schijven

autoracebaan

Hoort erbij
17 apr 2011
30
0
0
hoi

ik heb sportschijven van mintex onder mijn lexus is 200 ,met groefen en gaatjes,nu zitten ze er een paar maanden onder maar begint hij wat te trillen in het stuur,dus lijken iets krom te trekken,toen ik ze er onder heb gezet zag het er allemaal goed uit pas vorm was goed ,nu is mijn vraag hebben meer mensen deze schijven,en ook problemen ermee,bedankt

gr martijn
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Hoi Martijn, toen je deze hebt vervangen, heb je de boel goed schoongemaakt voordat je de nieuwe schijven eronder hebt gezet?

En ik heb je vraag onder de goede deel van het forum geplaatst
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Hi Martijn,

Dit verschijnsel zie je vaker optreden bij met name geperforeerde schijven, vooral als ze nat worden en dan hard remmen, rempedaal vasthouden, etc. Misschien kun je nog aangeven of het trillen enkel optreedt bij remmen of tevens (zonder remmen) bij een bepaalde snelheid.

Daarbij dienen nieuwe remschijven correct 'ingereden/gesleten' te worden, dat kan ik helaas niet opmaken uit je verhaal. In die zin denk ik niet dat je e.e.a. puur kunt terugvoeren op het merk schijf, aangezien er meer factoren een rol kunnen spelen.
Als je de zoekfunctie van 't forum gebruikt, kom je wel genoeg vergelijkend materiaal over kromme schijven en oorzaken tegen.
 

autoracebaan

Hoort erbij
17 apr 2011
30
0
0
hallo

bedankt voor de reacties,maar in de eerste maanden was het goed ik had alles goed schoon gemaakt ,en we remmen heel rustig ,dus ze zijn eigenlijk nooit echt heet geworden ,ik heb alleen geen mintex remblokken gebruikt maar van ebc de groene ,maar volgens mij maakt dit niet zoveel uit,ik heb ook al contact gehad met de leverancier maar die geeft niet echt thuis.

gr martijn
 

autoracebaan

Hoort erbij
17 apr 2011
30
0
0
was ik nog vergeten hij trilt met rijden niet alleen als ik rem vanaf een km of 70 a 60 begint hij te trillen in het stuur en dan rem ik rustig af
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Kan ook zijn dat b.v. een klauw vastzit. Als je schijven krom zijn dan is dat meestal een hitteprobleem.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nu je dat zo zegt..
'EBC greenstuff' remblokken zijn van een wat zachter materiaal. Zou zomaar kunnen dat dit niet de perfecte combi is met de gegroefde en geperforeerde schijven.

Ik kwam dit nog tegen (vaak zelfs) en lijkt op jouw verhaal:
I used Green Stuff pads for a while with slotted/crossdrilled rotors and found them to work EXTREMELY well, but after a few thousand K's I got shuddering under gentle braking (disappeared with a bit more pressure). The discs had developed visible cracks round the holes and also dark "patches" round the holes. I replaced the rotors with slotted only and put Ultimate pads in.

For a long time I put it down to the rotors - but from reading various threads etc., I now have a strong feeling that there's a problem with the resin in the Green Stuff pads causing much the same problem as described above with Performax pads that haven't been bedded in / conditioned properly. I don't know if Greens Stuffs would be ok if they were conditioned in the same way?

The Greenstuffs also were wearing the discs noticeably after only a few thousand K's - which surprised me greatly.
 

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
heel simpel. Slotted en crossdrilled. gaatjes en gegroefd remt als de beesten maar het lijkt erop dat de schijven scheuren gaan vertonen bij de gaatjes (dit is overigens bij alle slotted and crossdrilled schijven omdat het gebruikoppervlakte verzwakt)

Daarna geeft hij aan dat het compound waarmee een remblok is gemaakt. (meestal kevlar) bij greenstuff van EBC misschien problemen veroorzaakt omdat het niet matched ...... (deze regel vind ik persoonlijk onzin)

Als ik even mijn eigen circuit ervaring neem die ik met mijn corolla's heb is mijn voorstel voor fantastische remmen alsvolgt.

- Goeie schijven (ja die van de brezan zijn hetzelfde als bij de lexus dealer)
- goeie remblokken : Mintex pads of Ferodo 2500
- RVS remleidingen
- frisse olie dot4 of hoger

RVS remleidingen zouden in theorie je pedaal harder moeten maken omdat ze niet zoals rubber leidingen kunnen expanden. (dit kan ik niet bevestigen maar de levensduur is zoiezo beter)



Maar nu terug bij de vraag. Je hebt mintex schijven maar zijn het solide schijven (voor geventileerd en achter solid) of zijn ze met gaatjes of groefjes of beiden ?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Volgens TS: "ik heb sportschijven van mintex onder mijn lexus is 200 ,met groefen en gaatjes"

Als toevoeging bij de vertaling hierboven: "het trillen treedt op bij zachtjes afremmen. Stevige pedaaldruk laat het trillen verdwijnen".

