Remlicht bij (adaptieve) cruise control ??

Namssam

Hoort erbij
15 jan 2024
35
45
18
Groep,

Ik vroeg me af of de remlichten van mijn CT gaan branden, als de auto "ingrijpt" bij het te dicht naderen van een voorganger.

Heb gemerkt dat, als ik op mijn cruise controle rijd en en duikt iemand "net" voor me (*) dat de adaptieve cruise controle zorgt dat de auto abrupt snelheid mindert.
Het afremmen gaat automatisch naar soms best stevig... gaan dan mijn remlichten branden? Of remt de CT enkel op motor?

(*) Als ik bv gewoon afstand houd en een mede weggebruiker frommelt zijn car tussen ons in.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Bij afremmen op de motor branden ze niet, bij echt remmen wel.
Dit is vooral soms riskant bij EV's die zwaar regeneratief kunnen remmen, een hybride kan niet zwaar regeneratief remmen omdat dan de laadstroom veel te hoog wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Arbitrator

Namssam

Hoort erbij
15 jan 2024
35
45
18
Bij afremmen op de motor branden ze niet, bij echt remmen wel.
Dit is vooral soms riskant bij EV's die zwaar regeneratief kunnen remmen, een hybride kan niet zwaar regeneratief remmen omdat dan de laadstroom veel te hoog wordt.

Dus in het voorbeeld dat ik aanhaalde (dat er een auto ineens vóór me in een gat duikt / voor me komt rijden) remt de CT af op de motor, en treden de remlichten niet in werking.

Best een beetje tricky vooral als ik iemand achter me heb.... Die zou dan niet , of te laat op kunnen merken dat ik toch abrupt snelheid verminder.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Dus in het voorbeeld dat ik aanhaalde (dat er een auto ineens vóór me in een gat duikt / voor me komt rijden) remt de CT af op de motor, en treden de remlichten niet in werking.

Best een beetje tricky vooral als ik iemand achter me heb.... Die zou dan niet , of te laat op kunnen merken dat ik toch abrupt snelheid verminder.
Niet helemaal,
Als jij zelf op de rem drukt (dat linker pedaal) dan gaan de remlichten branden, als de auto met z'n ACC hard moet remmen dan bekrachtigd de auto ook de "normale" remmen en gaan óók de remlichten branden, want zoals ik al zei, een hybride kan niet erg hard remmen op de motor en het EV systeem.
Remt de auto maar een beetje af op de motor en/of regeneratief dan gaan de remlichten niet branden. Dat heb je niet door als je zelf rijdt.
Je kunt zelf testen hoeveel de auto kan afremmen op de motor en EV door op de snelweg het gas los te laten en terug te schakelen (B bij een CT?). Dit is de maximale remkracht zonder dat de remlichten gaan branden.
(Misschien een spiegel tegen de achterruit monteren? Dan zie je je remlichten....)
 
  • Leuk
Waarderingen: Namssam