Lexus IS200: dubbelmassa vliegwiel vervangen

Bram

Nieuw hier
5 jan 2024
19
34
13
Beste forumleden,

Afgelopen zaterdag heb ik de versnellingsbak van mijn IS200 afgehaald. Bij het aankoppelen heb ik namelijk last van een schokkend gevoel en klapperend geluid. Dit wordt veroorzaakt,door het dubbelmassavliegwiel dat is versleten.

Ik heb op internet gezocht naar een nieuw dubbelmassavliegwiel, maar deze is bijna nergens meer leverbaar (of tegen de hoofdprijs €1200,-).

Heeft één van jullie ervaring met een conversie naar een enkelmassa vliegwiel? Deze zijn namelijk wel goed verkrijgbaar en de helft goedkoper!
1000003817.jpg
1000003823.jpg
1000003820.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
Beste forumleden,

Afgelopen zaterdag heb ik de versnellingsbak van mijn IS200 afgehaald. Bij het aankoppelen heb ik namelijk last van een schokkend gevoel en klapperend geluid. Dit wordt veroorzaakt,door het dubbelmassavliegwiel dat is versleten.

Ik heb op internet gezocht naar een nieuw dubbelmassavliegwiel, maar deze is bijna nergens meer leverbaar (of tegen de hoofdprijs €1200,-).

Heeft één van jullie ervaring met een conversie naar een enkelmassa vliegwiel? Deze zijn namelijk wel goed verkrijgbaar en de helft goedkoper!
Ik heb dit des tijds ook gedaan.

ik kan je vertellen, best leuk.... maar als comfort belangrijk is voor je... niet doen ! :)
 

Bram

Nieuw hier
5 jan 2024
19
34
13
Ik heb dit des tijds ook gedaan.

ik kan je vertellen, best leuk.... maar als comfort belangrijk is voor je... niet doen ! :)
Bedankt voor je bericht! Welk vliegwiel had je destijds? Zou het gewicht nog veel uitmaken? Ik kom enkelmassa vliegwielen tegen van 7kg, dat lijkt me wel erg licht 🫤
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
Ik had die van Ebay ( Squint ) maar achteraf kun je beter die van RankOne Performance nemen.

Vliegwiel IS200

Hier heb ik altijd de beste verhalen over gehoord.
ik moet wel zeggen, je hoort wel lichtjes een ratel met zo'n vliegwiel. ( vaak )
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

Bram

Nieuw hier
5 jan 2024
19
34
13
Ik had die van Ebay ( Squint ) maar achteraf kun je beter die van RankOne Performance nemen.

Vliegwiel IS200

Hier heb ik altijd de beste verhalen over gehoord.
ik moet wel zeggen, je hoort wel lichtjes een ratel met zo'n vliegwiel. ( vaak )
Na wat zoekwerk op het onderdeelnummer van het dubbelmassa vliegwiel 13450-70011, denk ik een conversiekit gevonden te hebben naar een enkelmassavliegwiel.
Het gaat eigenlijk om een vliegwiel + koppelingsset voor een Toyota Avensis 2.0 Diesel, maar als OE-nummer wordt ook het onderdeelnummer van het Lexus IS200 vliegwiel genoemd. Ik heb de gok gewaagd en deze set besteld. Wie niet waagt, wie niet wint!

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.


1706038805772.png
 

Bram

Nieuw hier
5 jan 2024
19
34
13
Helaas heeft mijn gokje niet goed uitgepakt. Het vliegwiel past helaas niet :( dat wordt dus terugsturen.
@ErwinJDM, ik ga je advies opvolgen en een rankoneperformace enkelmassavliegwiel aanschaffen i.c.m. een Aisin koppelingsplaat en drukgroep.
 
  • Leuk
Waarderingen: ErwinJDM

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
Helaas heeft mijn gokje niet goed uitgepakt. Het vliegwiel past helaas niet :( dat wordt dus terugsturen.
@ErwinJDM, ik ga je advies opvolgen en een rankoneperformace enkelmassavliegwiel aanschaffen i.c.m. een Aisin koppelingsplaat en drukgroep.
Doe je goed ! Aisin goed uitgezocht. Is OEM Lexus

ik ben benieuwd !
 

