Nu Corolla, BINNENKORT Lexus

Namssam

Hoort erbij
15 jan 2024
34
45
18
Bonjour

50plusser meld zich, rijlessen in een Corolla E9 gehad, daarna een Carina gereden, toen een X aantal andere merken, maar sinds 2001 tot heden Toyota Corolla.
2001 tot 2014 een E9
2014 tot 2015 een E11 automaat (ongeluk --> total loss)
2015 tot heden een E11 automaat
Kilometerstand momenteel 168.000


Aangezien mijn auto in 1999 van de band kwam ben ik rond aan het kijken naar een opvolger.
Ik heb absoluut geen haast en vind het geen probleem om nog een tijdje in de Rolla rond te puffen als ie het blijft doen.

Ben hier dus om wat bij te lezen en te orienteren.

Punten van belang voor een eventuele koop van een andere auto
- Betrouwbaarheid
- Automatische versnelling
- Minimaal 4 zits (geen 2 zits sport)
- Gebruik van max 15k km/jaar
- Benzine
- Trekhaak is een gewenste optie

Geen invloed op een eventuele koop
- Kleur (maar liever geen gifgroen, hemelsblauw of My Lil Pony roze)
- Aantal deuren

Hier de link naar mijn pagina op het : Corollaforum "Project" Pagina
 
Laatst bewerkt:

Richie

Hoort erbij
1 aug 2023
34
50
18
Welkom! Ikzelf ook van meerdere Corolla's naar Yaris naar Lexus CT 200h. Prima instapmodel alleen geen 'alleen benzine' (hybride) en trekhaak ook zeldzaam.
Veel succes met de keuze, want die is reuze :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Namssam

Namssam

Hoort erbij
15 jan 2024
34
45
18
Welkom! Ikzelf ook van meerdere Corolla's naar Yaris naar Lexus CT 200h. Prima instapmodel alleen geen 'alleen benzine' (hybride) en trekhaak ook zeldzaam.
Veel succes met de keuze, want die is reuze :)

Ja, de CT200h lijkt me de meeste kans maken om de opvolger te zijn van de Corolla.
Andere types zijn zwaarder gemotoriseerd, of andere koetsvormen, toch?

Ben nog niet helemaal thuis is de toevoegingen : Business Line, Comfortline, 25th, Pro...

Zoals hierboven gemeld wil ik een zeer betrouwbare auto (eigenlijk het allerbelangrijkste), en eentje met de goedkoopste brandstof (ik rijd maar weinig kms per jaar)
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
Ja, de CT200h lijkt me de meeste kans maken om de opvolger te zijn van de Corolla.
Andere types zijn zwaarder gemotoriseerd, of andere koetsvormen, toch?

Ben nog niet helemaal thuis is de toevoegingen : Business Line, Comfortline, 25th, Pro...

Zoals hierboven gemeld wil ik een zeer betrouwbare auto (eigenlijk het allerbelangrijkste), en eentje met de goedkoopste brandstof (ik rijd maar weinig kms per jaar)
Waarom zou je een trekhaak willen ?

Fietsendrager. geen probleem

Aanhanger.. dingetje... mag officieel niet achter de CT.

verder ! ik heb een E10 GTSi gehad, en twee E12 T-Sport's ( pre en facelift model )
ik rijdt nu een CT200H F-Sport met Luxury pakket.

ik kan je een CT van harte aanbevelen ! hele fijne wagen ! en meer Lexus dan ik had verwacht !
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

Namssam

Hoort erbij
15 jan 2024
34
45
18
Waarom zou je een trekhaak willen ?
Aanhanger.. dingetje... mag officieel niet achter de CT.

Oh, kijk dat wist ik dus (nog) niet..

Heel af en toe gebruik ik een aanhanger om wat naar het afval inzamelingspunt te brengen.
Dus dan is een trekhaak op mijn toekomstige auto wel makkelijk.
Maar als de CT dat niet mag, dan.... dan ben ik weer wat wijzer geworden :)

Afwegen of ik een ander type Lexus op de korrel moet nemen, óf dat ik dat ritje naar de vuilnisbelt (max 1x per jaar) op een andere manier moet oplossen.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Oh, kijk dat wist ik dus (nog) niet..

