerherkenning zal uiteraard niet werken.
 

Tommy

Nieuw hier
7 okt 2012
9
0
0
Voordat ik mijn Lexus kreeg had ik een (3 jaar oude) TomTom met HD traffic. Deze is echter samen met mijn vorige auto gestolen. Nu ben ik de hdd navigatie.

Persoonlijk vind ik de TomTom navigatie beter; kiest af en toe logischere routes, en HD traffic is gewoon veel beter. Een groot voordeel van de TomTom is IQ-routes, hierdoor (icm met HD traffic) klopt de geschatte aankomsttijd gewoon veel beter (HDD nav rekent met 3 snelheden afhankelijk van het type weg, maar de ene snelweg is natuurlijk de andere niet). En de flitsers, tja, ook dat mis ik wel. De navigatie van Lexus is volgens mij wel sneller in het kiezen van de route.

Persoonlijk vind ik het sccherm wel van zeer grote toegevoegde waarde voor telefoon (kiezen van nummers, het gebruiken van de home button is niet handsfree dus gevaarlijk / onhandig), muziek (kiezen van cd's op mijn USB stick), en de achteruit rij camera. Voor de muziek: volgens mij werkt het Lexus systeem standaard met 'cd nummer X, track nummer X? (dat komt iig in de pop up in beeld als je een volgend liedje kiest), maar via het audio menu kun je wel gewoon een cd kiezen.

Tot slot is de bediening van de hdd navigatie gewoon goed, goed te bedienen tijdens rijden. Ook een voordeel is dat je het scherm kunt inklappen.

Ik had niet zo heel veel keus (moest mijn auto snel hebben, dus eentje gekozen die al in de pijplijn zat), ik zou ook niet weten wat ik de volgende keer zou kiezen.. succes
 

er!k

Nieuw hier
12 nov 2012
23
13
3
Ik heb ook gekozen voor de TomTom Move-On omdat dit meer een navigatie systeem is dan de Lexus HDD. Ik heb op dit moment het vergelijkbare Toyota HDD systeem in mijn huidige Prius en vind de navigatie af en toe erg krom en lastig te bedienen (opnieuw laten rekenen, verkeersinformatie enz).
Het Lexus HDD systeem heeft natuurlijk wel een veel betere telefoon interface, maar ik bel niet zo vaak in de auto.