Bram

Nieuw hier
5 jan 2024
19
34
13
Het enkelmassa vliegwiel van Rankoneperformance is binnen. Ik ben erg te spreken over de kwaliteit. Het vliegwiel is zeer netjes afgewerkt!

Komend weekend ben ik van plan om het vliegwiel en de nieuwe koppeling te monteren. Ik ben benieuwd of ik straks ook een 'rateltje' heb zoals @ErwinJDM schrijft.

1000022894.jpg
 

Bijlagen

  • IMG-20240206-WA0009.jpg
    IMG-20240206-WA0009.jpg
    369,3 KB · Weergaven: 22
  • Geweldig
Waarderingen: ErwinJDM

Bram

Nieuw hier
5 jan 2024
19
34
13
kleine update, ik ben alvast begonnen omdat vandaag alle onderdelen van de koppeling zijn bezorgd.
Hieronder de foto's, dan kan iedereen lekker plaatjes kijken;)
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2024-02-08 at 21.10.41.jpeg
    WhatsApp Image 2024-02-08 at 21.10.41.jpeg
    262,7 KB · Weergaven: 28
  • WhatsApp Image 2024-02-08 at 21.10.41(1).jpeg
    WhatsApp Image 2024-02-08 at 21.10.41(1).jpeg
    238,1 KB · Weergaven: 26
  • WhatsApp Image 2024-02-08 at 21.10.42.jpeg
    WhatsApp Image 2024-02-08 at 21.10.42.jpeg
    220,3 KB · Weergaven: 28
  • WhatsApp Image 2024-02-08 at 21.10.42(1).jpeg
    WhatsApp Image 2024-02-08 at 21.10.42(1).jpeg
    256,4 KB · Weergaven: 26
  • WhatsApp Image 2024-02-08 at 21.10.42(2).jpeg
    WhatsApp Image 2024-02-08 at 21.10.42(2).jpeg
    208 KB · Weergaven: 26
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en D43m0n

Bram

Nieuw hier
5 jan 2024
19
34
13
Afgelopen zaterdag heb ik alles weer gemonteerd. Vervolgens een proefrit gemaakt, maar na 1km gestrand met een suïcidaal differentieel. Vette pech, ik moet dus op zoek naar een nieuw differentieel voor de handbak IS200. (Ratio 1:3,909) Heeft één van jullie toevallig nog een diff liggen? Ik kan hem goed gebruiken😅

In die ene kilometer die ik heb kunnen maken voelde de koppeling en het enkelmassavliegwiel in ieder geval goed aan. Ik heb geen trillingen o.i.d. kunnen waarnemen. Wat dat betreft lijkt het dus een goede combi van originele en aftermarket onderdelen. Het koppelen voelt hetzelfde als met het dubbelmassavliegwiel, maar dan zonder het schudden en met meer gevoel.
 

Bijlagen

  • IMG-20240212-WA0024.jpg
    IMG-20240212-WA0024.jpg
    418,7 KB · Weergaven: 25
  • IMG-20240212-WA0023.jpg
    IMG-20240212-WA0023.jpg
    637,4 KB · Weergaven: 27
  • IMG-20240212-WA0022.jpg
    IMG-20240212-WA0022.jpg
    366,1 KB · Weergaven: 26
  • IMG-20240212-WA0021.jpg
    IMG-20240212-WA0021.jpg
    248,1 KB · Weergaven: 27
  • IMG-20240212-WA0020.jpg
    IMG-20240212-WA0020.jpg
    150,1 KB · Weergaven: 29
  • IMG-20240212-WA0019.jpg
    IMG-20240212-WA0019.jpg
    356,1 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:

Bram

Nieuw hier
5 jan 2024
19
34
13
Bij deze een laatste technische update voor dit topic. Het is inmiddels alweer even geleden dat het differentieel de geest gaf.
Ik ben gelijk op zoek gegaan naar een vervangend diff. Helaas bleek het nog niet zo makkelijk om een vervanger te vinden voor de handbak (diff ratio 3,909). Na wat rekenwerk heb ik daarom besloten om het differentieel van een IS200 automaat (diff ratio 4,1) onder mijn auto te zetten. Deze diff's zijn makkelijk te vinden en niet superduur, ik heb er €300,- voor betaald.