Dat lijkt dus wel enigszins op wat jij hebt, klopt het dat het trillen stopt als je stevig remt?
 

autoracebaan

Hoort erbij
17 apr 2011
30
0
0
dat heb ik nog niet geprobeerd met stevig remmen het is gewoon met normaal remmen dat hij trilt,heb je hier ook last van en waar heb jij ze vandaan en hoe lang zitten ze eronder,toen ik ze er onder heb gezet vond ik het er goed uit zien pasten goed,wat ik later wel zag dat ze ook in zwarte coating waren te krijgen dat had ik ook wel willen hebben,ik heb nog nagevraagt bij ebc maar die zeiden dat onmogelijk aan de blokken kon liggen ebc werkte ook gewoon goed op andere schijven,het lijkt mij ook raar dat het aan de blokken ligt
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Volgens mij heb jij gewoon kromme schijven, bij geperforeerde schijven zitten er niet alleen gaatjes in maar is vaak het remoppervlak dunner en de koelkanalen groter.

Tijdens het rijden geen probleem, tijdens het rijden krijg je bijna nooit kromme schijven, dit gebeurt vaker tijdens het stilstaan en met je voet op de rem, dan daalt de temp bij de remblokken zo snel dat deze tegenover de rest van de schijf kromtrekt. En bij sportschijven is dit probleem veel voorkomend.

Veel voorkomend probleem vastzitten van de blokken, zuiger of remklauw.

Lichtjes remmen geeft een trilling en hard remmen bijna nooit met kromme schijven omdat de klauw dan ook met de beweging megaat.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik geloof graag dat de fabrikant zijn blokken goed vindt, elke slager vindt zijn eigen vlees ook heerlijk :p

Maar zonder gekheid, misschien heb je hier toch te maken met een (mogelijk) ongelukkige combinatie van schijven en blokken. Die kunnen dus afzonderlijk prima zijn, maar misschien samen niet.

Ik lees best wel veel ervaringen die beschrijven dat de (zachtere) greenstuff blokken soms problemen kunnen geven bij gegroefde en geperforeerde schijven. Kun je denken aan snel slijten, behoorlijk heet worden in vergelijk met andere blokken, kromtrekken schijf.

Jouw verhaal lijkt in die zin best wel veel op het Engelse stukje. Het wil natuurlijk niet zeggen dat dit nu als een paal boven water staat. Gezien er meer vergelijkbare ervaringen te vinden zijn, lijkt dit dus zeker een mogelijkheid, so to speak.

Zelf gebruik ik de standaard 'Lexus' blokken en schijven en tot nu toe nooit kromgetrokken. Daarbij sta ik altijd langdurig op mijn rem voor stoplichten of etc.

Als je schijf, blok en klauw uitgesloten hebt, zou je nog kunnen denken aan b.v. versleten wiellager, speling rubbers in ophanging en relevant, maar dat lijkt in kader van wat je hebt beschreven onwaarschijnlijk.

Altijd lastig dit, net als banden. ;)
 

autoracebaan

Hoort erbij
17 apr 2011
30
0
0
ik geloof zelf ook dat het zeker in de schijven (net nieuwe lagers erop),maar dat het aan de blokken ligt geloof ik niet,de slager kan ook zeggen had je schijven van ons moeten gebruiken met blokken ,ik had speciaal zulke schijven gekocht tegen het krom trekken ik dacht dat je er minder last van had,bij ons heb je bijna geen stoplichten en ik weet van mezelf dat ik de voet er niet op hou,mischien mijn vrouwtje,nu is degene waar ik ze gekocht heb aan het overleggen met de leverancier,dus afwachten
 

D-Per4mance

Actief
7 okt 2011
208
0
0
Kromtrekken komt heel vaak voor bij schijven met gaatjes en groefjes. Ziet er leuk uit, maar maakt de schijf zwakker, waardoor deze gevoeliger is voor kromtrekken en scheuren. Persoonlijk zou ik als je je remmen wil upgraden voor OEM schijven gaan (dus zonder groeven en gaten) met Ferodo blokken. Die groefjes en gaatjes zouden extra warmte moeten afvoeren, maar in de praktijk krijg je je remmen zeker op straat niet zo warm dat je dit nodig hebt. Daarnaast remt een gladde schijf harder (meer oppervlak voor je blok om frictie op te bouwen).
Op een raceauto zijn die groeven en gaten leuk, maar die vervangen hun schijven weet ik hoe vaak...
 
27 jul 2011
207
1
0
Heb zelf MTEC schrijven met gaatjes en groeven i.c.m. mintex blokken (sinds een aantal maanden en een paar duizend KM). Remt ontzettend goed moet ik zeggen en tot nu toe nog geen last van kromme schijven. Ik probeer ook zo min mogelijk om lang op de rem te staan bij een stoplicht. Alleen als de weg op of afloopt heb je weinig keuze...
 

D-Per4mance

Actief
7 okt 2011
208
0
0
De remmen van een Porsche zijn niet te vergelijken met aftermarket schijven voor een lexus. De remmen van een porsche moeten veel meer warmte afvoeren en veel harder remmen (en vooral veel vaker hard remmen) en de schijven van Porsche zijn van ander materiaal. Als je geharde schijven met gaatjes hebt heb je al veel minder last van kromtrekken.
Veel aftermarket schijven zijn gewoon dezelfde schijven als OEM, maar dan met wat gaten of groeven erin. Hierdoor maak je het zowiezo al tamelijk zwakke materiaal nog zwakker. Enige wat zulke schijven toevoegen is dat ze bij de eerste aanzet wat meer bite hebben. De warmteafvoer heb je bij normaal gebruik niet nodig en verder slijten je blokken harder door het ongelijke oppervlak van de schijven. Blijft over dat het er leuk en racy uitziet, maar persoonlijk zou ik gewoon voor normale schijven gaan...