Koelvloeistof verdwijnt

Pieter V

Nieuw hier
17 feb 2024
2
0
1
Ik heb een Lexus RX 400H uit 2006 met 255.000 km op de teller. Ik moest laatst 1 liter koelvloeistof bijvullen na 10.000 km. Er is nergens een zichtbaar lek te vinden. Nu vraag ik mij af of ik niet een koppakking probleem begin te krijgen. Ik wil van de zomer met de caravan naar zuid Frankrijk en heb geen zin in problemen onderweg.
Heeft iemand ervaring met lekke koppakkingen met een Lexus?
Is het op één of andere manier te controleren?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Het verlies van koelvloeistof kan allerlei oorzaken hebben:

- lekkage door niet voldoende aangedraaide of niet meer goed fumctionerende slangklemmen
- lekkage langs de waterpomp pakking of de -asafdichting
- lekkage langs de niet meer "drukvaste" drukdop
- lekkage langs de cilinderkoppakking (naar binnen of naar buiten)
- lekkage in de radiateur (beschadiging door bijvoorbeeld steenslag) of in de warmtewisselaar voor de verwarming
- lekkage via de thermostaatpakking

Als er geen uitwendige sporen van lekkage zijn te zien, kun je bij een garage de dichtheid van het systeem met een drukpompje laten testen. Eventueel kan ook een compressiemeting helpen. Een test met een drukpompje neemt weinig tijd in beslag, een compressiemeting vergt meer tijd omdat daarvoor de bougies moeten worden verwijderd enn na de meting weer moeten worden gemonteerd. Wanneer de koelvloeistof niet meer de oorspronkelijke kleur heeft, is er zeker iets aan de hand.

Bij een lekke koppakking kan de motorolie er melkaachtig uit zien, kan op de binnenkant van de olievuldop een sludgeachtige aanslag zitten en kan de koelvloeistof in het tankje lichtjes borrelen.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
294
168
43
Koppakkingen zijn - op de CT 200h na - zeldzaam bij Lexus. Zoals Romke al aangeeft het systeem eens onder druk laten zetten en eventueel een snuffelaar op het reservoir laten zetten.
 

Pieter V

Nieuw hier
17 feb 2024
2
0
1
De kleur van de koelvloeistof is ook en ook geen melkachtige aanslag over verkleuring bij de motorolie. Nog maar eens goed kijken of er echt nergens een lekkage is. Ik heb het volgens mij zo goed mogelijk visueel gecontroleerd. Het is natuurlijk lastig want als er ergens af en toe een druppel uitkomt verdampt ie. Maar wel geruststellend dat koppakking problemen zeldzaam zijn. Anders maar naar de garage voor een drukmeting.