Pech onderweg en de N stand

Machael

Hoort erbij
11 jul 2011
45
0
0
Hallo allemaal,

Ik werd getriggerd door het draadje over het wassen en de N stand. Stel nou dat ik op de snelweg pech heb en ik sta op de linkerbaan. Hoe kan ik de auto dan op de vluchtstrook krijgen als de moter niet meer aangaat, of als de benzine op is. Is het mogelijk om de CT dan in de N stand te zetten en deze naar een veilige plek te rollen zonder bv de moter aan te zetten?

Gr. Machael
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het ligt eraan wat eraan de hand is.

De schakel-selector heeft de conventionele 12 volt accu nodig om operationeel te kunnen zijn. Dus 'ready' positie, motor hoeft daarbij niet te draaien of gestart te worden. Zou deze accu onverhoopt leeg/stuk zijn, dan kun je dus niet schakelen.

Je kunt dan nog wel de accu 'jump-starten' en dan schakelen naar gewenste versnelling. Er is overigens geen manuele wijze om dit te omzeilen.

Als de benzine op is zou je, afhankelijk van de staat en lading hybride accu's, nog een klein stukje kunnen rijden. Genoeg om de vluchtstrook te bereiken.
 

Machael

Hoort erbij
11 jul 2011
45
0
0
Ok, dus als ik het goed begrijp zeg jij het volgende:

Als de benzine motor leeg is, maar er zit nog wel prik in de accu, dan kan ik op de start knop drukken en de CT in de N stand zetten, zodat ik hem weg kan rollen.

Als de accu geen prik meer heeft of kapot is, is het niet mogelijk om de auto weg te rollen, omdat je hem niet uit de parking stand kan halen.

Begrijp ik je zo goed?

Gr. Machael