Hieronder een tabel met de overbreng verhoudingen van mijn IS200 handbak in combinatie met de 2 verschillende diff's. De theoretische snelheid in iedere versnelling staat hier weergegeven:
IS200 handbak:Differentieel handbak (3,909):Differentieel automaat (4,1):
1e versnelling (3,874)48,9 km/h46,7 km/h
2e versnelling (2,175)87,2 km/h83,1 km/h
3e versnelling (1,484)127,8 km/h121,8 km/h
4e versnelling (1,223)155,0 km/h147,8 km/h
5e versnelling (1,000)189,0 km/h180,8 km/h
6e versnelling (0,869)218,2 km/h208,1 km/h
De berekening is gemaakt op basis van de bandenmaat 225/45/17.

Op basis van bovenstaande tabel heb ik besloten om voor een automaat diff te gaan. Deze is 1 op 1 uitwisselbaar met die van de handbak. In de tabel is te zien dat door de kortere vertanding van het automaat diff, de 'topsnelheid' in iedere versnelling lager is geworden. Ik vond het verschil dermate klein dat dit voor mij geen bezwaar was. De theoretische topsnelheid van 208 km/h, vind ik ook ruim voldoende. Ik zeg altijd hard optrekken is niet verboden, te hard rijden wel :LOL:
Dat betekent niet dat ik me overal aan de snelheid houd, maar ik wil wel graag m'n rijbewijs houden :giggle:

De ervaringen zijn tot nu toe goed. Alle versnelling zijn iets korter geworden, dit draagt echter bij aan de beleving. De versnelling van de IS200 sluiten nu nagenoeg perfect op elkaar aan. Je blijft continu boven de 4000 tpm als je de auto doortrekt. Vanaf dat toerental wordt ook de inlaatnokkenasverstelling actief, dus je rijdt continu in de 'powerband'!
 

Bram

Nieuw hier
5 jan 2024
19
34
13
Ze hebben zeker mooi spullen. Kost wat, heb je ook wat! Een aantal jaar geleden heb ik er een compressorkit besteld voor een IS200, die heeft tot nu toe probleemloos gedraaid!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jvdn

Jvdn

Hoort erbij
27 feb 2020
39
32
18
Ze hebben zeker mooi spullen. Kost wat, heb je ook wat! Een aantal jaar geleden heb ik er een compressorkit besteld voor een IS200, die heeft tot nu toe probleemloos gedraaid!
Ja die compressor kit van rank one zit ook op mijn Lexus, echt een probleemloos product!
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Bij deze een laatste technische update voor dit topic. Het is inmiddels alweer even geleden dat het differentieel de geest gaf.
Ik ben gelijk op zoek gegaan naar een vervangend diff. Helaas bleek het nog niet zo makkelijk om een vervanger te vinden voor de handbak (diff ratio 3,909). Na wat rekenwerk heb ik daarom besloten om het differentieel van een IS200 automaat (diff ratio 4,1) onder mijn auto te zetten. Deze diff's zijn makkelijk te vinden en niet superduur, ik heb er €300,- voor betaald.

Hieronder een tabel met de overbreng verhoudingen van mijn IS200 handbak in combinatie met de 2 verschillende diff's. De theoretische snelheid in iedere versnelling staat hier weergegeven:
IS200 handbak:Differentieel handbak (3,909):Differentieel automaat (4,1):
1e versnelling (3,874)48,9 km/h46,7 km/h
2e versnelling (2,175)87,2 km/h83,1 km/h
3e versnelling (1,484)127,8 km/h121,8 km/h
4e versnelling (1,223)155,0 km/h147,8 km/h
5e versnelling (1,000)189,0 km/h180,8 km/h
6e versnelling (0,869)218,2 km/h208,1 km/h
De berekening is gemaakt op basis van de bandenmaat 225/45/17.

