Mijn nieuwe (en nu al 'kapotte') is200!

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
goedendag, mijn naam is Lucas Tiemersma. Ik ben 17 jaar oud en ben sinds een paar weken eigenaar van een eerste generatie is200. (Mijn eerste auto)

Of het nou een executive of iets anders is weet ik niet zeker.

Alleen de eerste kennismaking met mijn auto is niet soepel verlopen haha. Ik zat nog te twijfelen wat voor eerste auto ik wou hebben. Ik zat te denken aan een e46 3 series. Maar toen kwam ik deze Lexus tegen. Hij stond helemaal in Rotterdam (ik woon zelf in Friesland), maar toch wou ik hem bekijken omdat hij er erg netjes uitzag ondanks dat hij 3 ton op de teller heeft staan.

Toen we voor een proefrit gingen viel het ons op dat hij erg veel vermogen miste. Dat hebben we aangegeven en de monteur heeft de bobine vervangen uit een onderdelen is200 die daar toevallig stond. De monteur zei dat wij hiermee Friesland wel konden halen. Verder was het een top auto. Hij is enorm goed onderhouden.

Toen wij op de terugweg waren stonden we bij Den Oever alweer aan de kant van de weg. De auto is weggesleept en volgens de ANWB leek het erop dat de VVT in de fout zat. Wij hebben hem jammer genoeg achter moeten laten. Hij is op transport gegaan naar een monteur die in ons gezin een goede bekende is. Zij hebben nog even gekeken, ze hebben weekmaker aan de brandstoftank toegevoegd om de injectoren te reinigen. Ook viel hen hun op dat er een nieuwe distributieriem op is gekomen maar dat die niet goed op tijd stond. Dus hebben ze dat ook gefixt. Ze zijn een paar dagen geleden om een proefrit geweest en sindsdien heb ik er nog niks over gehoord. Behalve dan dat de bougies voor de zekerheid zijn vervangen.

Het is balen maar gelukkig heeft het geen haast. Ik moet mijn rijbewijs eerst ook nog maar halen ????

Dit is ironisch genoeg de eerste foto die ik van mijn Lexus heb gemaakt haha!
 

Bijlagen

  • photo8166.jpg
    photo8166.jpg
    336,5 KB · Weergaven: 61

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
962
499
63
Een auto die ?enorm goed onderhouden is? die na 1 rit langs de kant van de weg staat is natuurlijk een enorme tegenstrijdigheid.
Zo zie je maar, altijd een auto eerst door een monteur door laten lichten c.q. aankoopkeuring laten doen. Lexussen zijn over het algemeen erg degelijk en betrouwbaar, maar niet onsterfelijk.

Was het jouw bedoeling om een auto te kopen die eindeloos veel aandacht nodig heeft? Gegeven dat je eerst een oude BMW wilde kopen?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
712
642
93
Misschien dat het goed zetten van de kleptiming uiteindelijk het zoekgeraakte vermogen terug brengt, maar je had er denk ik verstandiger aan gedaan de auto na de proefrit gewoon te laten staan bij de aanbieder. Er zijn meer auto's te koop en je laat je bij de aanschaf beter niet meeslepen door je enthousiasme. Er is niks mis met enthousiasme voor een mooie auto voor een interessante prijs, maar je moet je verstand daarbij niet volledig "uitzetten".
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Nadat de bobine was vervangen liep hij weer perfect en had hij al zijn vermogen ook weer terug. Vandaar dat ik hem wel wou kopen omdat hij motorisch weer goed liep. Zo'n (waarschijnlijk) VVT storing zag niemand aankomen
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Een auto die ?enorm goed onderhouden is? die na 1 rit langs de kant van de weg staat is natuurlijk een enorme tegenstrijdigheid.
Zo zie je maar, altijd een auto eerst door een monteur door laten lichten c.q. aankoopkeuring laten doen. Lexussen zijn over het algemeen erg degelijk en betrouwbaar, maar niet onsterfelijk.

