Nieuwe winterbanden

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik denk dat het topic nog wel even openblijft :p

Er is een reden dat NL verzekeringsmaatschappijen winterbanden niet verplicht stellen, namelijk dat ze het niet kunnen onderbouwen met statistieken qua schade en/of meer ongelukken door zomerbanden...

Een ander saillant detail zal de oplettende lezer niet zijn ontgaan. Het gemiddeld aantal ongelukken in de wintermaanden ligt structureel lager dan in andere maanden (ook als dit gecorrigeerd wordt voor het aantal dagen in de maand). Analyse van de data per maand laat zien dat je beter op je tellen moet passen in de maanden mei, juni en september (vraag me niet waarom).Ik kan me de verbazing voorstellen – er moet toch een correlatie (en causaal verband) zijn tussen vorst/gladheid en ongelukken? Gelukkig doet het KNMI ook aan open data en hebben we de gemiddelde maandelijkse temperaturen van de dezelfde periode er even bij gehaald. In de afgelopen 25 jaar waren de drie koudste winters 1987 (gemiddeld 1,27 graden), 1996 (gemiddeld 0,37 graden) en 2010 (gemiddeld 0,0 graden). Zoek ze even op in de statistieken van dodelijke verkeersslachtoffers en het is overduidelijk dat ….

De rest hier:
http://www.coney.nl/2013/01/03/winte...e-data-zeggen/

En dit artikel ook: http://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/...t-winterbanden
Automobilisten met winterbanden rijden net zoveel schade als bestuurders zonder speciale banden voor sneeuw en gladheid.

En smallere sneeuwbanden hebben idd voorkeur.
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Hulpmiddel
Staat: “Winterbanden zijn een hulpmiddel, maar uiteindelijk is het de bestuurder die bepaalt of er veilig op de weg gereden wordt. Ook als je auto is uitgerust met winterbanden moet je je snelheid gaan aanpassen aan sneeuwcondities of aan gladde wegen.”

De directeur marketing propagandeert wel winterbanden, omdat ze volgens hem veiliger zijn. “Je hebt meer grip en een kortere remweg, maar je moet wel ook je rijgedrag aanpassen aan de winterse omstandigheden en dat gebeurt te weinig.”

Lease maatschappijen rekenen vaak extra voor winterbanden, en de verzekeringen staan vaak los, immers via derden, van de Leaseprijs.
Derhalve heeft een Leasebedrijf geen enkel belang in het laten monteren van winterbanden.
Bij genoemd bedrijf van de slipcursussen werd het zelfs een tegenstrijdige hele discussie, met als doorslag of de bereider i.d.d. ook in de winter in Duitsland reed om uiteindelijk ook daadwerkelijk winterbanden te mogen monteren.

Het stuk van Joris Joppe is nergens gestoeld op exacte wetenschap, dat geeft hij ook aan, het is uitsluitend gebaseerd op het aantal verkeersdoden door het verkeer, niet door het schadebedrag, niet op overige slachtoffers.
Het is, wat ik al noemde, Westerse wijsheid.
Daar heb je natuurlijk doorgaans wel minder winterse dagen dan in het midden en oosten van het land.
We hebben immers een gematigd maritiem klimaat :p

Maar wat ik wel weet is dat als er wat sneeuw op de weg blijft liggen, hier niet altijd de strooiwagen langs komt scheuren.
Het voordeel -voor mij- is dat ik met mijn GS met achterwielaandrijving nu op mijn winterbandjes vrolijk de straat uit tour en niet bang ben voor de eerste de beste bocht dwars te staan.
Terwijl ik op de dag van aankoop geconfronteerd werd met een onverwacht pak sneeuw en met zomerbanden met wettelijk gezien voldoende profiel gelijk omgekeerd stond...

Maar de simpele vraag blijft: Als het zo'n onzin is, waarom is het dan o.m. in Duitsland VERPLICHT?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als we vasthouden aan de Duitse 'logica', dan zie je een aantal opvallende zaken.

Niet voor niets, die Duitsers hebben (van banden) meer verstand wat dat betreft. 4-seizoenenbanden zijn onzin, het is een compromis, geen zomerband, geen winterband.
De Duitse wet denkt daar anders over, namelijk:
  • die zijn voorzien van het sneeuwvloksymbool;
  • vierseizoenenbanden (all weather banden);
  • banden met het M+S (modder en sneeuw) logo.
Verder bepalen ze geen vaste 'winterse' periode, maar slechts indien de noodzaak bestaat (dat kan dus ook buiten winterse seizoenen) of helemaal niet:
Verplicht zijn ze enkel in de volgende omstandigheden:
  • bij gladheid door sneeuw of ijs
  • ijzel
  • sneeuwmodder
Duitsland (of landen met veel bergen en dalen) kun je niet vergelijken met ons vlakke landje, waar de 't klimaat in de winter veelal zeer gematigd is, conform je al aangaf. Over statistieken of bewijs; verzekeringsmaatschappijen zullen alle middelen aanwenden om niet te hoeven uitkeren bij schade door schuld of nalatigheid. Dus zolang niet vaststaat dat winterbanden (sneeuwbanden) daadwerkelijk en meetbaar profijt opleveren, blijft het voorlopig een aanbeveling in NL. Aangetoond is wel dat winterbanden niet perse een veiliger wegklimaat opleveren. Het is dus een keuze die een overheid kan maken, net zoals verplicht gordels en andere hulpmiddelen. Een verschil in opvatting (per land) zal het zijn.Dus die Westerse wijsheid is wellicht best wijs.