Op basis van bovenstaande tabel heb ik besloten om voor een automaat diff te gaan. Deze is 1 op 1 uitwisselbaar met die van de handbak. In de tabel is te zien dat door de kortere vertanding van het automaat diff, de 'topsnelheid' in iedere versnelling lager is geworden. Ik vond het verschil dermate klein dat dit voor mij geen bezwaar was. De theoretische topsnelheid van 208 km/h, vind ik ook ruim voldoende. Ik zeg altijd hard optrekken is niet verboden, te hard rijden wel :LOL:
Dat betekent niet dat ik me overal aan de snelheid houd, maar ik wil wel graag m'n rijbewijs houden :giggle:

De ervaringen zijn tot nu toe goed. Alle versnelling zijn iets korter geworden, dit draagt echter bij aan de beleving. De versnelling van de IS200 sluiten nu nagenoeg perfect op elkaar aan. Je blijft continu boven de 4000 tpm als je de auto doortrekt. Vanaf dat toerental wordt ook de inlaatnokkenasverstelling actief, dus je rijdt continu in de 'powerband'!
Zo te lezen een leuk en leerzaam proces, ook al heeft het voor wat vertraging en extra investering gekost. Ik heb hier ook nog een 2-massa vliegwiel die nodig aan vervanging toe is. Een gebruikte 2-massa + Aisin koppelingset ligt hier nog. Na 1 poging de bak eronderuit te halen, kreeg ik de bovenste bout van de bellhousing niet los (en ik was te huiverig om meer kracht dan mij verstandig leek er op te zetten). Door gebrek aan gebruik ook (nog) niet de moeite genomen om dit door de lokale garage te laten doen. Inmiddels is het lijstje wat ik nog zou willen doen aardig groot geworden en ik wel zeker weet dat ik er niet aan toe kom. Enfin, wat ik mij nog afvroeg, toen je handbak-diff het voor gezien hield, had jij toen al reeds wat speling op het diff bij de ingaande pinion?
 

Bram

Nieuw hier
5 jan 2024
19
34
13
Zo te lezen een leuk en leerzaam proces, ook al heeft het voor wat vertraging en extra investering gekost. Ik heb hier ook nog een 2-massa vliegwiel die nodig aan vervanging toe is. Een gebruikte 2-massa + Aisin koppelingset ligt hier nog. Na 1 poging de bak eronderuit te halen, kreeg ik de bovenste bout van de bellhousing niet los (en ik was te huiverig om meer kracht dan mij verstandig leek er op te zetten). Door gebrek aan gebruik ook (nog) niet de moeite genomen om dit door de lokale garage te laten doen. Inmiddels is het lijstje wat ik nog zou willen doen aardig groot geworden en ik wel zeker weet dat ik er niet aan toe kom. Enfin, wat ik mij nog afvroeg, toen je handbak-diff het voor gezien hield, had jij toen al reeds wat speling op het diff bij de ingaande pinion?
Ik had inderdaad al wat speling op de ingaande pinion. Met het terugplaatsen van de aandrijfas viel het me nog op, maar ik heb er toen verder geen aandacht aan geschonken. Had ik dus wel moeten doen 😉

Een tip voor de bovenste bouten van de bellhousing is om eerst de achterste baksteen los te halen. De versnellingsbak en motor kantelen dan een stukje qchterover. Hierdoor kan je met een lang verlengstuk (1 meter) vanaf de achterzijde van de bak de bovenste bouten losdraaien. Je zit er dan min of meer recht voor. Ook het aandraaien op het juiste moment kan op deze manier.
 
  • Leuk
Waarderingen: ThinlaneT