Slechte wegligging

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
Hallo iedereen,

Sinds het begin dat ik mijn Lexus IS250 heb aangeschaft heb ik last gehad van een slechte wegligging.

Probleem: Bij hogere snelheden op de snelweg heb je het idee dat de auto niet door een flauwe bocht wil komen. En met hogere snelheden blijft de auto zoeken en is hij zweverig waardoor je steeds aan het corrigeren bent. Hij deint als het ware. Dit is voornamelijk op hogere snelheden zeer hinderlijk. Ook vind ik hem heel zijwind gevoelig. Zodra er een beetje wind staat doe je niks anders dan corrigeren. Met mijn voorgaande Mercedes C-klasse Station had ik hier geen enkel probleem mee. Zelf met harde winden was het rijden met hoge snelheden geen enkel probleem. De Lexus heeft hier ook met name last van als je constant rijdt. Als je aan het accelereren bent heeft hij niet de neiging om te gaan deinen.

Wat is er al gedaan: Originele velgen waren 16 inch met de 205/55/R16 banden van Bridgestone, de Potenza's met W indicatie. Daarna de winterbanden op de 16 inch velgen gezet. De winterbanden zijn Goodyears UltraGrip Performance 2, 205/55/R16 met V indicatie. Voor de zomerbanden een andere set velgen aangeschaft te weten de originele 17 inch velgen. 225/45/R17 voor en 245/45/R17 achter. Eerst de Bridgestone Potenza's eronder gehad met W indicatie en deze afgelopen zomer vervangen door Pirelli's Centurato P7 met W indicatie. Daarbij is de auto ook al uitgelijnd. Verschillende bandenspanningen geprobeerd, maar niks helpt. De auto heeft er met alle banden last van, maar met de winterbanden nog het meest. Dan is het echt een drama om harder dan 160km/h te rijden.

Wie heeft een oplossing voor dit probleem of weet waar dit aan kan liggen. Alvast bedankt voor het meedenken.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
GPS-10 zei:
Frax heb jij toevallig een 2005-2007 model?
Volgens zijn voorsteltopic zou het om een 2008 model moeten gaan.
Als het een 2008 model is dan is het enorm raar..... Of et is een 2007 model en in 2008 op kenteken. Want het 2008 model stuurt heel stuk zwaarder en is op hoge snelheid veel stabieler. De sport versie is trouwens soweiso wel stabieler.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja daar zeg je idd wat... Lijkt een beetje op het knutseltopic 'stuur ECU' voor de GS300, welke met wat weerstandjes zwaarder stuurde. ;)

Maar hebben we het hier over hetzelfde probleem als Frax? Dus met wat zijwind zwabbert de IS250 over de weg...?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Mijn auto was naar mijn mening ook wat gevoeliger en minder stabiel dan leen auto's maar dat was niet zo extreem erg als frax het omschrijft. Het was wel iets gevoeliger dan bv een duitser op hoge snelheid. Maar nu met andere stabi stangen en verlaging en ecu heb ik er geen last meer van. Hoewel mijn schroefset op zachtste stand staat is die veel relaxter op hoge snelheden, ook bij harde wind.

Ik denk dat bij frax toch iets anders nog meespeelt.
 

cruzcampo

Hoort erbij
22 mrt 2011
60
1
0
Mijn vorige lex was een is 220d sport uit 2006 en die lag ook niet echt stabiel in snel genomen bochten, ben enkele maanden geleden overgestapt naar een is 250 sport 2009 en die ligt als een rotsblok op de baan !!! die heeft wel de lagere sport ophanging wat de diesel niet had. velgen ziij maatje 18 met bridgstone potenza rubbers (ben ik minder tevreden van wegens teveel lawaai, is 220d had ps 3 van michelin en die waren veel beter)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Dat is wat ik wilde aangeven, 2005-2007 modellen zijn wat softer, er is groot verschil met 2008+ en met sport al helemaal.