Was het jouw bedoeling om een auto te kopen die eindeloos veel aandacht nodig heeft? Gegeven dat je eerst een oude BMW wilde kopen?

qua goed onderhouden bedoelde ik meer qua uiterlijk oeps!

de lak is nog in goede staat, alleen wat steenslag en de kofferbak en het dak zijn een net iets andere metallic. Het onderstel is nog in topvorm, anders hadden we dat wel gemerkt. En het interieur ziet er nog top uit na 21 jaar. De hemel zit nog goed op zijn plek en ik kan amper gebruikerssporen vinden
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Nog even ter toevoeging, ik ben met mijn broer en een vriend van mijn broer de auto gaan bekijken (zij zijn beide best ervaren met het bekijken van occasions). Zo hadden wij een minimaal lek gevonden in het uitlaat, 1 dorpel waarmee ik niet te lang moet wachten om hem te vervangen en 1 dorpel die begint te roesten. Verder trilde de versnellingspook wat maar dat heeft de volvo van mijn broer ook. Dus daarmee hebben we al een idee wat er mis is. De bobine was ter plekke gratis vervangen. Verder mankeerde er niet zoveel aan.

Ook hebben we alles wat er niet aan klopte van de prijs afgehaald.

De auto heeft volgens onze monteur een lange tijd stilgestaan. Vandaar dat hij op deze lange rit het niet heeft gehaald
 
Laatst bewerkt:

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Vvti filter reinigen en nieuwe vvti oliedruk regel klep. Gekend probleem. Auto?s met zoveel km kopen houd risico in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
867
1
487
63
Ik begrijp goed dat je als eerste auto zo'n Lexus wel ziet zitten, maar het zijn niet de goedkoopste auto's in de vaste lasten of om te onderhouden. Hoewel een Lexus degelijk in elkaar steekt, wreekt "suboptimaal" onderhoud zich bij een dergelijke leeftijd en kilometerstand. Ik ben geen monteur, maar in de loop der jaren heb ik het nodige zelf meegemaakt of gehoord van mijn zwager (die monteur is). Een auto met die leeftijd en hoeveelheid kilometers heeft vast een dure reparatie of groot onderhoud binnenkort nodig.

Misschien is het met een grote beurt, VVTI-onderhoud, bobines en nieuwe bougies wel opgelost. Die dorpels moet je tijdig aanpakken. Maar het zal me niet verbazen dat het nodige onderhoud en reparaties al meer kost dan je voor de auto betaald hebt. En da's vast de reden dat ie te koop stond. Bij een autodemontagebedrijf?

Ik hoop oprecht dat je er geluk mee hebt want 't zijn mooie auto's. Echt. En misschien is het met 't genoemde onderhoud opgelost. Maar ik zou deze hebben laten staan. Sorry.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Ik begrijp goed dat je als eerste auto zo'n Lexus wel ziet zitten, maar het zijn niet de goedkoopste auto's in de vaste lasten of om te onderhouden. Hoewel een Lexus degelijk in elkaar steekt, wreekt "suboptimaal" onderhoud zich bij een dergelijke leeftijd en kilometerstand. Ik ben geen monteur, maar in de loop der jaren heb ik het nodige zelf meegemaakt of gehoord van mijn zwager (die monteur is). Een auto met die leeftijd en hoeveelheid kilometers heeft vast een dure reparatie of groot onderhoud binnenkort nodig.

Misschien is het met een grote beurt, VVTI-onderhoud, bobines en nieuwe bougies wel opgelost. Die dorpels moet je tijdig aanpakken. Maar het zal me niet verbazen dat het nodige onderhoud en reparaties al meer kost dan je voor de auto betaald hebt. En da's vast de reden dat ie te koop stond. Bij een autodemontagebedrijf?

Ik hoop oprecht dat je er geluk mee hebt want 't zijn mooie auto's. Echt. En misschien is het met 't genoemde onderhoud opgelost. Maar ik zou deze hebben laten staan. Sorry.

Bedankt, ik was sowieso van plan om meer uit te geven aan het onderhoud van mijn auto dan dat ik heb uitgegeven aan de auto zelf. Ondanks dat ik hem net heb heeft dit model wel wat emotionele waarde aan mij, en dus hoop ik er zo lang mogelijk mee te rijden als ik maar kan. Totdat ik misschien een AMG kan betalen haha!
 

