Lexus RX 400H - dakraam sluit niet meer. Mechanisme stuk.

Biancaatje73

Nieuw hier
18 apr 2023
10
16
3
Beste leden,

Ik ben hier de vorige keer goed geholpen, dus nu wil ik graag weer een vraag bij jullie neerleggen.
We hebben een RX 400H uit 2006.
Heerlijke auto!!

Mijn vragen:
Ons dakraam sloot ineens niet meer afgelopen week. Met zon niet zo erg, maar er komt een boel regen aan.
De ANWB erbij gehaald, die zegt dat het mechanisme stuk i s. Aan 1 kant trrekt het motortje nog wel, aan de andere kant niet.
Dus dit mechanisme moet vervangen worden. Het open gat is nu afgeplakt met dik plastic.

We hebben onnze lokale garage gbeld en die heeft a.s. dinsdag tijd om ernaar te kijken. . Er zijn dus nog geen onderdelen besteld.

Wten jullie hoe moeilijk of gemakkelijk het is om het mechanisme van het dakraam te vervangen? (voor een monteur die dit bij een Lexus nog nooit vervangen heeft)
Is dat onderdeel nog goed verkrijgbaar?

Dan weet ik vast waar we rekening mee moeten houden.
Tips voor de vervanging, hoe dat te doen, zijn welkom! Die geef ik dan door aan de monteur.

Heel erg bedankt!

Hartelijke groeten,
Bianca
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
381
63
Volgens mij (als leek) is het niet heel moeilijk om zoiets te vervangen. Het werkt met kabels die getrokken en geduwd worden door een aandrijving. Waar vaak het probleem zit is dat er geen onderhoud aan gedaan wordt en dat het vet waarin de kabels bewegen vervuild en hard wordt, dan stopt het op enig moment. Schoonmaken van het hele mechaniek is een vereiste om de boel aan de gang te krijgen én te houden.
Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met het verstelbare scherm op de motor, dat kon elektrisch op en neer bewogen worden en het mechaniek wat dat regelt is nagenoeg hetzelfde. Ik heb dat toen helemaal uit elkaar getrokken en schoongemaakt, vervuiling was de boosdoener in mijn geval dus dat was goedkoop opgelost.

Dus vooral erop toezien dat álles schoon wordt gemaakt en opnieuw in het vet gaat. En onderhoud voorkomt toekomstige ellende.

Succes!
 

Biancaatje73

Nieuw hier
18 apr 2023
10
16
3
Heel erg bedankt Robp09!
Wij hebben de auto nu 2 jaar en nog nooit onderhoud aan het dakraam gepleegd. En ik kan me voorstellen dat de vorige eigenaar dat ook niet heeft gedaan. Dus heel goed om dit als mogelijke oorzaak te geven, bedankt daarvoor!

We horen het mechanisme overigens wel z'n best doen, dus er komt wel geluid uit het ' motortje', maar hij trekt maar 1 kabel.

Heb je misschien ook nog enig idee hoe je aan deze klus begint, dus hoe kom je bij de kabels en het vet? Moet je die eruit halen om het schoon te kunnen maken of kun je daar goed bij? Ik ben een vrouw he, dus ik heb hier sowieso geen kijk op, dus tips welkom! En die geef ik dan weer door aan de monteur.
Bedankt en fijn weekend!
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
381
63
Ik heb geen idee hoe het in elkaar zit maar mijn eerste ingeving is dat alles wel echt uit elkaar zal moeten. Die kabels worden door een wormwiel bewogen (denk ik) en dat zal niet vrij toegankelijk zijn.
Ik heb ook eens een aflevering van Wheeler Dealers gezien met een Porsche of zo en die had hetzelfde probleem. Was geen wetenschap maar goed kijken en logisch werken zou het moeten doen.

Oh, en het feit dat je vrouw bent zegt niks hè; ik kan uren naar iets staan staren en het niet zien en dan komt mijn vrouw kijken en die ziet vrijwel meteen waar het probleem zit, meestal in mijn manier van kijken ;) :)