pioneer aansluiten in mijn is300 sportcross

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Ik ben nieuw hier op het forum en heb gelijk een lastig probleem waar ik wel wat hulp bij kan gebruiken.
Sinds augustus vorig jaar heb ik een is300 sportcross in de executive uitvoering.
De auto is voorzien van originele navigatie en een premium sound system met 9 speakers.

Nu heb ik een week of 3 geleden een andere radio aangeschaft een pioneer avh8400bt.
Dit omdat ik de originele radio wilde vervangen voor een apparaat waarbij ik naast usb, ipod, dvd, achteruitrijcamera ook nog in een later stadium extra schermen in de hoofdsteunen kan bouwen zodat ook de kids het leuk hebben tijdens de rit.
Aangezien ik zelf automonteur ben bij Toyota dacht ik dat het inbouwen niet zo?n probleem zou zijn.
Had hier op het forum gelezen over de metra 8013 stekker waarbij tulpaansluitingen aanwezig waren en die dan de originele versterker zouden aansturen.
Een soortgelijke stekker werd gemaakt en het apparaat ingebouwd.

Nadat alles was aangesloten wilde ik het geluid wel eens horen en zette de radio aan?.
Je raad het al wel beeld, geen geluid.
De versterker werd niet aangestuurd en de navigatie bevroor op een zwart scherm.
Nu moest ik verder kijken en kwam doordat ik de originele schema?s had tot de ontdekking dat het wel in de canbus van de radio,versterker en navigatie moest zitten immers de originele radio was eruit en de canbus onderbroken.
Hierna heb ik een tip van een ander forum opgevolgd en heb de radio compleet uitelkaar gehaald en de printplaat aangsloten op de canbus teamen met een 30 (constante) + en een massa.
De navigatie deed het weer en dat was gelijk de eerste hindernis.

Hierna wilde de pioneer het nog niet doen en ben ik dus weer verder gaan lezen op het forum hier en op diverse andere fora die hier iets over te melden hadden.
Uiteindelijk heb ik de gehele radio maar weer inelkaar gezet en de signalen van constante en geschakelde plus, massa, amp uitgang (ging naar subwoofer dus zal nodig zijn voor aansturing denk ik) en tx+ en tx_ (canbus) verlengd en in de kofferbak bij het reserve wiel uit laten komen.
Hierop de originele radio aangesloten en het leek goed te werken op de rechter voor speaker na dan die deed het niet.
Nu kan dat liggen aan de zelf gemaakte stekker met tulp aansluitingen maar het kan uiteraard iets anders zijn.
Heb inmiddels een originele stekker besteld met de tulpaansluitingen die zo pasklaar op de 20 pins stekker gaat die normaal achterin de radio gaat.
Hiermee wil ik het nogmaals proberen?.

Nu de reist mijn vraag is de oplossing met de originele radio in de kofferbak de enige (betaalbare) oplossing om de originele versterker te gebruiken tezamen met het premium sound system en de originele navigatie of zijn er nog meer oplossingen.
Zag op internet dat er een kastje in de handel is van beat-sonic die het schijnbaar ook mogelijk maakt maar dat ding kost 330 dollar?.
Daarnaast is het mij niet geheel duidelijk of het kastje wel om mijn systeem gaat werken.
Staat namelijk bij dat het wel werkt met een 9 speaker syteem echter staat er bij without navigation?.
Wie o wie heeft er voor mij een tip zodat ik de boel toch werkend aan kan sluiten ik hoor het graag zodat ik na mijn vakantie volgende week ermee aan de slag kan.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

cvvracing

Actief
10 nov 2011
100
0
0
Ik heb ook vorige maand een nieuwe pioneer dubbel din geplaatst. Zoals je reeds aanhaalt is de enige betaalbare oplossing de originele radio in de koffer te plaatsen en de nieuwe radio erop aansluiten. Andere oplossing is alles eruit trekken en een nieuwe versterker inbouwen. Het is wel wat pas en meetwerk maar het is mogelijk :). Momenteel speelt alles nog perfect in mijn sportcross.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Ben bang dat het inderdaad niet mee gaat vallen.
Heb al diverse avonden geprobeerd een en ander voor elkaar te krijgen.
Daarnaast al 42 fora's bezocht waar telkens weer iets opstaat wat uiteindelijk weer niet werkt ....

Maar welke stekker heb je gebruikt om de versterker aan te sluiten?
Ook die met aparte tulpstekkers zodat de originele versterker gebruikt kon worden?
Of heb je het buiten de versterker om gedaan?
Wil de versterker namelijk wel blijven gebruiken.
Een losse versterker ga ik niet doen dingen hebben weer een dikke plus kabel enz nodig en wil afgezien van de radio het hele premium sound system behouden.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
717
160
43
Ik ben zaterdag met hetzelfde bezig geweest, enkel DIN Pioneer radio dan. Maar nu las ik diverse dingen over de Metra TYTO-01 verloopkabel. Alleen is deze geschikt voor de 20-pins connector. Ik heb achterop mijn radio helaas een 18-pins connector, dus dat gaat niet werken.

Ik heb wel een bypass kabel die dan in de versterker zou moeten, maar ik weet niet zo goed wat er van verder mee moet gebeuren. Er zit dan een stekker op de kabel + nog 2 ISO-stekkers die niet gebruikt worden? En die kabels moeten dan verlengd worden van je versterker naar de middenconsole? Welke kabels zijn dat dan en hoe kun je dat het beste doen? Heeft iemand eigenlijk foto's van hoe diegene de aftermarket radio heeft aangesloten? Van dashboarddemontages (dat overigens op drie verschillende manieren in elkaar kan zitten) vind ik tig foto's en filmpjes, maar vervolgens van het daadwerkelijk aansluiten van een aftermarket radio vind ik helemaal geen foto of filmpje...
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Heb geen film of foto's maar als je geen orginele navigatie hebt kun je die 20 polige landcruiser stekker gebruiken.
Deze heb je al als ik je post goed begrijp.
Sluit deze stekker aan op de bovenste brede stekker van je versterker.
De stekker die uit de versterker komt sluit je aan op de andere stekker die aan de landcruiser kabel zit.
De extra zwarte draad die eraan zit maak je vast aan de massa anders geen pioneer!!!
Dan verleng je de kabel met een iso verlengkabel en deze gaat in je radio.
Let op dat je nu de versterker gebypassed hebt.
Je premium sound system werkt niet meer.

Dat wil ik zelf dus niet, bij mij moet hij het wel blijven doen dus als iemand nog ideeen hebt zonder radio in kofferbak te plaatsen.....
Navigatie en premium sound moeten blijven werken en wil geen andere versterker monteren. :roll:
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Dat zou mooi zijn.
Heb contact gehad met beatsonic voor de sla-91 maar dat werkt ook niet.
De premium sound wel maar navigatie dan niet meer.
Zie de foto's wel verschijnen wellicht dat ik er iets mee opschiet
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
717
160
43
patriekske zei:
Heb geen film of foto's maar als je geen orginele navigatie hebt kun je die 20 polige landcruiser stekker gebruiken.
Deze heb je al als ik je post goed begrijp.
Sluit deze stekker aan op de bovenste brede stekker van je versterker.
De stekker die uit de versterker komt sluit je aan op de andere stekker die aan de landcruiser kabel zit.
De extra zwarte draad die eraan zit maak je vast aan de massa anders geen pioneer!!!
Dan verleng je de kabel met een iso verlengkabel en deze gaat in je radio.
Let op dat je nu de versterker gebypassed hebt.
Je premium sound system werkt niet meer.

Dat wil ik zelf dus niet, bij mij moet hij het wel blijven doen dus als iemand nog ideeen hebt zonder radio in kofferbak te plaatsen.....
Navigatie en premium sound moeten blijven werken en wil geen andere versterker monteren. :roll:

Dat wil ik dus eigenlijk ook niet. Het is ook een beetje een principekwestie eigenlijk, er zit een goede versterker en goed geluid in, waarom zou ik dat dan weg doen?
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Dan wachten we met smart op de foto's van cvvracing.
Wellicht dat we daar verder mee komen.
Ga dit uiteindelijk hoe dan ook werkend krijgen!
Moest vrijdag om 21:30 stoppen moest namelijk zaterdag op vakantie.
Radio lag uiteindelijk in de kofferbak en de pioneer zat aangesloten in het dashboard.
Echter de mitsubishi stekker die ik gemofifiekt had om hem aan te kunnen sluiten werkte toch niet helemaal goed.
Heb nu een andere stekker besteld die speciaal voor de 20 polige connector is.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
717
160
43

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
mijn probeem is inmiddels opgelost, koste wel 325 euro....

had geen zin om de orginele radio in de kofferbak te gaan plaatsen omdat deze ruimte bij het reservewiel toch wel makkelijk is voor het een of ander.
met enkel de printplaat werkte mijn versterker ook niet dus ben ik maar weer op onderzoek uitgegaan.

kwam bij beatsonic terecht en heb daar zo'n sla-91 gekocht.
vandaag de boel ontvangen en het werkt!
alle 9 speakers geven geluid en de navigatie doet ook netjes zijn werk.
was er eerst geen voorstander van maargoed uiteindelijk toch maar gedaan.
hierbij toch iedereen bedankt voor zijn of haar support en ik ben een blij mens afgezien van de 325 euro die het dan weer gekost heeft...

