Last van trillingen in de hele auto

27 jul 2011
207
1
0
Heb sinds 4 weken winterbanden onder mijn auto gelegd. De velgen met winterbanden via marktplaats gekocht (vredestein, 1 seizoen gebruikt). Bij de nieuwe velgen met banden wissel is de auto ook gelijk uitgelijnd want 3 weken daarvoor zijn de voor veren vervangen.

Een week geleden tijdens de grote beurt zijn de banden ook maar gelijk gebalanceerd want de auto trilde een klein beetje. Was niet heel erg maar een beetje stoort me al want een lexus moet lekker rijden :)

Na de grote beurt de auto opgehaald en een paar dagen later op de snelweg bleek dat de auto juist erger trilde. Terug naar de garage want ze deden het graag opnieuw. De monteur riep me er daarna bij en liet zien dat het in de banden zit. Op de draaimachine zie je de band ook hobbelen. Dat is er niet uit te balanceren. We hebben nog de wielen gewisseld ( van voor naar achter) maar echt veel helpen doet het niet. Het rare is nu dat het 3 weken geleden nog niet zo erg was. Het kan natuurlijk liggen aan het kopen van gebruikte banden die niet goed opgeslagen zijn. Maar dan had het vanaf het begin al zo erg moeten trillen. De auto is voordat de banden erop gingen uitgelijnd dus daar kan het niet aan liggen. Heb niet op de stoep geparkeerd en dagelijks gereden.

Heeft iemand idee?n waar dit door kan komen? Kan het aan het onderstel liggen? Ik kan nu alleen nieuwe banden kopen maar ben bang dat ik over 3 weken weer gecupte banden heb.. ( heb in de zomer ook de voorbanden vervangen omdat ze gecupt waren, dat kwam waarschijnlijk door de gebroken veer en de auto scheef stond)

Ik word zo langzaam een beetje gek van de auto want in de afgelopen 4 maanden is:

2 voorbanden vervangen door cuppen
de voorvering is gebroken
lasmbasensor kapot gegaan
en de stuurkogel vervangen
Schijfremmen vervangen

En nu dus weer de banden die moeilijk doen. Begin zo langzaam spijt te krijgen van mijn aankoop en dat is jammer want het is een pracht auto die heerlijk rijdt (als er niets aan de hand is).
 
27 jul 2011
207
1
0
Volgens de banden specialist zit het trillen niet in het cuppen van de banden. Het lijkt iets totaal anders te zijn. Ik ga het niet meer over cuppen hebben, maar zoeken waar de trilling in zit. Dan is de andere naam van het topic beter. :)
 

ae82_gt

Hoort erbij
19 sep 2011
25
0
0
Voordat je allerlei wilde dingen in je hoofd gaat halen of doen, eerst de zomerwielen (originele velg?) monteren en dan kijken wat het resultaat is.
Is het resultaat hetzelfde dan pas aan andere oorzaken gaan denken.
 

W3sley

Actief
27 nov 2011
183
0
0
Ik had van de week ook een vervelende trilling in de auto. Dinsdag de remmen na gekeken en bleek dat 1 van de remzuigers muurvast zat.. Dit opgelost en het trillen was weg. Dus misschien een keer je remklauwen nakijken?
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
W3sley zei:
Ik had van de week ook een vervelende trilling in de auto. Dinsdag de remmen na gekeken en bleek dat 1 van de remzuigers muurvast zat.. Dit opgelost en het trillen was weg. Dus misschien een keer je remklauwen nakijken?

mmm... vreemd bij mij was het ook maar had geen last van trillingen. maar me remblok was wel zo op ;)

stond je zuiger helemaal naar buiten ofzo?
 

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
Heb net een grote beurt achter de rug...ben nog aan shaken van de rekening. :eek:

Had ook last van trillen (100kmh) tijdens rijden en remmen. Uiteindelijk nwe remschijven voor, blokjes en een dubbel klauw revisie. Liep aan een kant tegen de schijf aan waardoor dit trillen optrad. Inmiddels een lege wallet maar fijn rijdende/remmende IS ;-)
 
27 jul 2011
207
1
0
W3sley zei:
Ik had van de week ook een vervelende trilling in de auto. Dinsdag de remmen na gekeken en bleek dat 1 van de remzuigers muurvast zat.. Dit opgelost en het trillen was weg. Dus misschien een keer je remklauwen nakijken?

Was het je rem voor of achter? En wat voelde je trillen, hele auto, stuur of beide? En bij welke snelheden? Als het vergelijkbaar is kunnen ze daar bij de wissel direct naar kijken in de garage. Hadden ze trouwens toch moeten zien bij de wisseling van de blokken en schijven?
 
27 jul 2011
207
1
0
mtec zei:
Heb net een grote beurt achter de rug...ben nog aan shaken van de rekening. :eek:

Had ook last van trillen (100kmh) tijdens rijden en remmen. Uiteindelijk nwe remschijven voor, blokjes en een dubbel klauw revisie. Liep aan een kant tegen de schijf aan waardoor dit trillen optrad. Inmiddels een lege wallet maar fijn rijdende/remmende IS ;-)

Heb inderdaad gelezen dat zo'n revisie nogal prijzig kan worden... Aan de ene kant mooi als dat het is want dan weet ik wat er mis is. Aan de andere kant gaat het weer flink wat kosten :roll:
 

W3sley

Actief
27 nov 2011
183
0
0
Was een van de zuigers van de remklauw rechts voor. Voelde tussen de 80 en 115km/h de auto trillen en als ik het stuur los liet zag je die ook iets trillen. Een rubber was gescheurd en hierdoor water in de klauw gekomen = roest.. En prijzig valt best mee als de zuiger vast zit. Revisie setje voor de remklauw kost ongeveer 50eu. Maatje van mij heeft hem gemaakt voor een pakje sigaretten :D
 
27 jul 2011
207
1
0
Bij de velgen wissel kon de garage niets geks zien. Ze raden aan om na een lange rit aan de velgen voor te voelen om te kijken of er warmte verschil is. Zo ja dan is de verwachting dat de remclinder niet goed meer is. Dat zou ook de trillingen kunnen veroorzaken. Komende dagen even op letten!
 
27 jul 2011
207
1
0
Even een update

Zomervelgen lossen een groot deel van het trillen op. Zat het toch in de wintervelgen.. Een heel klein beetje trillen voel ik nog wel maar ik ben ook een zeikerd wat dat betreft. Er zit nog wel iets raars links voor. Bij het maken van een bocht naar rechts met lage snelheid en remmen tegelijk hoor ik een raar "tok"geluid. Is alleen bij die combinatie. Lijkt dus echt aan de rem te liggen. Al twee keer met een monteur gereden maar dan gebeurd het natuurlijk niet. Het is dan ook niet consistent aanwezig. Misschien toch iets met de remcilinder.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Afgezien v/h feit dat je nu minder trillingen ervaart, zou het ook kunnen zijn dat de wintervelgen slechts e.e.a. hebben versterkt. Het wil dus niet zeggen dat het enkel aan velgen of remdelen hoeft te liggen.

Met name als het optreedt bij een bocht, remmen en lage snelheid, zou ik toch ook draag- en stuurcomponenten van je ophanging verdenken. Bijvoorbeeld speling in bevestigingspunten/rubbers van stuurarm, fusees etc. Dan zou zo'n 'tok' wel verklaarbaar kunnen zijn. Misschien zal ook je uitlijning hierdoor afwijken op snelheid, met bijbehorende vibraties.