Het niet meteen stoppen na het afzetten van het contact kan het gevolg zijn inlaatklepvervuiling en eventueel vervuiling op de zuigerbodem die blijft nagloeien en daardoor nog enkele keren voor ontsteking kan zorgen. Dat is niet ongebruikelijk bij het rijden van veel korte stukjes. In principe zou een kwaliteitsbrandstof dat moeten voorkomen, maar bij het rijden van veel korte afstanden kan dat soms ontoereikend zijn. Daarnaast kunnen de injectors zelf vervuild zijn. Een relatief goedkope mogelijkheid om de situatie te verbeteren is het een of tweemaal aan een volle tank brandstof toevoegen van een zogenaamde "injectorreiniger" verkrijbaar bij autoshops en tankstations. In feite is dat een aromatisch oplosmiddel, maar in een veel hogere concentratie dan normaal aan de brandstof toegevoegd. Een soort "paardemiddel" dus, maar het kan in veel gevallen een oplossing bieden. Het het zelf ook eens ervaren, zij het niet met een Lexus. Na enkele tientallen km rijden trad verbetering op en na een paar honderd km was het euvel definitief verholpen.