Heel af en toe gebruik ik een aanhanger om wat naar het afval inzamelingspunt te brengen.
Dus dan is een trekhaak op mijn toekomstige auto wel makkelijk.
Maar als de CT dat niet mag, dan.... dan ben ik weer wat wijzer geworden :)

Afwegen of ik een ander type Lexus op de korrel moet nemen, óf dat ik dat ritje naar de vuilnisbelt (max 1x per jaar) op een andere manier moet oplossen.
Daar staat wel tegenover dat de CT qua laadruimte één van de ruimste Lexussen is. Bij al die sedans past niet zoveel in de kofferbak.
Ligt er natuurlijk aan wat voor afval je wilt wegbrengen en of je dat überhaupt in de kofferbak wilt hebben.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Zoals hierboven gemeld wil ik een zeer betrouwbare auto (eigenlijk het allerbelangrijkste), en eentje met de goedkoopste brandstof (ik rijd maar weinig kms per jaar)
Benzine is inderdaad de goedkoopste brandstof als je weinig rijdt, vooral als je die benzine "verstookt" in een hybride. In vergelijking tussen een benzinemotor en een benzinenotor gekoppeld aan (zoals Toyota dat noemt) "self charging hybrid", zal de hybride het altijd winnen qua benzinebehoefte en winnen op het gebied van acceleratie. Ik zou dus voor een "sc"-hybride gaan en Toyota/Lexus heeft daar verreweg de meeste ervaruing mee.

Over een trekhaak zou ik me niet te veel zorgen maken. Als er een onder zit is dat leuk meegenomen, maar over het toegestane trekgewicht moet je je niet te veel illusies maken. In veel gevallen gaat dat niet verder dan een fietsendrager. Wil je echt met een zekere regelmaat iets trekken, dan heb je een "echte" trekhaak nodig en dat is inmiddels een dure zaak. Veelal is het goedkoper om af en toe een dag een busje te huren om iets te transporteren.

Qua betrouwbaarheid zit je bij Toyota of Lexus wel goed. Het ene model is wellicht nog beter dan een ander, maar alle zitten ruim boven het gemiddelde van andere merken.

Bij een net op de markt gekomen model kan het altijd voorkomen dat dat nog niet helemaal "uitgerijpt" is. Als je toch wel de tijd hebt, wacht je beter met de aankoop totdat een bepaalde model een paar jaar in productie is. Tegen die tijd zullen veel voorkomende storingen wel verholpen zijn en hopelijk geen neiuwe geintroduceerd.

UIt je uitleg is niet helemaal duidelijk of je op zoek bent naar een volledig nieuwe of een al enige tijd in gebruik zijnde auto. Als zowel kosten als brandstofverbruik belangrijk zijn, kan het kiezen voor een gebruikt model aantrekkelijk zijn. Ook die worden tegenwoordig aangeboden met 10 jaar garantie.
 

Namssam

Hoort erbij
15 jan 2024
34
45
18
Benzine is inderdaad de goedkoopste brandstof als je weinig rijdt, vooral als je die benzine "verstookt" in een hybride. In vergelijking tussen een benzinemotor en een benzinenotor gekoppeld aan (zoals Toyota dat noemt) "self charging hybrid", zal de hybride het altijd winnen qua benzinebehoefte en winnen op het gebied van acceleratie. Ik zou dus voor een "sc"-hybride gaan en Toyota/Lexus heeft daar verreweg de meeste ervaruing mee.

Over een trekhaak zou ik me niet te veel zorgen maken. Als er een onder zit is dat leuk meegenomen, maar over het toegestane trekgewicht moet je je niet te veel illusies maken. In veel gevallen gaat dat niet verder dan een fietsendrager. Wil je echt met een zekere regelmaat iets trekken, dan heb je een "echte" trekhaak nodig en dat is inmiddels een dure zaak. Veelal is het goedkoper om af en toe een dag een busje te huren om iets te transporteren.

Qua betrouwbaarheid zit je bij Toyota of Lexus wel goed. Het ene model is wellicht nog beter dan een ander, maar alle zitten ruim boven het gemiddelde van andere merken.

Bij een net op de markt gekomen model kan het altijd voorkomen dat dat nog niet helemaal "uitgerijpt" is. Als je toch wel de tijd hebt, wacht je beter met de aankoop totdat een bepaalde model een paar jaar in productie is. Tegen die tijd zullen veel voorkomende storingen wel verholpen zijn en hopelijk geen neiuwe geintroduceerd.

UIt je uitleg is niet helemaal duidelijk of je op zoek bent naar een volledig nieuwe of een al enige tijd in gebruik zijnde auto. Als zowel kosten als brandstofverbruik belangrijk zijn, kan het kiezen voor een gebruikt model aantrekkelijk zijn. Ook die worden tegenwoordig aangeboden met 10 jaar garantie.

Dankje Romke voor deze reply.

Nee, ik ben niet van plan veel te trekken met de "volgende" auto. Helemaal niet zelfs.
Ik gebruik nu mijn trekhaak heel af en toe. Ik kan inderdaad makkelijk zonder, maar áls ie erop zat schepte dat mogelijkheden (Ik wist toen nog niet dat een CT200h geen aanhanger mocht trekken)

Ik rijd mijn auto puur om niet afhankelijk te zijn van het OV, (woon werk op de fiets)
Rijd dus maar erg weinig kilometers en doel ook op een tweede hands auto.
 

