sneeuw en de IS

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Winterbanden en de auto ploegt overal doorheen. Ik heb totaal geen problemen met de sneeuw. Maar inderdaad, mocht je er zomerbanden op hebben, dan ga je alle kanten op behalve de goede. Dt is bij BMW en Mercedes niet anders (achterwiel aangedreven) en dat zijn toch duitse auto's :)

De autosocks lijken mij leuk voor in de alpen, maar voor gebruik hier enigzins nutteloos.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
hahahaha, sorry, dacht ook nu pas aan je :) Maar goed, jouw auto zat toch echt meer op ijs :D Dan maakt het ook helemaal niets uit.
 

Arie

Actief
4 dec 2008
104
0
0
Sneeuw

Sneeuw

Ik heb toch redelijk wat problemen met mijn grip (220d) in de sneeuw ondanks winterbanden. Trek op in zijn 2e versnelling anders kom ik gewoon niet weg tractioncontrol grijpt in waardoor ik volgas kan geven maar er gebeurt helemaal niets. Auto blijft gewoon stationair lopen. Ik heb wat glibber momentjes gehad maar beste is gewoon rijstijl aanpassen.
 

walterlex

Hoort erbij
20 feb 2010
27
0
0
Het is omdat ik op verschillende sites gelezen heb dat winterbanden ook niet veel helpen in meer extreme situaties (zoals 2 weken geleden) dat ik aan autosocks dacht. Ik woon hier op de helling van een heel bescheiden heuveltje maar met een Avensis was het 2 weken geleden al 'tricky' om boven of beneden te geraden.
Het zal wel aan mij liggen maar ik kan het geld niet geven aan een extra set winterbanden voor de enkele keren dat je ze echt nodig hebt in Belgie. Dit jaar was het effectief bingo, maar verleden jaar kan ik mij zelfs niet herinneren dat het gesneeuwd heeft!
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
het is natuurlijk altijd een afweging die je maakt. Winterbanden, geen winterbanden. Persooonlijk zie ik het voordeel er wel van.

De socks zijn denk ik okay voor ritten waar je niet harden dan 40km/h rijdt. Dus wanneer je dan bij de snelweg komt, zal je ze af moeten doen, ik zou het niet echt prettig vinden indien de socks op de auto zitten op ee schoongemaakte snelweg waar je 100km/h rijdt.

@ arie,
TRC moet natuurlijk wel uit in de sneeuw en ik heb op de automaat een sneeuwstand zitten, deze doet in feite hetzelfde, gewoon in de 2de versnelling optrekken.

Het grote verschil zag ik met mijn ouders, zij rijden de is250 op zomerbanden en hun huis staat op een heuvel. Ik kon er zonder problemen komen, echter zij moesten de auto onderaan laten staan.
 

walterlex

Hoort erbij
20 feb 2010
27
0
0
Hube zei:
Het grote verschil zag ik met mijn ouders, zij rijden de is250 op zomerbanden en hun huis staat op een heuvel. Ik kon er zonder problemen komen, echter zij moesten de auto onderaan laten staan.

Toch heel interessant wat je daar zegt! Ik dacht niet dat het zo'n verschil kon uitmaken. Welke winterbanden heb je?
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Yokohama's, ik weet echter niet welke, zal straks even kijken.

Ik was onder de indruk van het verschil, nooit geweten dat deze zo groot was. Ervoor was ik een winterbanden scepticus. Immers, rubber wordt toch zachter als de band op temperatuur is? Maar zeker de afgelopen maanden i.c.m. met de achterwiel aandrijving en dat mijn ouders hun IS250 maar weken onder de carport hebben laten staan heeft mij ervan overtruigd dat winterbanden de moeite waard zijn.

natuurlijk is dat dan niet een reden aan te nemen dat je maximaal grip hebt in sneeuw en gladde condities, maar wel beter grip.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Absoluut :) Als je de velgen al hebt liggen, je krijgt er toch niet meer voor terug wat ze waard zijn :) Die OEM velgen van Lexus zijn echt heel erg prijzig.
 

is250-09

Hoort erbij
6 mrt 2009
74
0
0
winterbanden

winterbanden

Tja de IS250 heeft zich goed gehouden af gelopen winter periode.
Ik heb de standaard 17" winterbanden laten monteren.

Wil je niet dat er wordt ingegrepen gewoom alles uitzetten.
Schakelaartje indrukken en je maakt spannende momenten mee.

Tijdens mijn vakantie in de sneeuw geen rare dingen mee gemaakt en was ik erg bij met de winterbanden.

Richard
 

gpu

Nieuw hier
22 jan 2011
2
0
0
Sneeuwkettingen

Sneeuwkettingen

Ik heb een IS250c, daar zitten standaard 255/40-18 (achter)velgen onder - nu vervangende Dotz Free ride Peak-velgen met winterbanden. Binnenkort ga ik ski?n in Oostenrijk en dan moet je toch zo'n setje sneeuwkettingen achterin hebben liggen (waar ze hopelijk blijven liggen). Ik vond bij de ANWB Pewag Snox Pro SXP570 sneeuwkettingen voor de juiste maat... vertelt de dame bij de kassa me vriendelijk na controle in de computer dat volgens Lexus het gebruik van sneeuwkettingen niet mogelijk is. Ik kan me dat toch moeilijk voorstellen... iemand hier ervaring mee? Bedankt, Gerard