Lelijke velgen onder winterbanden

feaster

Nieuw hier
10 jan 2012
7
0
0
Hallo allemaal,

Afgelopen week heeft mijn collega zijn CT200h opgehaald en aankomende week ben ik eindelijk aan de beurt (7 maand gewacht). Nu zijn we er achter gekomen dat op onze winterbanden echt verschrikkelijk lelijke velgen zitten.

We hebben beide een donkere kleur en er zitten grijze velgen onder, die ook nog eens in het midden uitsteken waardoor het plaatsen van normale wieldoppen niet lukt (alleen wieldoppen die bol zijn lukt misschien).

Natuurlijk erg jammer als je een mooie auto hebt maar iedereen opmerkingen maakt over die velgen "wat heb jij er voor rare lelijke velgen/banden onder dan?"

Het zijn dezelfde velgen als op deze afbeelding alleen onze auto's zijn donker waardoor ze er echt uit knallen:
download/file.php?id=854&mode=view

De vraag die ik nu heb is of dit de standaard winterbanden velgen van Lexus zijn of dat we de goedkoopste set hebben gekregen van de lease maatschappij? Ik had zelf zwarte stalen velgen verwacht zoals alle lease auto's hebben. Hier kun je dan prima een mooie wieldop op doen en klaar ben je.

Wat zouden jullie doen in ons geval?

Zelf zit ik er aan te denken om morgen sowiezo is te bellen met de lease maatschappij en mijn beklag hier over te doen, maar ik zal wel geen enkele rechten hebben omdat ze in idd wel winterbanden op stalen velg hebben geleverd.

Misschien winterbanden over laten zetten op "zomer"velg, maar daar zitten natuurlijk weer kosten aan verbonden.
 

Innit

Hoort erbij
16 nov 2011
66
0
0
De winterbanden overzetten op de zomervelg kan alleen maar wanneer de banden dezelfde maat hebben. Mijn leasemaatschappij heeft mij toestemming gegeven de banden op maat te bestellen, zodat ze op de velg heen konden. Het kan heel goed zijn dat jouw leasemaatschappij de goedkoopste (15") banden incl. stalen velg erop heeft laten gooien, omdat 17" banden aanschaffen (die op zomervelg worden gelegd) veel duurder was.
 

feaster

Nieuw hier
10 jan 2012
7
0
0
Innit zei:
De winterbanden overzetten op de zomervelg kan alleen maar wanneer de banden dezelfde maat hebben. Mijn leasemaatschappij heeft mij toestemming gegeven de banden op maat te bestellen, zodat ze op de velg heen konden. Het kan heel goed zijn dat jouw leasemaatschappij de goedkoopste (15") banden incl. stalen velg erop heeft laten gooien, omdat 17" banden aanschaffen (die op zomervelg worden gelegd) veel duurder was.

winterbanden en normale banden zijn beide 16". Of de diepte maat anders is weet ik niet.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik geef je weinig kans dat de Leasemaatschappij je verzoek (of smeekbede) zal honoreren...

Overzetten is wellicht een optie, maar dan zul je de bandmaten even moeten verifi?ren (staat op de band zelf). Is dat niet gelijk, dan zul je dus even de tanden op elkaar moeten zetten.

Als je twijfelt, kun je de maten ook hier weergeven voor advies.

Zie verder nog velgmaten: viewtopic.php?f=64&t=1843
 

kwag

Hoort erbij
14 sep 2011
30
0
0
Ik heb 17" onder de Luxury Line, en daarop passende Michelin winterbanden. Ze worden via leasemaatschappij op de velg gewisseld.
Jouw verhaal lijkt me meer in de categorie "ik wil zo goedkoop mogelijk, maar wel eisen stellen". Volgende keer misschien iets meer betalen in je leasecontract dan.
 

Kela

Nieuw hier
26 okt 2011
14
0
0
Ik krijg mijn LL op 12 maart, dus ik moet nog even wachten. Maar zowel bij mijn huidige auto als bij de toekomstige CT worden de banden op de velg gewisseld.
Ligt aan de afspraken met de leasemaatschappij.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Jouw verhaal lijkt me meer in de categorie "ik wil zo goedkoop mogelijk, maar wel eisen stellen". Volgende keer misschien iets meer betalen in je leasecontract dan.
@kwag;
Jouw opmerking lijkt mij dan weer enigszins goedkoop en vooral speculatief. Zullen we afspreken dat we hier de forumgenoten in waarde laten?

@TS;
ik stel voor dat je even afstemt met de leasemaatschappij en je ervaringen hierin weergeeft (of de banden omwisselt als dat mogelijk is).
 

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
feaster zei:
Hallo allemaal,

Afgelopen week heeft mijn collega zijn CT200h opgehaald en aankomende week ben ik eindelijk aan de beurt (7 maand gewacht). Nu zijn we er achter gekomen dat op onze winterbanden echt verschrikkelijk lelijke velgen zitten.

