Regensensor

Audiophile

Actief
11 okt 2010
132
1
0
Zo nu het eens een keer goed geplensd heeft deed de regenseonsor ook eens zijn werk.

Maar ik word wel erg zenuwachtig van dat ding.....blijft wissen op eerste stand als het allang niet meer regent. Is te laat als het harder gaat regenen.

Ik heb het idee dat hij eerst een tijd kijkt of het echt harder blijft regenen voordat hij sneller gaat wissen.

Van mij zou hij wat sneller mogen aanpassen van 1e stand naar interval en andersom.....

Hoe is jullie ervaring??
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Ik heb precies hetzelfde. Ik heb ook het idee dat hij niet altijd aanslaat en pas begint te werken als ik de schakelaar van auto-->handmatig-->auto zet.
 

Audiophile

Actief
11 okt 2010
132
1
0
Klopt ook..... als je de auto aanzet duurt het vrij lang voordat hij water herkent.

Maar dat zou nog een reden kunnen hebben. Spreek uit eigen ervaring.....
Dat diegene die naast je komt zitten niet meteen nat word...... Als diegene wat later is om in te stappen en jij wil alvast naar je radio luisteren.
 

Lince

Actief
25 jan 2011
151
0
0
Dat zou wel een rare reden zijn.

Overigens, bij BMW en Mercedes doet de automatische wisser helemaal niks. Die je moet je de 1e keer handmatig aanzetten (ook al staat ie op de automatische stand)
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Hjalmar zei:
Valt mij juist op dat als je de auto start en er ligt water op de ruit de sensor dat niet meteen decteerd.

De sensor detecteerd een spreiding van diverse lichtkleuren die normaal in onze atmosfeer zijn (regenboog kleuren)
Als er water op de sensor komt wordt dit herkend door de andere spreiding van het licht, als er water op lag is dit een 'normaal' beeld voor de sensor dus dit is een soort basis instelling, dit gebeurt ook tijdens de werking. Als na een tijdje de sensor geen verbetring opmerkt terwijl er wel gewist word wordt dit ook een soort basis instelling. Anders zou de wisser als een gek tekeer blijven gaan als er een vlieg op de sensor plek aangekoekt zit of als er een sterretje in de ruit zit.





gr. koen
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Koen zeer duidelijke uitleg! en klinkt ook logische zoals lince het aangaf, hij moet eerst een 'calibreren'zeg maar om te zien wat 'normaal'is.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
bij mij is het precies hetzelfde.. helemaal als het miezert heb je er niks aan... ik ben eraan gewend en erger me er niet meer aan... :roll:
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Hjalmar zei:
Klopt ook dat er een kleine vertraging in zit?

Je bedoeld: Op het moment dat het gaat regenen duurt het even voor de wissers aangaan?

Ja dit klopt, als de sensor 1 spetter oppikt is het nog niet voldoende om de wissers aan te zetten. Het systeem is zo ingesteld dat het % gezien een grens moet overschrijden qua water op de sensor. Ook dit om het systeem niet te onrustig te maken.




gr. koen
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Gisteren een tekortkoming gemerkt aan de regensensor. De 'spray' van de auto's voor je op de snelweg triggert de regensensor helemaal niet.

Gisteren reed ik net na een hevige wolkbreuk op de Duitse Autobahn. Het regende inmiddels niet meer maar de spray van de voorliggers was zo hevig dat het zicht vrijwel nihil was. De regensensor reageerde echter niet.

Toen ik inmiddels weer van de snelweg af was (ruitenwisser weer op auto gezet) en het begon te miezeren ging ineens de regensensor als een idioot die paar druppeltjes van mijn ruit vegen... :roll:
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Zit er op de CT ook de mogelijkheid om de automatische stand aan te passen? (draairing op de wisser schakelaar)



gr. koen
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ok dan kan hier ook nog wat mee 'gespeelt' worden, dit levert geen verbetering op bij de klachten?




gr. koen
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
KWP zei:
Ok dan kan hier ook nog wat mee 'gespeelt' worden, dit levert geen verbetering op bij de klachten?




gr. koen

In mijn geval helemaal niet. Ik heb de draai verstelling in beide uiterste standen gezet. Bij spray van voorliggers gaan de ruitenwissers bij mij niet aan.

Heeft iemand anders hetzelfde gemerkt? Licht het wellicht aan het feit dat de spray van voorliggers uit veel fijnere druppels bestaat dan de 'normale' regendruppels?
 

Xander

Nieuw hier
12 mei 2011
19
0
0
Ik heb hiervoor 6 jaar in (totaal) twee peugeot's 407 gereden en ik vind dat de regensensor van de CT net iets fijner werkt. Grootste voordeel van de CT is dat hij standaard gewoon aan staat, waar je hem bij de 407 bij elke rit opnieuw aan moest zetten. Maar ook de gevoeligheid vind ik net iets fijner.
 

Audiophile

Actief
11 okt 2010
132
1
0
Ben nog steeds ontevreden over de werking van de regensensor. Merk Al dat ik alles handmatig doe.

Bij spray gebeurd er helemaal niets en wat de ander poster al zei bij een paar druppels blijft hij maar wissen.
Tot drooglopen van de rubbers op het raam aan toe.

Ook met de stelring gebeurd er weinig..... heb m op min. staan en gaat nog te snel.

Binnenkort kleine beurt en maak er melding van. Wellicht software matig iets??
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ja zou kunnen dat dit aangepast gaat worden, zeker als er veel klachten over komen. Ik zou gelijk bij dealer even vragen of zij ?m ook nog aan kunnen passen met de tester.




gr. koen
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
volgens mij is dit een euvel van alle merken... ik heb precies hetzelfde probleem... soms doet ie niks, soms gaat ie helemaal tekeer bij een paar druppels... ik snap er ook niks van, maar ik maak me niet meer druk om... zet em gewoon uit.. in de zomer met al de insecten op je windscherm is het ook leuk als die ineens aangaat en je een smurrie op je voorscherm hebt :D