Lexus GS300 President 2005

nigelvm

Hoort erbij
27 nov 2022
28
40
13
Zoals beloofd, na het overnemen van @RoelVB zijn coilovers zou ik een forum post maken over mijn Lexus. Onderstaande vind je een kleine samenvatting over wat er gebeurd is, en nog gaat gebeuren:

Na lang te twijfelen om een BMW o.i.d. te halen heeft @Danny mij toch overgehaald om een degelijke Lexus te halen. Vaandaar dat ik op 6-10-2022, 3 dagen na mijn 19e verjaardag als cadeautje een GS300 kocht voor mezelf. Ik heb voor de GS300 gekozen aangezien een IS250 net te krap aanvoelde voor mij en ik vaak passagiers mee heb die ik graag voorzie van genoeg beenruimte :D

De eerste 'mod' die ik deed was het polijsten van de auto, iets wat natuurlijk nooit kwaad kan.

1700064981206.png


Alhoewel mijn eerste plan was de auto standaard te houden merkte ik al snel dat een ding 100% zeker moest gebeuren, het tinten van de (achter) ramen.

1700059995185.png
1700060005840.png


Kort daarna leerde ik steeds meer auto-fanaten kennen waaronder een hoop met Lexussen. Het duurde daarom niet al te lang voordat ik mijn einddempers eraf haalde en in de plaats een uitwisselbaar muffler-delete systeem erin heb laten lassen. Met dit 'systeem' kan ik altijd nog de originele dempers terugplaatsen voor het geval ik de auto wil verkopen en/of een ritje heb waar ik liever geen geluid bij wil ;) De uitlaat was eindelijk te horen en de eerste weken stond ik een stuk vaker bij de pomp door mijn wat zwaardere voet.

1700060773530.jpeg
1700060806291.png


Tevreden over mijn geblindeerde achterramen ging ik terug naar dezelfde zaak (GT Garage) om ook mijn (voor) zijruiten en voorruit te laten blinderen. De zijruiten zijn tot de maximaal toegestane limiet geblindeerd en de voorruit heeft een chameleon folie gekregen. Alle folie rondom is warmte/uv werend waardoor mijn leren bekleding een stuk minder warm is na een tijdje in de zon te hebben gestaan. Daarnaast hielp de blauwe folie op de voorruit enorm met het weerspiegelende dashboard waar de 3GS wel vaker last van heeft.

1700061134756.png


Ik was nog altijd super blij met de uitlaat maar ik vond hem naar mijn idee net te schel klinken. Na lang op het internet te zoeken ben ik een middendemper tegen gekomen die precies dat tegen gaat, hij moest echter wel geimporteerd worden vanuit de VS.

1700063630044.jpeg
1700063688869.jpeg


De auto klonk na het vervangen/monteren van de middendemper een stuk rustiger, vooral bij het rijden op cruise control tussen 2000 en 2500 toeren.

Alhoewel de auto op dit moment nog aardig standaard eruit zag ging dit snel veranderen toen ik via een vriend een setje velgen over kon kopen voor een leuke prijs. De fitment was nog niet naar mijn smaak en ik wist nog niet zeker of ze wel tof zouden staan maar dat was een zorg voor later.

1700062902771.png


In de tussentijd heeft de auto genoeg poets- en onderhoudsbeurtjes gekregen maar als ik deze allemaal zou moeten posten ben ik volgende week nog niet klaar ;) Olie laat ik om de 10.000km of eerder verversen en daarnaast zet ik het leer regelmatig in de poets of lak om het netjes te houden.

De tijdelijke uitlaatstukken die ik had gemonteerd werden vervangen voor flinke 4.3 inch uitlaatstukken die ongeveer in de ovale bumper-cutouts passen. (ik twijfel nogsteeds of ovaal beter is maargoed, iets voor later.

1700063129533.png
 
Laatst bewerkt:

nigelvm

Hoort erbij
27 nov 2022
28
40
13
Na lang genoeg 'gepest' te worden in de autogroepen voor mijn hoge ride-height werd ik eindelijk uit mijn lijden verlost toen ik @RoelVB tegen kwam op de forum meeting in Rotterdam. Roel had zijn GS keurig verlaagd en na een kort babbeltje kwam ik erachter dat de auto ingerolen ging worden met daarbij de coilovers nog op de auto. Het duurde niet lang voor er afgesproken was dat ik zijn coilovers zou overnemen en kort voor het omruilen van zijn auto nog eronderuit zou schroeven, wat gelukt is.

De auto heb ik speciaal voor GO Japan in Raamsdonkveer extra laag gezet en dat beviel me eigenlijk super goed. De auto reed een stuk minder als een boot en lag een stuk lekkerder op de weg.

1700063835957.jpeg


Ergens in de tussentijd ben ik op aanraden van @I*B ook langs VTune geweest voor een optimalisatie van mijn motorblok, dit hielp enorm met het koppel onderin en ook het gas- en schakelgedrag was een stuk directer. Het blok zou in theorie nu 275 pk en 350nm koppel moeten hebben, alhoewel dit natuurlijk nogal overdreven nummers zijn.

Om de fitment verder te verbeteren ben ik laatst overgestapt op een ander bandenmerk met dikkere velgbescherming rand waardoor de wielen perfect in de kuip passen. Ik kon helaas niet breder dan 225/40/18 ivm het verlagen en het plastic randje boven het rubber. Voor en na:

1700063940221.jpeg
1700063948543.jpeg


Alhoewel ik eigenlijk dacht klaar te zijn met de auto kwam ik op aanraden van een vriend een super goede deal tegen voor wat underglow en heb ik deze samen met hem gemonteerd. Het is niet ieder zijn smaak maar ik vind het een toffe party trick ;)

1700064064707.png


Om wat meer inductie geluid te krijgen bij het accelereren zat ik in eerste instantie te kijken naar een cold air intake, echter kwam ik er alleen achter dat deze niet beschikbaar zijn voor mijn motorblok en ik dus zelf wat moest gaan fabriceren. Na vele opties overwogen te hebben schoot me in eens iets makkelijkers te binnen: het namaken van een F-Sport filterbox. Bij F-Sport maken ze een filterhuis met daarin een gat aan de voorkant voor extra inductie geluid, dit kon ik natuurlijk zelf ook voor een veel goedkopere prijs ;) Ik heb een filterhuis bij de sloop opgehaald en heb hier een identiek gat in gemaakt net zoals op de F-Sport intake, klinkt een stuk bruuter en dieper bij het accelereren.

En dit is ook meteen hoe de auto er voorlopig bij staat. Wel is het volgende nog onderweg: Ik heb de standaard achterlichten van een GS altijd mooi gevonden maar ik stoor mij altijd mateloos aan het feit dat enkel de buitenste lamp-huizen dagrij verlichting hebben, de binnenste zijn namelijk 'gereserveerd' voor het veel te grote mistlicht. Na wat advies te krijgen van een andere Lexus eigenaar uit Duitsland ben ik erachter gekomen dat in de USA deze mistlampen niet verplicht zijn en de lampen er daar een stuk gaver uit zien. Via eBay heb ik een setje USA inner taillights weten te kopen, deze komen in december binnen. Het missende mistlicht wordt opgelost met een switchback LED. Het achteruit-rij-ledje gaat dus beide wit en rood kunnen branden, afhankelijk van of je achteruitrijlicht of mistlicht nodig hebt achter. Onderstaande een foto van hoe het er voor en na uit komt te zien:

1700064261129.jpeg
1700064268832.jpeg


Verder heb ik nog het volgende op de planning:
- remklauwen verven in zilver (andere kleur suggesties?)
- dashcam inbouwen
- remschijven (voor en) achter vervangen voor geperforeerde schijven met gecoat binnenstuk, ik vind het geroeste niet echt mooi.
- klein lipje op de achterruit (roof spoiler)
- voorlip, geen idee of ik daarvoor inmiddels te laag ben of niet
- interieurlampje vervangen voor LED
- koplampen vervangen voor lampen met DRL functie
- dak eventueel gloss zwart wrappen
- overstappen van 5w30 naar 10w40 olie
- en waarschijnlijk nog een hoop andere dingen die ik nu vergeet en/of deze week bedenk xD

Indien iemand nog vragen en/of suggesties heeft voor mijn auto hoor ik het graag! :love:
 

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
182
149
43
Ik ben een oude man die zijn auto het liefst origineel houdt maar ik benijd je handigheid, enthousiasme en creativiteit! Dat verlaagde staat hem wel vind ik.

Volgens mij zie ik je velgen/banden wat buiten de wielkappen uitsteken, ik dacht dat dat niet mocht. Of zit daar een marge in?