AKA_Q

Hoort erbij
17 nov 2022
31
20
8
@Namssam

Ten eerste welkom bij de ook wel Toyota++ formum ;)

Heb zelf ook de Corolla E11 hatchback bj 1999 handgeschakeld lina luna gehad. Veel plezier aan gehad.
Tevens uit ervaring is de CT een waardige opvolger om in dezelde maatvoering te blijven. (ander modellen zijn een slag groter)

Kan allen maar beamen wat @ErwinJDM zegt.
Kwa betrouwbaarheid zit het wel goed 1.8 hybride copy van de Prius, allen mooier.
En is tevens ook zuining, wat je daar uit spaart dat kan je weer uitgeven aan een busje huren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Namssam en ErwinJDM

Descendent

Hoort erbij
15 jan 2024
25
21
3
Mijn vrouw had een jaar of 10 geleden een 94 er Corolla. 1.6 3 deurs, spuuglelijk groen, maar lekker pittig bakkie vond ik het wel.
Nooit wat mee gehad goede auto. Benieuwd of ie nog rondrijdt.
 

Namssam

Hoort erbij
15 jan 2024
34
45
18
Mijn vrouw had een jaar of 10 geleden een 94 er Corolla. 1.6 3 deurs, spuuglelijk groen, maar lekker pittig bakkie vond ik het wel.
Nooit wat mee gehad goede auto. Benieuwd of ie nog rondrijdt.

Ja, de 1600cc motoren uit de E10 en E11 (genaamd 4A-FE) zijn erg pittig, en nagenoeg onverwoestbaar.... 400k - 500k is geen uitzondering.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

IS-F kuiken

Actief
15 apr 2021
161
134
43
Ik kom van een E12 af, daarvoor E9/E10 ( alle2 ong. 375.000 km) en nu in een Lexi IS-F ;-) (mijn 1e lexus) Veel plezier hier ;-).
Ik dacht dat de 4A-FE ook de eigenschap had als de distririem brak dat er niet veel aan de hand was ;-)
 

Namssam

Hoort erbij
15 jan 2024
34
45
18
Afgelopen zaterdag (17FEB) een testrit gedaan met een 2015 Luxury Line, de H-537-NK
Uiteraard een giga verschil met de Corolla uit 1999.

De rit was voor mij om een feeling te krijgen met het type auto.
Erg prettig en deze had volgens mij bijna alle opties (*) met o.a. verwarmde stoelen en het Mark Levinson geluidssyteeem.
Vooral dat laatste wilde ik ervaren, en ja.. phoe dat geluid is subliem!

De zit in de auto was erg goed, wellicht door de uitgebreidde instel opties van de stoel.
Het rijden beviel erg goed, maar ik zal toch nog wel moeten wennen aan het rijden met een hybrid.

De verkoper misschien wel teleur gesteld dat we niet tot een koop kwamen maar ik ben nog steeds info aan het vergaren.
Ik wil ook nog een keer een testrit maken met een facelift versie en dan eentje met een 10 speaker Pioneer systeem, zodat ik wat kan vergelijken.

The search continues........ :)


(*) Miste een knopje rechts op het stuur (Speciale Navigatie?)


Clipb1.jpg


Vraagje: Waarvoor dient het Micro SD slot tussen de twee audio knoppen? Navi update?
Niet alle uitvoeringen hebben dit, is me opgevallen
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
Leuk ! Goed bezig ! Dit is wel een fijne uitvoering !
micro SD is voor navi update idd.

knopje op stuur die "mist" is voor de adaptieve cruise control.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
294
170
43
Dit is toch al een facelift versie? Of bedoel je de tweede facelift? Van Enckevort had volgens mij wel een mooie tweede facelift Luxury Line staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: ErwinJDM

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
Er staat ook al een tijdje een zwarte F-Sport van de laatste facelift te koop. Full option... wat een ding ! ook met moonroof... poeh...
 
  • Leuk
Waarderingen: Namssam

Namssam

Hoort erbij
15 jan 2024
34
45
18
Bij mijn bovengenoemde testrit, uiteraard ook mijn ogen de kost gegeven.

Het viel me op dat de gordel aan bestuurderskant wat schimmelachtige vlekken vertoonde.
En dat het chassicnummer dat onder de voorruit van buitenaf eigenlijk makkelijk leesbaar zou moeten zijn.... maar dat was niet het geval zoals het plaatje hieronder duidelijk maakt.

Twee vochtprobleempjes dus...... is dit een CT200h kwaal of een incident dat toevallig bij dit exemplaar aanwezig is?

Clipbovf2.jpg
 

Namssam

Hoort erbij
15 jan 2024
34
45
18
Update:

Mooie CT gevonden in Duitsland, deze gaat t worden. :)

Volgende week vervoeren naar NL en dan een RDW bezoekje inplannen.


Hier mijn Corolla project pagina gestart in 2015 : 1999 Corolla 1.6 Automaat

Ik zou er bijna garantie op durven geven, ding is gewoon tip top
 
Laatst bewerkt: