Rauw motorgeluid

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Wanneer ik naar mijn werk rijd zit ik al redelijk snel op de snelweg.
Wat mij opvalt is dat wanneer de benzinemotor 'koud' is hij nogal rauw aanvoelt en aanhoort. Zodra hij warmer is dat veel minder merkbaar.

Ik merk het met name wanneer ik inhaalacties uitvoer waarbij de toeren nogal oplopen.

Ik vroeg mij af of dat iets specifieks is voor mijn CT of een algemeen kenmerk is van deze hybride motoren.
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Dat is een algemeen kenmerk van CVT transmissies. Die hoge toeren dan. Echter, het rauwe geluid als je motor koud is is volgens mij logisch. Heeft iets te maken met het uitzetten van staal en soepelheid van de motorolie. Experts, correct me if I'm wrong!
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Maistah zei:
Dat is een algemeen kenmerk van CVT transmissies. Die hoge toeren dan. Echter, het rauwe geluid als je motor koud is is volgens mij logisch. Heeft iets te maken met het uitzetten van staal en soepelheid van de motorolie. Experts, correct me if I'm wrong!

Klopt inderdaad. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe lang het duurt voordat een hybride motor op temperatuur is.

Bij mijn vorige auto kon ik de olietemperatuur opvragen, deze optie heb ik op de CT nog niet gezien.
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Je kunt er rustig vanuit gaan dat je +/- 15km verder bent voordat de olie op temperatuur is. En dat dan niet als je 15km door de stad, groot deel op je accu hebt gereden, maar meer richting 80-100km/u.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Heb ja al eens in een Prius gereden, dan hoor je de motor pas goed. Ik heb ook proef gereden in de Prius en dat viel erg tegen. Naast het wel erg plastic interieur viel vooral het motor geluid erg op. De CT is veel beter geisoleerd.
De keus was dan ook snel gemaakt. Het gekke is dat de prijs van een Prius Solar Roof niet eens zoveel afwijkt van die van de CT en bij de CT krijg je er toch wel veel en veel meer voor. Onder andere dus veel minder motorgeluid.


Robbert-Jan
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Robbert zei:
Heb ja al eens in een Prius gereden, dan hoor je de motor pas goed. Ik heb ook proef gereden in de Prius en dat viel erg tegen. Naast het wel erg plastic interieur viel vooral het motor geluid erg op. De CT is veel beter geisoleerd.
De keus was dan ook snel gemaakt. Het gekke is dat de prijs van een Prius Solar Roof niet eens zoveel afwijkt van die van de CT en bij de CT krijg je er toch wel veel en veel meer voor. Onder andere dus veel minder motorgeluid.

Robbert-Jan
Ik heb op dezelfde dag in zowel de Prius als de CT proefgereden. Qua geluid ontliepen ze elkaar niet bijzonder veel, moet ik zeggen, terwijl ik nu al een stille auto gewend ben. Wel qua dashboard (Tokyo by night in de Prius), overzichtelijkheid (brede A-stijlen en spoilerbalk in de Prius) en ruimte (beter in de Prius dan in de CT).
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Wij vonden de Prius toch echt veel luidruchtiger. Maar dat is misschien wishful thinking. Wat betreft de afwerking is er echt een groot verschil tussen de Prius en de CT. De keuze was bij ons in ieder geval snel gemaakt.

Robbert-Jan
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Maistah zei:
Dat is een algemeen kenmerk van CVT transmissies. Die hoge toeren dan. Echter, het rauwe geluid als je motor koud is is volgens mij logisch. Heeft iets te maken met het uitzetten van staal en soepelheid van de motorolie. Experts, correct me if I'm wrong!

Elke motor die koud klinkt gewoon rauwer.. alle onderdelen moeten op werk temperatuur komen en hebben bij een koude motor gewoon meer weerstand. Daarnaast heb je ook een andere (rijke) verbranding in je motor, doordat het motormanagement de motor in een standje (zo snel mogelijk motor verwarmen) zit. Dus die explosies wijken dan ook af van een warme motor.

