Vragen: hoeveel kilometers gaan de blokken en schijven ongeveer mee? Wat is de minimumdikte van de remschijf?
Remschijven heb je in soorten en maten wat is een goed merk dat de standaard kwaliteit van Lexus benaderd? Bij voorbaat dank voor jullie reacties
Hoe lang remblokken en schijven mee gaan is sterk afhankelijk van zowel je rijstijl, verkeersdrukte en of je vaak in een stoffige omgeving rijdt en dat kan dus sterk varieren. Op mijn GS 450h gen 4 zien ze er na 100.000 km nog bijna "ongebruikt " uit. Als je een wat enthousiatere manier van gasgeven hebt, zal de levensduur aanzienl;ijk korter kunnen zijn. Voor iedere hybride geldt dat remblokken doorgaans langer meegaan dan de "alleen benzine" versies omdat je met regeneratief remmen de normale remmen veel minder gebruikt.
Ik heb geen idee of er veel verschil zit in de kwaliteit van verschillende remschijven. Het blijft in alle gevallen een vrij simpel onderdeel gemaakt van gietijzer (al of niet voorzien van gaatjes of sleuven voor eenvoudiger waterafvoer en betere ventilatie) en gevoelig voor de vorm van vliegroest na een wasbeurt (die na een keer remmen dan weer wordt "weggepoetst". Verschil in kwaliteit bij remblokken is er wel, en daar zou ik gewoon de standaard fabrieksblokken nemen of eventueel van een ander als goed bekend staand merk. Brembo is natuurlijk een zeer bekend merk voor remmen, maar die reputatie is denk ik vooral gebaseerd op de voor meer sportief rijden aanbevolen speciale remklauwen en niet op basis van standaard schijven of blokken.
Voor een APK geldt: "U moet een voertuig afkeuren als de remschijf zo versleten is, dat de kans op breuk onvermijdelijk is. In geval van twijfel, vermeldt u het als adviespunt". Er is dus bij een APK geen minimumdikte in mm vereist - de autofabrikant kan eventueel wel een getal noemen. Hoe je die kans op breuk bepaalt, staat er niet bij - de aanwezigheid van haarscheurtjes is op zich geen reden tot afkeur. De APK-eisen aan schijven zijn dus tamelijk simpel, de eisen aan slangen, leidingen, bekrachtiging etc. zijn veel strikter geformuleerd en uit veiligheidsoverwegingen waarschijnlijk ook een stuk belangrijker.