Opmerkingen na 1 week rijden

jreh

Nieuw hier
29 mrt 2011
7
0
0
Sinds een week rijd ik nu een zwarte BL pro met navigatie en led. Tot op heden zijn er maar een paar dingetjes die mij storen:

- De led-koplampen lijken niet goed te zijn afgesteld. Het licht aan de bestuurderskant schijnt een stuk minder ver dan de rechteramp. Na ca. 10/12 meter kapt het licht abrupt af en ontstaat er een 'zwart gat'. Erg onhandig op donkere wegen.

- Bij snelheden boven de 120 km p/u lijkt er iets te klapperen aan de rechterkant van de auto thv. het rechter voorportier. Dit lijkt echt door de wind te komen. Eerst dacht ik dat de rechterspiegel misschien los zat, maar dat lijkt het niet te zijn. Ik ga er zeker even mee terug naar de dealer (ook voor de lampen) want het is best irritant. Iemand misschien een idee wat het kan zijn?

- Als ik de ramen omlaag doe gaat dit gepaard met een piepend/schurend geluid. Het klinkt alsof hier krassen door ontstaan. Zou dit echt kunnen of is dit nieuwigheid?

- Verder valt mij op dat ik nog niet veel zuiniger rijd dan 7.2l / 100km Ik hoop dat dit minder wordt...

Volgens mij zijn er veel mensen die rond deze tijd de CT gaan rijden. Ben benieuwd of men veel van dit soort "dingetjes" tegenkomt!
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
hoi jreh... het lijkt dat je alleen maar irritaties hebt met de CT... is er ook iets wat je niet irriteert? :p

Wat betreft je koplampen, hoe ver wil je dat ze schijnen? Misschien zijn deze te laag ingesteld?
Klapperen en dat van je raam moet je mee terug naar de dealer.
Verbruik: Is dit je eerste nieuwe auto? Bij een nieuwe auto valt het verbruik in het begin altijd tegen, de auto moet nog worden ingereden etc... ook spelen andere factoren een rol, zoals rijstijl etc...
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
jreh zei:
- De led-koplampen lijken niet goed te zijn afgesteld. Het licht aan de bestuurderskant schijnt een stuk minder ver dan de rechteramp. Na ca. 10/12 meter kapt het licht abrupt af en ontstaat er een 'zwart gat'. Erg onhandig op donkere wegen.
Het lichtbeeld is nooit symmetrisch. Bij alle auto's met het stuur links schijnt de rechter koplampen hoger/verder. Zo wordt enerzijds een soort 'bermverlichting' gecre?erd, waardoor borden langs de weg beter zichtbaar zijn, en anderzijds worden tegenliggers niet verblind.
Bij auto's met het stuur aan de rechterkant (in landen waar dus links wordt gereden) is het precies andersom. Dat is ook de reden waarom je wat aan je koplampen moet doen als je met de auto naar Engeland gaat. Anders verblindt je voortdurend tegenliggers.

jreh zei:
- Verder valt mij op dat ik nog niet veel zuiniger rijd dan 7.2l / 100km Ik hoop dat dit minder wordt...
Dat heb je voor een groot deel zelf in de hand. Of beter gezegd: voet. Ik woon ongeveer twintig kilometer van m'n werk en hoef bij die rit bijna geen snelweg te berijden. Al vanaf de eerste tank doe ik met gewoon rustig (maar niet lethargisch) rijden gemiddeld 4.9l/100km. Overigens ben ik wel een fervent aanhanger van het 'nieuwe rijden': bewust zo veel mogelijk snelheid erin houden (wat flitst die CT heerlijk over rotondes!), zo veel mogelijk uitrollen, zo min mogelijk remmen. Als je dat niet kunt of wilt heeft dat zeker gevolgen voor het verbruik, lijkt me.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
en dit zijn tevens ook LED koplampen, net zoals originele xenon lampen, merk je veel beter waar het licht ophoudt...
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Het zuiniger rijden; ik heb nu 64000km erop zitten en aan de hand van mijn tankgedrag (statistieken van tankpas) heb ik 5,8/100km gereden. Dit is puur persoonlijk en ik kan me niet voorstellen dat het per auto zoveel zal verschillen. 0,2 liter erop of eronder kan wel, maar de rest is echt aan de rijstijl zelf denk ik.
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Dat klapperen bij de rechterportier herken ik. Ik heb hetzelfde zo rond/boven de 120 uur. Het is ook zeer afhankelijk van hoeveelheid wind en welke snelweg. Ik heb al een keer met een monteur samen gereden en toen klapperde het niet. Volgende week heb ik een beurt en dan gaan ze hier naar kijken. Ik hoop dat ze het kunnen vinden.