Simpel gezegd: meer weerstand = meer trilling = meer geluid = beter waarneembaar
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
De 1800 Toyota motor in de CT en Prius heeft nooit uitgeblonken in mooi geluid. Had de oude Carina en Avensis ook niet waar deze motor op gebaseerd is. Ik heb in zowel een Prius als CT gereden en op snelheid is het geluid binnen ongeveer gelijk. De CT is met 120-140 km/uur wel lekker stil maar als je gas geeft zet ook de CT een keel op met een flinke bak herrie. Heeft de CVT niks mee te maken is gewoon de 1800 motor. En een Prius rijdt ook best goed en heeft beduidend meer ruimte binnenin maar is natuurlijk niet zo mooi als de duurste CT. En dan bedoel ik de CT met mooi leer en de topuitrusting want het instapmodel van de CT is niks luxer dan een Auris. :D
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Het komt niet van mij maar er is een probleem met de inlaat, hier word aan gewerkt. Er blijft condens water in de inlaat wat een vervelend geluid kan geven. Vooral bij koude motor.



gr. koen
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Coordinator zei:
De 1800 Toyota motor in de CT en Prius heeft nooit uitgeblonken in mooi geluid. Had de oude Carina en Avensis ook niet waar deze motor op gebaseerd is. Ik heb in zowel een Prius als CT gereden en op snelheid is het geluid binnen ongeveer gelijk. De CT is met 120-140 km/uur wel lekker stil maar als je gas geeft zet ook de CT een keel op met een flinke bak herrie. Heeft de CVT niks mee te maken is gewoon de 1800 motor. En een Prius rijdt ook best goed en heeft beduidend meer ruimte binnenin maar is natuurlijk niet zo mooi als de duurste CT. En dan bedoel ik de CT met mooi leer en de topuitrusting want het instapmodel van de CT is niks luxer dan een Auris. :D

1.8 dual VVt i gebaseerd op de 1.8 van de carina? Dat geloof ik niet, de motoren lijken in de verste verte niet op elkaar. Ja het zijn allebei 16v 4 cil 4 slag 1.8 maar daar blijft het wel bij eigenlijk.



gr. koen
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Je wilt niet weten hoe vaak een onderblok gelijk is bij auto's. Motoren ontwikkelen kost miljoenen en wat goed is wordt vaak weer gebruikt met aanpassingen. De Japanners zijn hier kunstenaars in. De motor in een Prius of CT is niks bijzonders het blijft een gewone 1.8 liter benzinemotor maar door samen te werken als hybride lijkt het een ander concept. Ik heb er nog een 1.8 V-Tec Honda Civic bij, dat is ook een revolutionaire techniek die nog steeds verbaasd. Rustig rijdend haal ik met gemak 1 op 18 ( niet ver van een CT af) en als ik wil trap je die 1.8 door tot aan 7500 toeren met een geweldig geluid en rij je echt snel (tot aan 220 km/uur). Honda gebruikt dit nog steeds en weet ook motoren te bouwen die heel blijven. Ook veel van deze blokken zijn gebaseerd op oudere bouwjaren maar met andere koppen erop. Wat goed is verbeter je en pas je aan ivm moderne eisen. Hybride is mooi maar niet zaligmakend en om echt zuinig te rijden moet je op eieren rijden, dat hebben vele tests al bewezen. :D
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ik werk bij Toyota, ik weet de ins en outs van bijna alle gangbare blokken. De prius en carina hebben echt niks met elkaar, behalve het logo.

Verschillen

-distr ketting/riem
-klepbediening dual vvti/ouderwets direct door nok
-kunststof inlaat/alu inlaat
-lichtere zuigers/zwaardere zuigers
-meer olie boringen in onderste zuigerveergroef/ minder boringen
-alu cil blok/stalen cil blok
en nog veel meer maar ik denk dat het zo wel duidelijk is, de blokken zijn echt totaal anders

Wel is het zo dat de Prius 1 en 2 de 1.5 motor van een yaris t-sport + yaris verso heeft, zelfde basis als de yaris p1 1.3 maar dan meer slag
Prius 3 heeft wel dezelfde motor als de nieuwe avensis, verso en auris.