Momenteel kan ik bij wijze van ook met 1 vinger bij 160 het stuur vasthouden.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Alan zei:
Momenteel kan ik bij wijze van ook met 1 vinger bij 160 het stuur vasthouden.

Ligt dat aan een andere ECU?
Ben benieuwd hoe dat bij de mijne is.
Mijn IS250 is van 12-2007, maar volgens mij is het een 2008 model, kan dat?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ligt dat aan een andere ECU?
ECU geeft enkel een 'zwaarder' stuurgevoel op hogere snelheid (minder nerveus dus als je het stuur iets beweegt). Je zult verder ook sportvering moeten hebben en wellicht zwaardere stabilisatorstangen om het weggedrag te be?nvloeden.

Ik blijf het op zich wel enigszins opmerkelijk vinden, omdat ik met mijn GS (en erg soepele standaard vering) bij 160 ook met 1 vinger kan sturen..

In 2008, the IS line received a styling refresh, and the suspension and steering were retuned for improved stability and control.
Dan hoop ik dat je bij de 'goede' batch zit ;)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Idd moeilijk te zeggen :) de sport versie had bv donkere wielen :)
Vanaf oktober 2007 is het al een 2008 model, Check je vin nummer :)
 

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
Iedereen bedankt voor alle reacties! Ik heb een tijdje niet gereageerd door een lange stilte en ivm vakantie. Heb net even alle posts doorgelezen.

Het gaat inderdaad om een in 2008 op kenteken gezette IS. Om precies te zijn op 08-01-2008. Ik zal eens kijken of ik het VIN-nummer kan vinden aangezien ik hier niet bekend mee ben.

Voor mijn gevoel stuurt de auto vrij zwaar ook op hoge snelheden, maar dat kan ik natuurlijk niet vergelijken.

Hierbij het identificatienummer: JTHBK262305056295
 

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
Heeft iemand enig idee uit welk jaar de auto komt aan de hand van het VIN-nummer? Ik heb op meerdere sites zitten zoeken, maar zonder een eenduidig antwoord. Het stopt voor mij bij J = Japan en T = Toyota, de overige letters zijn iets van type en uitvoering. Maar hoe weet ik nu uit welk productiejaar hij is.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
September 2007 geproduceerd. Volgens mij vanaf oktober pas als 2008 model. Dus je zit net op de grens :( misschien moet je een proefrit maken met 2009 model, als je verschil voelt dan weet je het.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Correctie ik zie dat vanaf 08/2007 de nieuwe stoelen erin zitten voor de 2008 model, dus je zou al de 2008 model moeten hebben.
 

Frax

Hoort erbij
1 mei 2012
33
1
0
Oh dat is vervelend. Dit overkomt me nou daadwerkelijk nooit dat ik net weer een twijfelgeval heb, NOT.

Het is natuurlijk nog niet gezegd dat het hoeft te liggen aan de productiedatum dat hij zo zwabbert met hogere snelheden toch?

Hoe kan ik zien of er bij mij al nieuwe stoelen inzitten?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Lijkt niet het geval, afgaande op dit:
The 2008 mid-cycle refresh for the 2009 model year (designed by Takahiro Kanno in 2007) included revised interior and exterior styling, the suspension and steering was retuned for improved stability and control
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ze zijn wat dunner, maar daarvoor heb je vergelijkingsmateriaal nodig. Verder allemaal wijzigingen die je niet op het oog ziet, dus dat wordt wat lastig.

Ik denk dat het aan iets anders ligt, gas geven gaat wel goed maar constante snelheid is een probleem... Of jij hebt enorm veel speling in je onderstel draagarmen fuseekogels etc wat niet bij een uitlijn beurt te zien is.


Daarnaast de post ban gps, ja dat las ik ook maar kan me wel herinneren dat bij leen auto's begin van 2008 al anders waren. 2009 model is weer wat aangepast, ;) zo elk jaar trouwens.