Marterschade

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Ik kom net terug van de Lexusdealer voor de kleine beurt. Blijkt dat ik marterschade heb opgelopen. De hybride kabelboom was aangevreten. Kosten: 2070,- ex btw ex montage.. :O

Ik snap niet dat dit soort dure kabelbomen niet beter beschermd worden (metalen of gevulcaniseerde mantel).
Ik ben blij dat ik een leasewagen rijd nu, anders kreeg ik de rekening volledig voor mijn kiezen.

Het allerergste is ook nog: de marter is een beschermde diersoort. Dus met de bucks bij de oprit wacht houden mag niet... :X
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Ik woon niet in/bij het bos. Redelijk bebouwd gebied hier. Met de Audi en BMW ook wel een schade gehad, maar dan betrof het een boubine of bougiekabel ? 20 euro.

We (familie en vrienden) hebben reeds verschillende methoden gebruikt om het proberen te voorkomen, echter zonder succes:

- Hondenhaar in de motorruimte leggen
- WC-blokje in de motorruimte binden
- Kippengaas onder de auto leggen
- Bezem onder de auto leggen
- Ultra-soon geluid

De enige echte manier is de motorruimte helemaal afdichten met speciaal gaas. Bij Audi kon dat destijds door de dealer gedaan worden, kosten 1100,-. Daar wordt je ook niet vrolijk van.

Probleem met vergif of vallen is dat je ook andere dieren er mogelijk mee treft (katten e.d.) en dat wil ik voorkomen.

Als het een priv?-auto betrof was ik zeker de discussie met de dealer aangegaan waarom een dergelijk dure kabelboom volledig onbeschermd in de motorruimte ligt.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
We hadden zelfs marters onder de dakisolatie: je mag hem niet doden, vergiftigen nog vallen plaatsen.Dit kleintje heeft alles zeer snel definitief binnen en buiten opgelost en volledig legaal.Hij is niet te huur.
IMG_1867.jpg

De hond is een volwassen chow,de andere een Maine Coon
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
@Lexter: ik woon aan de Nederlands/Duitse grens en daar kennen we het probleem wel degelijk, onlangs voor meer dan ? 700,- schade opgelopen door een steenmarter (gelukkig geen bedrading of andere cruciale delen aangevreten).

steenmarterleed_01.jpg


steenmarterleed_02.jpg


steenmarterleed_03.jpg
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Mijn auto is uit Duitsland geimporteerd en had ook wat marter schade, maar geef niet alleen marters de schuld, ratten muizen en katten maken er ook een rommel van! Er zijn goedkope apparaatjes die je eenvoudig kan inbouwen die marters en andere knagers afschrikken. Liever een paar tientjes preventief dan honderdjes achteraf...
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Van mijn IS, eveneens uit Duitsland geimporteerd, was het dekseltje van het ruitensproeierreservoir aangevreten (kennelijk ook door een of ander knaagdier). Heb tegenwoordig 2 WC blokjes in de motorruimte hangen (sindsdien geen last meer van gehad, maar daarmee is werking natuurlijk nog niet aangetoond ...).
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
toyboy zei:
Van mijn IS, eveneens uit Duitsland geimpoteerd, was het dekseltje van het ruitensproeierreservoir aangevreten (kennelijk ook door een of ander knaagdier). Heb tegenwoordig 2 WC blokjes in de motorruimte hangen (sindsdien geen last meer van gehad, maar daarmee is werking natuurlijk nog niet aangetoond ...).


maar het ruikt wel fris ;)
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Had inmiddels tevens ook zo'n elektronische steenmarterverjager (Kemo) geinstalleerd, kwam er vanmorgen achter dat dit dus ook niet helpt:

steenmarterleed_04.jpg


:X
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
HAGOPUR= anti marder spray helpt effectief.Ik kreeg het van de dierenbescherming omdat ze dachten (terecht) dat het katje de Marder zou.....
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Zojuist anti-marder spray gekocht in Duitsland, heb er echter een 2e probleem bij: spul met motorreiniger schoongemaakt (wordt geadviseerd om te doen), bij het afspoelen begon het EFI-relais te klapperen. Heb dit al eens eerder gehad bij het schoonmaken van de motor. Ben er van overtuigd dat er ergens water in een connector o.i.d. gelopen is, vraag is echter waar ...
Heb zo'n marter als eens eerder in mijn oude IS200 Sportcross gehad, ligt dus echt wel aan de plaats waar ik woon (grens met Duitsland) of het soort isolatiemateriaal wat er gebruikt is.

Spontaan schakelen van het EFI-relais uit zichzelf weer opgehouden (waarschijnlijk is de boel weer opgedroogd). Probleem doet zich volgens diverse forums wel vaker voor, een echte oplossing ben ik nog niet tegengekomen. Ben nog onderzoekende (oplossing volgt, lijkt ergens mis te gaan in onderstaand deel van de elektronica).

efi_wiring_diagram_lhd.jpg



:)

Oorzaak van het spontaan schakelend EFI-relais gevonden ! Ingangcircuit IGSW van de ECU is erg gevoelig en wanneer de ECU in 'standby' mode staat (contactslot in stand OFF) hoogohmig. Bovenstaand schema toont slechts de verbindingen die van belang zijn voor het EFI stuurcircuit, in werkelijkheid loopt dit circuit naar diverse onderdelen van de motor (injectoren e.d.) en wordt e.e.a. nogal gevoelig voor vocht !

http://www.lexusforum.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=3898
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Had van de week een nieuwe prius wagon op de zaak, 3 maanden oud. Heel de motorkap isolatie kapot getrokken door een kat, duidelijk te zien aan krab sporen die te groot zijn voor een klein beestje... Beesten met tanden en nagels, zou verboden moeten worden ;)
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
KWP zei:
Had van de week een nieuwe prius wagon op de zaak, 3 maanden oud. Heel de motorkap isolatie kapot getrokken door een kat, duidelijk te zien aan krab sporen die te groot zijn voor een klein beestje... Beesten met tanden en nagels, zou verboden moeten worden ;)

De marters die bij mij rondrennen doen echt niet onder voor een kat qua grootte.

Wikipedia quote:
Marters uit het ondergeslacht Martes worden 30 tot 55 centimeter lang en 500 tot 2000 gram zwaar
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Lijkt me niet: volgens die website is het een lokstof ! Wel handig als er weinig steenmarters in de buurt zijn en je er toch eentje in je Lex wil laten overnachten ...