En een flauwe: als je in dichte mist achteruit rijdt, welke kleur geeft die lamp dan :unsure:?
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en nigelvm

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Hij staat er zeer netjes bij. Leuk dat je eindelijk je verhaal deelt :p

Volgens mij zie ik je velgen/banden wat buiten de wielkappen uitsteken, ik dacht dat dat niet mocht. Of zit daar een marge in?
Volgens mij mag dat in België niet, maar hier wel. Pin me er niet op vast. Iemand hier kan vast vertellen hoe het precies zit.

En een flauwe: als je in dichte mist achteruit rijdt, welke kleur geeft die lamp dan :unsure:?
Lijkt me wel gaaf als ie dan roze licht geeft
 
  • Leuk
Waarderingen: nigelvm

nigelvm

Hoort erbij
27 nov 2022
28
40
13
Ik ben een oude man die zijn auto het liefst origineel houdt maar ik benijd je handigheid, enthousiasme en creativiteit! Dat verlaagde staat hem wel vind ik.

Volgens mij zie ik je velgen/banden wat buiten de wielkappen uitsteken, ik dacht dat dat niet mocht. Of zit daar een marge in?

En een flauwe: als je in dichte mist achteruit rijdt, welke kleur geeft die lamp dan :unsure:?
Super bedankt! De velgen steken inderdaad een beetje uit, zijn 18" 9.5J ET20 velgen, eigenlijk net iets te breed voor de wagen ;) De velgen zaten origineel onder een widebody IS300. Wat betreft de regels, ik las laatst op de site van het RDW dat de wielen 30mm mogen uitsteken, ik neem aan dat het per kant is. Verder is de auto laatst door de APK gekomen zonder problemen, dat is het belangrijkste :D Over het mistlicht, geen idee haha! Het lampje zelf beschikt over aparte leds voor rood en wit, dus ik neem aan dat het inderdaad roze gaat worden zoals Roel zei.

Mijn eerste auto was een Kadett E 1.6i. Goeiendag wat een upgrade is een GS300 dan zeg, mooi apparaat. (y)
Hahaha dankjewel, ben er zelf ook super blij mee! Heb eerst een jaartje ervaring op gedaan in de auto(s) van mijn ouders en heb daarna een eigen wagen gekocht. Ookal hebben wij thuis een auto van de zaak met tankpas staan, ik pak toch altijd liever de lexus, rijd net wat lekkerder :LOL:

Wauw, ik ben normaal een beetje van de original-polizei of hele lichte mods, maar ik vind 'm toch wel heel vet. Mooi gedaan!


Dat ziet er echt heel vet uit :cool:
Danku danku! Ik ben normaal ook echt een OEM-fanaat en heb ook super veel getwijfeld over de modificaties aan de auto. Alleen met vrienden die een lift in de schuur hebben staan kom je al snel op zulke gekke ideetjes :ROFLMAO: Ik zorg er wel voor dat ik alle OEM onderdelen bewaar en het terug naar standaard kan brengen. Ik ben namelijk van plan ooit GS460 te halen (wanneer deze te koop komt) en dan kan ik alle modificaties over zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O

nigelvm

Hoort erbij
27 nov 2022
28
40
13
Update: de achterlampen uit Amerika zijn inmiddels binnen de installatie was echt super eenvoudig! Wat interieur fasteners, 2 schroefjes, 4 boutjes en een connector per kant en je hebt de lamp eruit. Heb nog geen fotos met beter licht kunnen maken maar ik ben echt super tevreden met het resultaat. Bijgevoegd wat foto's waarop het verschil te zien is. Mochten er mensen dezelfde 'mod' willen doen kan ik de OEM partnummers of evt eBay listings wel sturen.
 

Bijlagen

  • IMG_20231203_213909.jpg
    IMG_20231203_213909.jpg
    3,2 MB · Weergaven: 55
  • IMG_20231203_203916.jpg
    IMG_20231203_203916.jpg
    3,9 MB · Weergaven: 54
  • IMG_20231203_203536.jpg
    IMG_20231203_203536.jpg
    4,3 MB · Weergaven: 58
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: R3D, RoelVB en ErwinJDM

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
10x beter zo. Echt stom dat dat voor de eu markt niet is. Heb met mijn LS het zelfde gedaan.
 

nigelvm

Hoort erbij
27 nov 2022
28
40
13
Jaa had deze ook gezien, echt een bruut apparaat! Ben zelf alleen echt geen fan van beige interieur op een zwarte auto, ik zou zelf liever zwart of wit interieur willen ;)

10x beter zo. Echt stom dat dat voor de eu markt niet is. Heb met mijn LS het zelfde gedaan.
Gaaf! heb je een foto? Zag op je project page dat je flink aan het sleutelen was en nieuwe parts aan het machinen was voor je LS :D
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Nee die zijn voor de rx7. De LS heb ik aan de kant moeten schuiven :cry:

Ik heb zelf geen goede foto's, maar hier zie je hoe het is in de JDM / USDM configuratie. 3x achterlicht/remlicht per kant.

