Ik stop er niet m'n hand voor in 't vuur (want heb 't zelf niet uitgetest), maar zeer waarschijnlijk kun je een brandend airbag-lampje niet eens resetten en/of uitlezen met een uni-tool zoals een ELM. Sterker nog: ik verwacht dat dit soort uni-tools niet eens in staat zijn om codes uit de kritische B-groep (waar SRS onder valt) uit te lezen. De SRS is een veiligheidssysteem dat bij een onjuiste werking of geknutsel ook heel vervelende gevolgen teweeg kan brengen (van claims aan de fabrikant vanwege letsel door weigende airbag(s) of gordelspanner(s) tot aan een spontaan deployende plofzak in de snuffert van een leek terwijl even de stekkers werden controleerd op wat mogelijke speling). Vandaar dat men dat systeem afschermt en daarmee min of meer afdwingt dat de specialist wordt opgezocht.
Weet ook dat een SRS-lampje blijft opdoemen als het ooit een onregelmatigheid in het systeem heeft ontdekt. Ook al is alles op dit moment weer helemaal koek-en-ei: een niet-gereset probleempje uit het verleden blijft het lampje triggeren.
Iets wat je misschien liever niet wilt weten: het brandende lampje kan ook een gevolg zijn van een crashdata entry. Dan 'weet' de auto dat in het verleden ooit eens een of meerdere airbags geploft zijn. Als de geplofte airbags daarna 'gewoon' vervangen zijn geworden door 'n handige Beun, zonder het systeem netjes te resetten (waarvoor je uitgerust moet zijn), blijft het lampje opdoemen. Ik zeg niet dat dit hier nu het geval is, maar weet dat het een oorzaak kan zijn.
Verder moet je er rekening mee houden dat uni-tools in het algemeen ook een 'uni-focus' erop nahouden. Daarmee bedoel ik dat slechts een deel van alle bestaande OBD-codes gestandaardiseerd worden toegepast in alle (bij EOBD: Europese) modellen van verschillende merken. Zo houden alle merken bijvoorbeel dezelfde codes erop na voor bijv. misfire in cilinder x, de luchtmassameter, lambdasondes, temperaturen, drukken, EGR, RPM, snelheden, etc. Maar ook codes voor het resetten van diverse minder kritische systemen. De rest van de codes zijn merkspecifiek en kunnen dus per merk verschillen. Een uni-tool ondersteunt vaak deze merkspecifieke codes niet want kan dat onderscheid niet maken. Maar goed, daar is de prijs dan ook naar. De Carista is toegspitst op een beperkt aantal merken. Het is dus zeer waarschijnlijk dat zo'n adapter en bijbehorende software met m??r codes uit de voeten kunnen en daarmee de gebruiker ook m??r mogelijkheden kan bieden dan met een ELM.