We hebben beide een donkere kleur en er zitten grijze velgen onder, die ook nog eens in het midden uitsteken waardoor het plaatsen van normale wieldoppen niet lukt (alleen wieldoppen die bol zijn lukt misschien).

Natuurlijk erg jammer als je een mooie auto hebt maar iedereen opmerkingen maakt over die velgen "wat heb jij er voor rare lelijke velgen/banden onder dan?"

Het zijn dezelfde velgen als op deze afbeelding alleen onze auto's zijn donker waardoor ze er echt uit knallen:
download/file.php?id=854&mode=view

De vraag die ik nu heb is of dit de standaard winterbanden velgen van Lexus zijn of dat we de goedkoopste set hebben gekregen van de lease maatschappij? Ik had zelf zwarte stalen velgen verwacht zoals alle lease auto's hebben. Hier kun je dan prima een mooie wieldop op doen en klaar ben je.

Wat zouden jullie doen in ons geval?

Zelf zit ik er aan te denken om morgen sowiezo is te bellen met de lease maatschappij en mijn beklag hier over te doen, maar ik zal wel geen enkele rechten hebben omdat ze in idd wel winterbanden op stalen velg hebben geleverd.

Misschien winterbanden over laten zetten op "zomer"velg, maar daar zitten natuurlijk weer kosten aan verbonden.
De door u getoonde afbeelding is een foto van mijn wagen ;)

Ik vind deze stalen velgen ook niet zo mooi, maar heb er speciaal voor gekozen omdat ik het zonde vind om winterbanden te monteren op lichtmetaal en ze dan door het vele strooizout te laten "opvreten".

Aangezien ik mijn auto nog steeds met de hand was om de 14 dagen, gebeurt dit niet zo vaak in de winter als het vriest en krijgt het strooizout jammer genoeg alle tijd om mijn stalen velgen aan te tasten :roll:

Ik maak er zodoende dan ook weinig zonde van als het vuil er achteraf niet meer volledig afgaat en .......... als je in de auto zit, zie je er toch lekker niks van en de CT rijdt er zeker niet slechter op :rulez:
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Ik zag de foto vanochtend. En meestal zeg ik ook, het maakt niet uit als je zit in de auto. Maar in dit geval .... pffff ... dit is echt te lelijk. Dus ik kan me voorstellen dat je niet blij wordt van zulke winterbanden.

Ik heb van tevoren hier geen afspraken over gemaakt met de lease maatschappij, zoals anderen opperren. Ik ben wel blij dat ze gewoon de huidige velg hebben gebruikt en er een winterband om de huidige velg hebben gelegd. (Ik heb 17 inch.) Nu je eenmaal op deze banden hebt gereden zul je ze denk ik niet meer terug kunnen geven aan de lease maatschappij ben ik bang.
Sterkte.
 

feaster

Nieuw hier
10 jan 2012
7
0
0
@kwag:
Natuurlijk weet ik dat ik een stalen wintervelgen set had besteld (en zeur er ook niet over dat er stalen velgen onder zitten) maar ik had hier wel iets meer van verwacht dan het type wat er nu op zit.

@gps-10:
Ik heb met de lease maatschappij gesproken en deze zeiden dat het de keuze was van de dealer welk type stalen velgen er op kwamen.
Daarna met de dealer contact gezocht en die zeiden dat dit hun stalen velgen waren, en de andere optie LM velgen kopen (of ze overzetten).
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja, dan heb je weinig opties. Ik vind ze ook niet mooi, iets meer neutraal zou beslist beter ogen..

Overigens zijn er wel wat topics hier over wintervelgen. Qua maat (en prijs) zou je relatief eenvoudig wat beter ogende velgen kunnen aanschaffen.

Kwestie van afwegen en wellicht ook leaseduur. Paar maandjes 'ugly duck functioneel p/j' of een relatief goedkope eenmalige investering.

Succes met de uitkomst en bedankt voor je terugkoppeling!
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
En een setje tweedehands lichtmetalen velgen via Martkplaats in dezelfde maat als je stalen velgen geen optie? Kun je ze gewoon daar op laten leggen. Moet je misschien eenmalig het omleggen van velg naar velg betalen (en als je 'm inlveret nogmaals)
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
snekuem zei:
Ik vind deze stalen velgen ook niet zo mooi, maar heb er speciaal voor gekozen omdat ik het zonde vind om winterbanden te monteren op lichtmetaal en ze dan door het vele strooizout te laten "opvreten".

Dat opvreten is enigszins overdreven. Strooizout doet niet met je aluminium velg, zolang er geen diepe beschadigingen op zitten.

Ik heb ook gewoon de winterband op mijn af fabriek velgen laten monteren. Vanuit de Leasemaatschappij was er geen andere keus, stalen velg was geen optie (niet dat ik dat zou willen natuurlijk, de standaard velg is natuurlijk vele malen mooier).