Rijden met een achterwielaandrijver op sneeuw vergt wat aanpassing en ervaring. Dus niet bovenop je rem staan bij glijden in een bocht, maar iets gas geven. Ik heb werkelijk nog nooit lang stil gestaan in een flink besneeuwd parkeervak, of sterk in de problemen gekomen op 'besneeuwde' wegen... Dat is een persoonlijke ervaring en verder niet maatgevend. Ook zijn er nogal wat tegenstellingen (in bandentests), waarbij zomerbanden bij lage temperaturen beslist niet zo slecht scoren. Winterbanden zullen onder specifieke omstandigheden vast beter scoren, maar zoals al aangekaart, aanpassing aan de wegomstandigheden is key. Je kunt dus verplicht stellen wat je wilt, maar dat bewijst niet dat het veiliger is als mensen zich onkwetsbaar wanen door winterbanden en in zelfde tempo doorkarren. Zelfde geldt voor actieve veiligheidssystemen in auto's...

De enige juiste opmerking is dat het een hulpmiddel is (of kan zijn).
 
Laatst bewerkt:

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
20150302_181512.jpg


Mooi weer vandaag voor de winterbanden :)
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
knap die hands free technologie van tegenwoordig , maar wat was het bar vandaag (westen)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Mooi weer vandaag voor de winterbanden
Beetje in kader van:
- mooi weer voor veiligheidsgordels
- mooi weer om vooral afstand te houden en snelheid aan te passen
- mooi weer om je toch goed te voelen over investeren in winterbanden

en dat in het kader van gemiddelde WA-schadekosten die 's winters 35% lager zijn dan in de zomer :p
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Paniek en angst? Bij al die mensen die op zomerbandjes door de sneeuw heen ploegen zeker :p
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Beetje in kader van:
- mooi weer voor veiligheidsgordels
- mooi weer om vooral afstand te houden en snelheid aan te passen
- mooi weer om je toch goed te voelen over investeren in winterbanden

en dat in het kader van gemiddelde WA-schadekosten die 's winters 35% lager zijn dan in de zomer :p
Tja:

Maar het kan ook goed mis gaan. Niets mis met sceptisch zijn hoor, maar het niet doen omdat de situatie weinig voor komt is ook een keuze en daarom een verantwoordelijkheid.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Maar ja, je ziet aan het filmpje dat de auto er onverantwoordelijk hard aan komt sjezen...die pirouette had ie met winterbanden ook niet voorkomen vrees ik.

Ik ben verder volstrekt niet tegen winterbanden hoor, maar vindt wel dat het mediacircus eromheen flink wordt overdreven door bandenfabrikanten. Als je zelf veel op de weg zit en merkt dat je er (naast aangepast weggedrag) profijt uit haalt, dan is het een verstandige zet.

Maar denk bv ook aan een warme zomerse dag en een klein buitje....dan zie je soms vergelijkbare 'kunsten'.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Het mediacircus er om heen is inderdaad overdreven. Voor wat betreft het filmpje boven heb een soortgelijke situatie meegemaakt op de A2. Dit was 10 jaar terug en er waren grofweg 20 auto's op elkaar geklapt. Combinatie van mist en ijzel. Hoe ik mijn auto daar onbeschadigd doorheen heb gekregen is nog steeds een wonder. Sindsdien is het voor mij winterbanden. Dat kleine beetje extra grip kan het verschil uitmaken.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Combinatie van mist en ijzel. Sindsdien is het voor mij winterbanden. Dat kleine beetje extra grip kan het verschil uitmaken.
Mist is altijd verraderlijk. Sta jij mogelijk tikje sneller stil, komt er vanachter wel iemand binnen... :p

Je hebt altijd weggebruikers die bij de minste poep en zucht onverwacht vol op de remmen staan...daar gaat 't meestal mis.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Alle voor en nadelen zijn waar, maar toen het mij zo'n 2 jaar geleden niet lukte vanuit mijn garage de weg op te draaien, het was goed glad,
toevallige voorbijgangers de achterkant van de auto om moesten duwen om in het juiste spoor te komen,
toen was ik blij dat dit het moment was van,
op weg naar de bandenboer voor een te late wissel naar winterbanden !