:O
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
717
160
43
Sow, dat wil ik er toch eigenlijk niet aan kwijt zijn... Dat gaat me toch echt te ver.

Ik had het nu zover dat ik op mijn ISO kabel een spanning van rond de 12 volt heb gemeten, maar zodra ik de radio aansluit, valt dat terug naar ergens tussen de 2 en 3 volt. Hoe kan dit?
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
heb even in de schema's gekeken en wellicht dat het volgende gaat werken...
(geen garantie maar toch het proberen waard)

heb allereerst gekeken voor een verloop van die 18 polige stekker maar die is niet te vinden, nergens niet helaas.
hoe heb je de iso stekker nu aangesloten (gesoldeerd of met een zelf gefabriceerd verloop)?

als we er eens vanuit gaan dat je de stekkers in de versterker allebij laat zitten en hier niet meer aankomt dan zul je dus aan de slag moeten met de 18 polige stekker bij de radio zelf!
je gaf aan geen navigatie te hebben of had ik het hiermee mis???
zo niet dan heb je de 12 polige connector wellicht nog vrij.
hierop kan een cd wisselaar worden aangseloten of een grom usb module.
deze stekker laten we ook voor wat het is!

de signalen die op de 18 polige stekker zitten heb je nodig.
je hebt nodig de volgende posities:

1 voor de b+ ook wel 12 volt genoemd kleur rood (en wellicht afgeschermd samen met posities 3, 10 en 14)
3 voor de amp uitgang van de radio (staat er meestal op en is vaak een blauw draadje) kleur aan kabelboom is wit
10 voor de acc stand van de radio kleur is zwart
14 de 31 aansluiting (massa) kleur is bruin

let op controleer even met een voltmeter of je hier ook echt 12 volt hebt op positie 1 en met contact aan op 10.

voor de speakers gebruik je de volgende aansluitingen van de 18 polige stekker.

8 voor de + van de links voor speaker kleur zwart
9 voor de + van de rechter voor speaker kleur blauw
17 voor de + van de linker achterspeakers kleur wit
18 voor de + van de rechter achterspeakers kleur rood
5 gebruik je voor alle massa's van de speakers! kleur bruin.

wat je met de speakers zult moeten doen om een goed low input signaal te krijgen is er tulp aansluitingen aanmaken en deze op de versterkeruitgangen van de radio te zetten.
de binnenste draadjes van de tulp stekker sluit je aan op posities 8-9-17 en 18 en de shield draadjes (massa's op 5 allen tesamen.

naar alle waarschijnlijkhied moet het u werken heb er het schema ook voor je bijgedaan en hierbij ook een afbeelding van de stekker r6.
weet niet hoe je bent in het lezen van schema's maar wellicht kun je er iets mee....

zoals je in de pm al aangaf een sla-91 gaat niet werken een sla-90 overigens wel maar dat terzijde
hopelijk snap je hier iets van en mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.

succes met de radio groeten,
Patrick
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
717
160
43
Thanks! Erg verhelderend verhaal!

Ik ga er een keer mee aan de slag, maar ik denk dat ik even op beter weer ga wachten. Wil wel eerst even wat gaan testen voor ik de originele stekker kapot knip.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Is logisch zou ik ook doen.

Je zou eventueel oof foto kunnen nemen van de radiostekker en ermee naar een autoelectronica zaak gaan.
Wellicht dat er een contrastekker is die erop past.
Heb ik ook gedaan voordat ik de sla-91 kocht.
In mijn geval paste de stekker van een bepaalde mitsubishi.
Moest enkel een lipje eraf slijpen.
Je hoeft dan niet te knippen in de orginele stekker.
In ieder geval succes ermee.
Nu maar hopen dat het weer snel beter gaat worden!
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
nou mijn radio is eindelijk klaar....

omdat het geluid via de achterspeakers niet gefade kon worden heb ik deze speakers los genomen van de versterker en vervangen door infinity speakers.
deze wilde ik versterken maar dat heb ik uiteindelijk toch maar niet gedaan.
heb deze rechtstreeks op de achteruitgangen van de pioneer aangesloten en het geluid is top.
de speakers in de voordeuren, tweeters en de speakers achterin (stijl) zijn nog wel aangseloten op de originele versterker.

eindelijk klinkt het zoals het moet klinken en zoals je vervancht van een nieuwe pioneer radio.
nu nog 2 schermpjes voor de kids in de hoofdsteunen en we kunnen op vakantie.... (dat is overigens toekomstmuziek eerst weer sparen)