koelvloeistof

raymond

Actief
8 feb 2012
144
1
0
ik heb en probleem! de grote slang van de radiatuur naar de motor is er af gesprongen die zit inmiddels weer goed vast hoe kan ik het best koolvloeistof bij vullen. en gelijk begon vca lichtje te branden!weet iemand hoe dat ineens zou kunnen? :roll:
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Je kan het beste het systeem vullen met koelvloeistof via de radiateur dop, de motor laten draaien en af en toe gas geven om de motor te laten kantelen en zo lucht van z?n plek te brengen. Blijf bijvullen als het peil in de radiateur daalt. Als de koelventilator een aantal keer aan is geweest (met de airco uit) kan je de dop erop draaien. Even een blokje rijden waarbij je scherp instuurd, ook dit om lucht van z'n plek te krijgen. Als je gestopt ben, heel voorzichtig met een doek de radiateurdop openen. Let op, doe dit heel voorzichtig en laat de druk langzaam ontsnappen! Als je dit niet doet kan je ernstig verbrand raken!
Maar hoe kan het eigenlijk dat de slang eraf geklapt is?


Met VCA lampje bedoel je VSC denk ik? Ik heb er niet echt een verklaring voor... Misschien dat de auto voorzien is van een koelvloeistof niveau sensor waarop de VSC reageerd.
 

vierdertig

Hoort erbij
23 mrt 2012
81
0
0
kunt ook de voorkant een stuk(kie) opkrikken zodat lucht uit holtes van het blok word gedrukt,verwarming op warm zetten met ventilator uit
laat zelf de Fan een paar keer aanslaan zodat vloeistof goed rond gaat,als Fan aanslaat zakt de vloeistof in expansievat,zorg dat daar genoeg inzit anders komt er weer lucht in.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
vierdertig zei:
verwarming op warm zetten met ventilator uit
laat zelf de Fan een paar keer aanslaan zodat vloeistof goed rond gaat,als Fan aanslaat zakt de vloeistof in expansievat,zorg dat daar genoeg inzit anders komt er weer lucht in.


De kachel bedienen is niet nodig ivm climate control, bij deze systemen en bij veel moderne auto's is er geen kachel kraan meer. De kachel radiateur is constant verwarmd, de warmte wordt doormiddel van kleppen wel of niet aan de inkomende lucht toegevoegd.

Deze auto is bij mijn weten niet voorzien van een expansievat maar van een reservoir, de druk wordt hierin niet opgebouwd. Maar goed het is uiteraard wel van belang het reservoir te vullen


Het is trouwens van belang dat de koelventilator aan gaat om er zo zeker van te zijn dat de thermostaat open is (als deze juist werkt natuurlijk)





gr. koen
 

raymond

Actief
8 feb 2012
144
1
0
na 6 liter bijvullen is het weer in orde! toch morgen de dealer bellen voor en afspraak over de remblokken maken herrie als ze warm zijn! de pdc sensorren werken niet goed bij (regen) de knak in de stuurinrichting waarschijlijk rubbers. en het vsa lichtje blijft branden. gelukkig nog garantie.. gr raymond.
 

vierdertig

Hoort erbij
23 mrt 2012
81
0
0
raymond zei:
nee vierendertig er was niet aan gewerkt!! maar na goed kijken zag je dat de klem al en tijd niet goed had gezeten!!
hehe het is vierdertig maar maakt nie uit :)
vroeg dat omdat ie in het ergste geval teveel druk opbouwd maar dat zal bij een L niet zo gauw gebeuren geloof ik
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
raymond zei:
ik heb en probleem! de grote slang van de radiatuur naar de motor is er af gesprongen die zit inmiddels weer goed vast hoe kan ik het best koolvloeistof bij vullen. en gelijk begon vca lichtje te branden!weet iemand hoe dat ineens zou kunnen? :roll:


Het VSC lampje gaat branden omdat de motorregeling tijdelijk niet over de juiste motortemperatuur beschikt, of dit niet overeenkomt met ander metingen zoals uitlaatgas, gasklep stand, verloop van de verbranding (pingel sensoren)

Doordat er ergens een belangrijke parameter ontbreekt (in dit geval koelvloeistof temperatuur) kan de motorcomputer geen perfecte regeling garanderen, en daarom ook de VSC waarbij het motorvermogen soms moet worden verlaagd voor het behouden van de stabiliteit uit zal schakelen.