Mooie is dat voor de buitenste units, daar zijn gewoon draden door geknipt voor de eu markt. Er zitten gewoon duplo-lampen in. De binnenste units hebben geen fittingen dus die heb ik uit japan laten komen.

images





Zelf heb ik er alleen nog een tintje op geplakt.


IMAG3971.jpg
 

nigelvm

Hoort erbij
27 nov 2022
28
40
13
Nee die zijn voor de rx7. De LS heb ik aan de kant moeten schuiven :cry:

Ik heb zelf geen goede foto's, maar hier zie je hoe het is in de JDM / USDM configuratie. 3x achterlicht/remlicht per kant.

Mooie is dat voor de buitenste units, daar zijn gewoon draden door geknipt voor de eu markt. Er zitten gewoon duplo-lampen in. De binnenste units hebben geen fittingen dus die heb ik uit japan laten komen.

images





Zelf heb ik er alleen nog een tintje op geplakt.


Bekijk bijlage 181084
oehh ja heel dik zo, LS400 blijft de dikste LS in mijn ogen, zo lekker vierkant en degelijk
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
Joh ! Wat een heerlijk project topic ! Lekker om te lezen, leuk om te zien hoe jij met je bolide bezig bent ! Echt super ! Ga zo door !! :)
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: nigelvm en RoelVB

nigelvm

Hoort erbij
27 nov 2022
28
40
13
Helaas ditmaal een minder leuke update, mijn wagen is op tweede kerstdag bewust met een sleutel bekrast aan de passagierszijde... Onderstaande vind je een foto van de schade.

Bekijk bijlage 1000075526.jpgBekijk bijlage 1000075524.jpg

Helaas is dit gebeurd op de parkeerplaats van het 'winkelcentrum' bij ons in het dorp waar geen camera's hangen, geen dader dus. Aangezien het volledig herspuiten van de zijkant om aardig wat centen gaat heb ik hulp gekregen van vrienden die ervaring hebben met schade autos. Daar is de kras opgeschuurd, gecorrigeerd en gepolijst en vervolgens ziet het er al een stuk beter uit. De kras is nogsteeds zichtbaar maar het is al stukken beter dan eerst, en voornamelijk goedkoper dan een volledige re-spray.

Aangezien de schade is aangebracht met een sleutel en ik niet all-risk verzekerd ben kan de verzekering niets voor mij betekenen, vandaar dat ik voor deze weg heb gekozen.

Hieronder een foto van hoe de kras er nu bij staat, zo goed als weg gelukkig ;)

1704190056954.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Verdrietig
Waarderingen: D43m0n en RoelVB

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Ik kan bij zo iemand wel de nek omdraaien, alleen zie je het nooit gebeuren...

Google eens op schade zonder dader. Misschien kun je daar nog iets mee bereiken.
 

nigelvm

Hoort erbij
27 nov 2022
28
40
13
Ik kan bij zo iemand wel de nek omdraaien, alleen zie je het nooit gebeuren...

Google eens op schade zonder dader. Misschien kun je daar nog iets mee bereiken.
Thanks voor het meedenken, helaas kom je dan op een zelfde verhaal uit als het waarborgfonds;
  • De schade moet altijd veroorzaakt zijn door een motorvoertuig. Of een daaraan gekoppelde aanhanger.
Schade veroorzaakt door een sleutel is daarbij dus niet vergoed of iets.
 

nigelvm

Hoort erbij
27 nov 2022
28
40
13
Na wat inspiratie op te doen bij @RoelVB heb ik geprobeerd mijn eigen center console ook zwart te wrappen. Al zeg ik het zelf, voor een eerste keer wrap te gebruiken vind ik het niet slecht!
 

Bijlagen

  • PXL_20240105_155937959.jpg
    PXL_20240105_155937959.jpg
    2,3 MB · Weergaven: 45
  • PXL_20240105_213521211.jpg
    PXL_20240105_213521211.jpg
    3,8 MB · Weergaven: 41
  • PXL_20240105_223520639.jpg
    PXL_20240105_223520639.jpg
    3,2 MB · Weergaven: 44
  • PXL_20240105_225212541.jpg
    PXL_20240105_225212541.jpg
    2,1 MB · Weergaven: 44