Goed nieuws voor mij en wat minder goed nieuws voor jullie...
De 17e waren mijn bestelde coilovers verstuurd en ik hoopte ze deze week binnen te krijgen, tot mijn verasing waren ze afgelopen vrijdag al binnen gekomen op mijn moeders adres (Ik woon zelf in Amsterdam, appartement en als ik niet thuis ben legt die &^%$@ postbode gewoon de pakketjes in de portiek waar iedereen gewoon in en uit kan lopen!)en toen ik zaterdag aan het werk was belde zei om te vertellen dat ze binnen zijn gekomen en wel even langs wilde brengen op mijn werk.
Toen ik terug kwam op mijn werk was ik zo enthausiast dat ik ze natuurlijk meteen wilde monteren wat ik dus voor de helft heb gedaan zonder foto's... SORRY.
Omdat ik A-technisch ben wat sleutelen betreft en mijn collega hulp aanbood heb ik hier natuurlijk voor gekozen i.p.v wachten en het zelf thuis voor de deur te doen op mijn gemak met wat foto's erbij.
Jelmer bedankt voor je aanmoediging om het zelf te doen, het is idd. niet zo moeilijk als ik dacht!
Ik heb gebruikt een doppenset, wat sleutels, garagekrik, bokjes (niet nodig gehad maar voor het geval de krik ineens naar beneden valt) kruipolie en good mood.
Hoe ben ik tewerk gegaan...
Achterbank verwijderen.
Het zitgedeelte van de achterbank is geklikt en trek je er zo uit, het ruggedeelte is geschroefd en gaat er dan ook makkelijk uit.
Toen de beschermkap van de subwoofer eruit gehaald en de gordels/ hoedenplank laten zitten.
Daarna de hele kofferbak bekleding eruit gehaald.
Vanuit de kofferbak de slangetjes voor de lucht beiden kanten losgemaakt en het lucht laten ontsnappen.
Met een professionele garagekrik de lucht in gezet en het wiel verwijderd, toen eerst de onderkant van de luchtvering losgeschroefd (Zat ZEER vast!) en toen vanuit binnen onder de hoedenplank de bovenzijde luchtvering losgeschroefd, de hoedenplank is buigzaam en je hoeft niet bang te zijn dat hij breekt, let wel op de zijkanten waar de hoedenplank langs gaat omdat deze kwetsbaar zijn. Ik kon de luchtvering er zo onderuit halen en heb de luchttoevoerslang laten zitten aan de luchtveren maar het bescherm/ afdekrubberkapje eruit gehaald om weer terug te plaatsen in het gat van de kofferbak/ binnenkant wielkast tegen vuil van buiten.
De nieuwe vering plaatsen is net zo makkelijk alleen heb je (ik) een 2e krik nodig gehad om de as omhoog te doen en de vering erin te krijgen.
Ik heb de ringen laten staan zoals ze aangeleverd zijn, in de hoogste stand zodat hij niet laag op de weg ligt maar wel iets lager als met de luchtvering.
Van boven heb ik een verstelbare knop die ik vanaf stand SOFT 10 slagen richting hard heb gedraaid om toch nog een beetje comfort te behouden.
De schade die ik als amateur heb gemaakt zijn minimaal, een krasje aan de binnenkant van het schuren hoedenplank ertegen aan maar bij het terugzetten niet meer te zien, en met het loshalen van de gordelbegeleiders die aan de bovenzijde rugleuning bank vastzitten is er ??ntje gebroken. En omdat het totaal onverwacht is gegaan en ik me er niet op had voorbereid had ik mijn werkkleding nog aan (pak!) dus mijn pantalon is erg vies geworden, hoop dat de stomerij hulp kan bieden!
Mocht er iemand zijn die het ook gaat doen en vragen heeft dan kan je een mailtje sturen want het is achteraf heel simpel.
Oke, het goede nieuws voor jullie is, de voorzijde heb ik nog niet gedaan, dat ga ik straks doen. Ik zal dan wel foto's nemen zodat jullie toch een beetje hebben gezien, de coilovers zijn echt mooi! Bling, Bling! Zwart met goud!!! (gelukkig zitten de wielen ervoor!)
Mvg, LS95