Luukdk

Nieuw hier
12 mei 2020
7
2
3
als je een project auto haalt is het dan niet leuker om het klussen eerst zelf te proberen. aangezien er toch geen haast achter zit? waarschijnlijk met wat tijd en moeite lukt dat onderhoud ook wel op het erf. maar wel een mooie aanwinst als eerste auto :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
als je een project auto haalt is het dan niet leuker om het klussen eerst zelf te proberen. aangezien er toch geen haast achter zit? waarschijnlijk met wat tijd en moeite lukt dat onderhoud ook wel op het erf. maar wel een mooie aanwinst als eerste auto :thumbsup:

Bedankt! Je hebt gelijk, ik wil zoveel mogelijk zelf doen. Maar omdat ik nog helemaal geen ervaring heb met auto onderhoud en ik er ook nog mee wil gaan rijden laat ik de grote klussen eerst maar aan de garage over. En het kwam nu ook toevallig zo uit haha, hij is op transport gegaan vanuit den oever naar de garage
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
962
499
63
Ik hoop dat je diepe zakken hebt, projectauto?s laten doen door een garage is praktisch onbetaalbaar.
De cosmetische staat van de auto moet (voor jou) wel erg veel waard zijn om zo?n investering te rationaliseren.
Als je pech hebt is het totaal ge?nvesteerde bedrag over een paar jaar dusdanig dat je net zo goed een jonger/minder gebruikt exemplaar had kunnen kopen.
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Een project auto wil ik het zo zeer niet noemen, ik wil hem wel opfrissen en naar mijn smaak brengen, maar zolang hij probleemloos rijdt ben ik ook al tevreden. Zodra de garage ook klaar is met deze problemen fixen, wil ik zoveel mogelijk wat ik zelf kan doen ook zelf doen. Gelukkig kan mijn oom lassen dus kan ik door hem de dorpel laten vervangen.

En verder wil ik nog later even de tijd nemen om te kijken of er nog meer verstopte problemen aanwezig zijn. Waarschijnlijk doordat hij zo lang heeft stilgestaan kon hij niet verder komen dan Den Oever en dus heb ik nog niet in diepte kunnen kijken of er nog verstopte problemen zijn. Totdat hij weer bij mij thuis staat, kan ik alleen maar speculeren.
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Radiator
Bobines
Distributie met waterpomp
vvti controller met filter
onderste kogels van draagarmen vooraan (ORIGINEEEL)
Roest...
automaat? Filter en nieuwe olie.
handbak? Olie en mss koppeling met vliegwiel
Daar blijft het denk ik bij.
1000-1500? aan onderdelen en je hebt een goede auto.
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Radiator
Bobines
Distributie met waterpomp
vvti controller met filter
onderste kogels van draagarmen vooraan (ORIGINEEEL)
Roest...
automaat? Filter en nieuwe olie.
handbak? Olie en mss koppeling met vliegwiel
Daar blijft het denk ik bij.
1000-1500? aan onderdelen en je hebt een goede auto.

Enorm bedankt!
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Radiator
Bobines
Distributie met waterpomp
vvti controller met filter
onderste kogels van draagarmen vooraan (ORIGINEEEL)
Roest...
automaat? Filter en nieuwe olie.
handbak? Olie en mss koppeling met vliegwiel
Daar blijft het denk ik bij.
1000-1500? aan onderdelen en je hebt een goede auto.


En...wellicht de uitlaat, m.n de achterdemper.
En nieuwe schokbrekers,
En remschijven...+ klauwen,
En de rubber vacu?mslangen op het motorblok ...kunnen hard zijn en breken,
En de staat van de airco(pomp)...navullen,

Dat is wat ik mij nog herinner...;)
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
En...wellicht de uitlaat, m.n de achterdemper.
En nieuwe schokbrekers,
En remschijven...+ klauwen,
En de rubber vacu?mslangen op het motorblok ...kunnen hard zijn en breken,
En de staat van de airco(pomp)...navullen,

Dat is wat ik mij nog herinner...;)

De uitlaat heeft inderdaad een minimaal lek. Maar ik was sowieso van plan er een ander uitlaatsysteem onder te zetten. Welke dat wordt weet ik nog niet. De schokbrekers en remmen voelden toen we hem ophaalden nog prima aan. Dus dat kan eerst nog wel wachten maar bedankt voor de heads up. En die airco en vacu?mslangen wil ik nog wel eens naar kijken.