Maar goed hier gaat het topic niet over.....






gr. koen
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik wil net zeggen, maar de conclusie is dat een koude motor gewoon rauwer klinkt.. dat is een feit.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
juist! ik heb het ook met de 2jz, in het begin vond ik het ook niet lekker klinken. Maarja je went eraan.




gr. koen
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Elke koude motor klinkt een beetje rauw, zelfs een UZ laat nog wel eens een klankje horen dan.

ooh en coordinator, de motor van een Prius en CT niet bijzonder ??? Wel eens van het atkynson cycle principe gehoord, dit zijn geen normale benzine otto motoren hoor coordinator, geen enkele andere fabrikant heeft dit op dit moment in huis, behoudens enkele andere hybridebroers van Ford e.d. in de VS.

Het oude Carina en Avensis (onder)blok was een 7A-FE (lean burn) blok, gegoten uit gietijzer, de 1.8 van de CT is een 2ZR-FXE van aluminium, dus dat het niet hetzelfde onderblok is kan ik niet duidelijker uitleggen.

Dat er verschillende koppen op andere onderblokken worden gezet is normaal, en dat de onderblokken verder worden uitgehoond of vergroot doet elke fabrikant, van de 2ZR is de basis de 1ZR-FE, dat is een 1.6 met een kleinere boring. Ik zal wel eens een post/topic aanmaken over hoe de motoren genaamd zijn bij Toyota/Lexus.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Tjonge tjonge ik heb wat Toyota harten gebroken zeg. Sorry voor enkele fouten die ik gemaakt heb over een Prius of CT waarvoor mijn excuses. Helaas ben ik 15 jaar eerste monteur geweest aan alles wat Japans op de weg reed maar waarschijnlijk sta ik stil op dit moment. Wat er ook voor moois onder de kap ligt van een Prius of CT het blijven gewoon Ottomotoren zo goed dan. Ik rij met een 2009 Civic 1800 gewoon 1 op 18 en een CT ook. Om 1 op 20 te rijden met een Prius moet je tussen de trucks rijden. Dus waar is de vooruitgang in al die jaren met hybrides? En ik heb heb een Prius mee gehad naar DLD en met iets hogere snelheden gaan die dingen zuipen. Mensen die ik ken in DLD (ik werk er nu eenmaal veel) met een CT klagen ook over een hoog brandstofverbruik eenmaal met verkeer mee op de autobahn. Het is prachtig in de stad en rustig rijdend op de wegen maar zodra je gang maakt en heuvels krijgt gaan ook deze auto's slobberen. Ik reed in 1996 met een 2 liter Carina gewoon 1 op 16 naar Frankrijk toe. Dikke 140 pk, snel en comfortabel en nu zijn we 15 jaar verder en waar zijn we nu dan? Maar goed ik hou er over op, ik rij met plezier in mijn LS 400 met soms 1 op 11 en ben daar blij mee. Absoluut geen hybride voor mij maar en dit is mijn mening: zo denk ik er over. Prettige dag nog allemaal. :D
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
He Co, je hebt op een groot aantal punten best gelijk hoor,(maar de CT heeft GEEN ottomotor) de vooruitgang staat ook niet stil dat ben ik helemaal met je eens, ik reed met een Carina ook makkelijk 1op 15-16 op de lange baan, en dat de CT niet zuinig is op de snelweg heb ik zelf al ondervonden. Kijk een dikke LS met 4.0 V8 loopt 1 : 11, mijn 430 loopt iets boven de 1 : 10,

en een beetje boerenverstand moet toch zeggen dat een hybride makkelijk de helft minder moet kunnen verbruiken dan een V8, dus laten we zeggen 1:22, Coordinator, dat halen ze niet en dat verbaast mij ook.

Vergeet trouwens ook niet dat de auto's de laatste jaren gewoonweg superzwaar zijn geworden, mijn LS weegt 1815 kg, een CT dik 1400 kg (met accu's dat dan weer wel), dus daar zit hem ook de crux verhaal.

Maak je niet druk, het zijn nog steeds gewoon auto's hoor :p ;)