En wat betreft het verbruik..... aan die auto is dat betreft echt niks mis. En inrijden zal niet zoveel uitmaken. Het is echt rijgedrag dat maakt enorm verschil heb ik ook gemerkt. Door allerlei tellers let je er meer op dan voorheen. Je rijgedrag is denk ik pittig te noemen met zo'n verbruik :).
Ook niet zo gek in de 1e week je moet het toch een beetje uitproberen.
 

ctlexus

Hoort erbij
28 sep 2011
56
0
0
Qua verbruik, ik kom ook nog niet echt verder dan 1 op 17. Probleem is denk ik voornamelijk dat ik veel snelweg rij waar je weinig voordeel hebt van het hybride-systeem. Ik merk ook meteen als er iets van file ontstaat, dat heeft een positieve invloed op het verbruik (i.t.t. andere auto's).

Het enige waar ik me een beetje aan erger is het audio-systeem via Bluetooth/USB. Is nou niet bepaald gebruiksvriendelijk om een afspeellijst te selecteren en af te spelen
 

jreh

Nieuw hier
29 mrt 2011
7
0
0
Bedankt voor de snelle reacties :)

Los van deze puntjes ben ik meer dan tevreden hoor!! Auto rijdt super solide icm. met het fijne comfort..

- Het linkerlicht staat voor mij toch echt te laag ingesteld. In het donker zijn bochten rechtsom gewoon lastig in te schatten omdat het licht ook nauwelijks naar buiten schijnt..
- In principe heb ik de modus praktisch nooit in sportstand staan en rijd ik waar het kan in eco. Wat ik begrijp zal het verbruik dus langzaam aan wat afnemen..
- Klapperen bij het rechterportier ga ik navragen bij de dealer. Moet toch een oorzaak hebben lijkt mij..

Maar verder ben ik toch erg tevreden hoor :rulez: !!
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Na 2 maanden probleemloos rijden deze week naar Aken geweest via Maastricht, Vaalst.Wat een, ellende, verkeersremmers, slakkenrijders.Voor 11O km meer dan 90 minuten.De auto echter was in zijn element, ik liet me "zweven .Na 220 Km was het gemiddelde 4.2 liter.Niemand is me voorbijgestoken en op het einde heeft hij nog eens goed mogen sprinten(veldwegen zonder verkeer), is was bijna gek van dat trage verkeer.Dit wordt echter de toekomst dus ik zal me aanpassen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ben benieuwd of men veel van dit soort "dingetjes" tegenkomt!

Hoe vervelend ook, bij nieuwe auto's zijn 'kinderziektes' in den beginne niet ongebruikelijk. Het blijft geavanceerde techniek en de eerste fabrikant moet nog opstaan, waarbij dit niet incidenteel optreedt.

Hiertoe zijn dan ook de initi?le inspectiebeurten gepland. Men draait een schroef vast, stelt een lamp af en zal de bevindingen van de klant verder adresseren.

De meeste zaken zijn hierboven al genoemd; daarbij dien je rekening te houden dat het gaspedaal van hybride aangedreven auto's ook enige gewenning nodig heeft.

Klapperende deur hoort niet, dus dat is iets voor de dealer, evenals lichtbeeld controle en mogelijk inspuiten raamrubbers.

Veel plezier met de auto!
 

rushhour

Nieuw hier
23 nov 2011
8
0
0
Ik rij nu een ca. een maand met de ct BLP en heb bovenstaande zaken niet echt gemerkt. Iets wat ik wel wil vragen is of het normaal is dat als je net hebt gereden en uitstapt, je getik hoort vanuit de auto?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
...getik hoort vanuit de auto

Misschien kun je dat nader specificeren. Bedoel je vanuit het interieur of b.v. afkoelende delen / relais, etc. uit de motorruimte/van onder de auto?

Ben je wellicht een passagier vergeten? :p
 

jreh

Nieuw hier
29 mrt 2011
7
0
0
Misschien een beetje off topic, maar kan het zijn dat de airco invloed heeft op het verbruik? Heb de airco nl. altijd aan staan..
 

becca

Hoort erbij
1 mei 2011
70
0
0
Ik heb net sinds vorige week mijn LL in ontvangst genomen. Mij is verteld door de verkoop dat de gebruik pas minder wordt na een paar 1000 km.
 

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
rushhour zei:
Ik rij nu een ca. een maand met de ct BLP en heb bovenstaande zaken niet echt gemerkt. Iets wat ik wel wil vragen is of het normaal is dat als je net hebt gereden en uitstapt, je getik hoort vanuit de auto?
Hoor af en toe ook getik vanonder de motorkap als ik uit de CT stap. Zal wel normaal zijn zeker ???
 

rushhour

Nieuw hier
23 nov 2011
8
0
0
snekuem zei:
rushhour zei:
Ik rij nu een ca. een maand met de ct BLP en heb bovenstaande zaken niet echt gemerkt. Iets wat ik wel wil vragen is of het normaal is dat als je net hebt gereden en uitstapt, je getik hoort vanuit de auto?
Hoor af en toe ook getik vanonder de motorkap als ik uit de CT stap. Zal wel normaal zijn zeker ???

Het is volgens mij inderdaad vanonder de motorkap.