Met name onder Prius rijders schijnt de manier om te rijden volgens het "Puls and glide" principe populair te zijn om een zo laag mogelijk brandstofverbruik te realiseren. Het idee is dat door het vlot accelereren tot een relatief lage snelheid (stad, tweebaansweg) en het vervolgens laten uitrollen van de auto tot een wat lagere snelgeid en dit vervolgens steeds te herhalen een lager brandstofverbruik kan worden verkregen dan wanneer bijvoorbeeld op de cruise control met een constante snelheid zou worden gereden. Het idee dat er achter zit, is dat wanneer je accelereert in het "maximale ecogebied" de motor relatief hoog wordt belast en daardoor relatief weinig brandstof nodig heeft om te accelereren en tegelijk ook nog een beetje de hybride accu oplaadt waarna je in de "glide" fase de motor ontkoppelt van de aandrijving (waardoor geen benzine wordt gebruikt) en tegelijkertijd nog net zo veel gas geeft dat evenmin regeneratief wordt geremd. Die fase is herkenbaar op het scherm dat het samenspel tussen benzinemotor en electromotor laat zien: bij het op de juiste manier uitrollen verdwijnen zowel de rode, de gele als de blauwe pijlen.
Heeft iemand dat met een GS of een andere Lexus geprobeerd? Ik heb het geprobeerd, maar vindt het erg moeilijk om het scherm "helemaal zwart" te krijgen. Meestal blijven de blauwe pijlen toch zichtbaar (regeneratief remmen). Om de "zwarte fase" te handhaven is een uiterst fluwelen voet nodig....Of het echt uitmaakt heb ik nog niet kunnen constateren, mogelijk omdat het heel moeilijk blijkt om "zwart" te rollen. Uiteraard is deze techniek alleen bij betrekkelijk lage snelheden mogelijk, op de autoweg wordt je tot een irritant obstakel. Maar op tweebaanswegen is de rijstijl op zich niet echt hinderlijk als er betrekkelijk weinig verkeer is.
En voor de criticasters: je koopt natuurlijk geen "power hybrid" om altijd zo te rijden
Heeft iemand dat met een GS of een andere Lexus geprobeerd? Ik heb het geprobeerd, maar vindt het erg moeilijk om het scherm "helemaal zwart" te krijgen. Meestal blijven de blauwe pijlen toch zichtbaar (regeneratief remmen). Om de "zwarte fase" te handhaven is een uiterst fluwelen voet nodig....Of het echt uitmaakt heb ik nog niet kunnen constateren, mogelijk omdat het heel moeilijk blijkt om "zwart" te rollen. Uiteraard is deze techniek alleen bij betrekkelijk lage snelheden mogelijk, op de autoweg wordt je tot een irritant obstakel. Maar op tweebaanswegen is de rijstijl op zich niet echt hinderlijk als er betrekkelijk weinig verkeer is.
En voor de criticasters: je koopt natuurlijk geen "power hybrid" om altijd zo te rijden