RedBaron's IS 300 sportcross

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
heb de Sportcross nu dik een jaar, Gekocht met 148000 op de teller. Meteen nieuwe riem, kleppen gesteld, bougies waren in nieuwstaat, en alle vloeistoffen/filters nieuw en hele onderkant gereinigd, bijgestipt/gelakt, gesmeerd etc. Tevns LPG er in bij AGS in Geel(Belgie) 1750 euro incl btw voor de hele hoepsa en valvecaresysteem. Aparte injectie-unit die additief bij elke slag op elke cylinder mee-inspuit. Inmiddels staat ie op 186000 km en heb op 5000 liter brandstof 5000 euro uitgespaard.
Bij 165000 nieuwe olie , voorbanden en remblokken achter en bij 185000 olie/filter, automaat en diff olie en alle filters en nieuw setje bougies. Ook weer de hele behandeling van de onderkant herhaald, ziet er uit of ie 1 jaar oud is!
Verder probleemloze kilometers en veel rijplezier. Mezelf afgevraagd of ik er een zou kopen met minder kilometers, maar moet dan weer geld bijleggen, nieuwe LPG installatie of ombouwen, inklaren en inschrijvingstaks etc. Weet nu wat ik heb en gezien de besparing op brandstof ga ik er maar wat geld tegen aan gooien.
Verlanglijstje: RVS sportuitlaatspruitsuk en einddemper besteld bij Showoff, tevens zwarte koplampen en zwarte RX style achterlichten, want mijne hebben vaak last van vocht/condensinsluiting. Setje BC coilovers en 18 inch Tenzo GT6 velgen met 225/40/18. Motorkap louvres in stansen en spuiten en voorbumper en flanken spuiten ivm steenslag en aanslagen van shoppingtassen en winkelkarretjes. Misschien een beschaafd streepje zilvergrijs op de flank. Straks mag mijn vrouw dus NIET meer met de Sportcross naar het winkelcentrum.
Ben in gesprek over opbouw 2e blok met stroker krukas, langere drijfstangen, andere zuigers en misschien snellere nokkenassen en zelf nog wat aan de cylinderkop violen voor betere flow/cylindervulling. Dan natuurlijk ook motormanagement aanpassen. In later stadium mogelijk custom 6-3-1- uitlaatspruitsstuk met compleet systeem en sportkat. Vooralsnog handhaaf ik de OEM kats of ik las er een doorgaande pijp in ter voorkoming van gezeur op de keuring. Mijn emissiewaarde is sowieso OK met mijn LPG installatie.VRAAG: heeft iemand kaduke OEM kats liggen?
En ik wil ook nog een elektrisch verwarmde voorruit en en een oppompbare lendensteun; die zitten in mijn Ford Transit en mis ik stomweg in de Lexus. Kan niet wachten tot alle spullen er zijn en hij weer fris in de lak met alle nieuwe spulletjes voor mijn neus staat. Houd jullie op de hoogte via dit topic en zorg tzt voor fotos.
Groetjes, RedBaron.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Gentleman, first you had my curiousity, but now you have my attention :worship:
 

bakker

Actief
4 mei 2011
123
0
0
hallo,
ik ben van mol
en ik had een lpg installatie liggen voor een is200 maar ik geraakte het niet kwijt
heb het maar weg gegooid
grtz
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Zo snel als ik alle spullen heb ontvangen en gemonteerd en hij er bij staat zoals ik dat wil komen er fotos. En zonde van die LPG-installatie;als het tenminste wat fatsoenlijks was. Gek trouwens dat er nog steeds mensen zijn die denken dat je op LPG alleen kunt koken.
Heb er in de Volvos een miljoen kilometers mee gereden en nu alweer bijna 40000 in de 300 Sportcross. Heb jullie beloofd ook hiervan voortgangsverslag te doen. Bij 210000km staat weer compressiecontrole, cylinderlektest en vermogensmeting op de rollenbank op het programma en worden de klepspelingen weer gecontroleerd en zonodig gecorrigeerd. En als nog iemand een installatie heeft waar hij niks meer mee doet kan hij bij mij terecht. Als ik de 200 Sportcross van mijn dochter heb verkocht komt er hoogstwaarschijnlijk een andere IS 200 voor in de plaats en ook die zal ik ombouwen op LPG. Een euro per liter verschil aan de pomp voel je continu in je portemonnee; die LPG-inbouw maar ??n keer. En met moderne installaties heb je net zo veel, zo niet meer power als op benzine.
Groetjes.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nice project! :rulez:

Over LPG....hoe je die tank weggewerkt, in de 'dubbele bodem' achterin? En wat is ongeveer het bereik van de tank?
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Thx, heb er ook lol in.

LPGtank is ringtank op plek van reservewiel. 65 liter . Mijn vrouw haalt er zelfs 580+km mee. Ik dus niet tenzij ik als een oud mannetje optrek en op de snelweg braaf onder de 120 blijf. In de stad haal ik 450 km, Die cijfers zijn met benzine overigens nagenoeg gelijk als ik er mee rijd.
 

JDB

Actief
20 jun 2010
286
0
0
Deze ga ik zeker volgen, ben wel benieuwd naar m'n ex sportcross :D
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Weet ik ook wel, maar kon het toch proberen om zo eens met jouw ISF te kunnen rijden...
Ik houd hem in ere!
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Halleluja,
het ziet er naar uit dat die klotewinter eindelijk op zijn einde loopt.
Nu kan eindelijk de 300 naar de spuiter en kunnen de nieuwe wielen, banden en koplampen er op.
En hopelijk krijg ik wat minder last van mijn reumatische problemen.
En komen de klanten eindelijk hun klassiekers afhalen, want wie wil er nou door de pekel kachelen.
En is me die Studebaker ontglipt en lukt het me om weer zoiets te vinden.
En is inmiddels de 200 Sportcross verkocht.
De strokermotor voor de 300 bouwen werd wel een hele dure liefhebberij, dus is voorlopig even geparkeerd. Met de specialist terzake bekijken waar we wat kunnen sparen, want wat ik eenmaal in mijn kop heb is er nog niet uit.
Intussen ook in gesprek met specialist om zo veel mogelijk PKs te winnen met bolton- en motormanagementmodificaties; dus zonder motor open te maken of andere nokkenassen te gebruiken.
Hopelijk over weekje of 2 fotos van de vorderingen, want begin mei start het race-seizoen en dan moet de 300 zo ver mogelijk klaar zijn. Dan is er echt alleen nog maar tijd voor klanten autos. Watch this space.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Succes met de vorderingen, we houden zeker een oogje op deze plek gericht ;)
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Compressor met management? Weet niet of dat kan met behoud vd airco, maar lijkt mij van wel (extra poelie?).
We checken je! Succes :hi: