Stem(men) navigatie in buitenland

postbuz

Actief
18 mrt 2011
161
0
0
Toen ik pas geleden in Duitsland reed, viel me op dat er niet 1 navigatiestem was, maar dat er 2 waren. Voor de goede orde, mijn CT is een LL, maar dat lijkt me niet van belang.

De ene juffrouw deed alle aanwijzigingen, behalve het uitspreken van de plaatsnaam van de te volgende richting, dat deed een tweede juffrouw.
Deze 2e juffrouw had steeds enige tijd nodig om in actie te komen (in mijn hoofd hoorde ik na enige keren steeds een denkbeeldig tromgeroffel) en als ze dan het verlossende woord sprak, was het beduidend zachter. Iemand dat ook opgevallen?

N.B. Met dank aan iemand die een vergelijkbaar fenomeen beschreef op het Prius forum, daardoor schoot het me weer te binnen.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Ik heb gelukkig altijd mijn eigen vrouw naast mij met een kaart, veel gezelliger. Ik wordt altijd vreselijk nerveus van die kletsende dames in elk navi systeem. Het moet je baan maar zijn die zooi inspreken. Ik heb er een Honda civic bij met een top navi, origineel Honda en in het dashboard. Spraak gestuurd, dat hebben de meeste luxe wagens niet eens. Wij liggen altijd dubbel om die miep als ze zegt: rechtsaf. Klinkt alsof ze 5 wijn op heeft. Maar ik gebruik mijn navi zo weinig mogelijk, rij al 21 jaar door Europa op wegnummers. Werkt prima. Houdt je ook scherp. :D
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
@ coordinator: LOL!

@ Postbuz: Dat is inderdaad het geval. Alle plaatsnamen worden lokaal ingesproken en de aanwijzingen die worden beheerd vanuit jouw taal. Kan soms leuke dingen creeren in het buitenland... Bij Toyota is dit trouwens niet anders.
 

postbuz

Actief
18 mrt 2011
161
0
0
@ coordinator: Hebben dat ook heel lang zo gedaan. Mijn vrouw heeft de wetenschappelijkke bewijzen verzameld dat vrouwen een ander ruimtelijk inzicht hebben dan mannen en daardoende minder goed zijn in kaartlezen. Sinds die tijd ben ik blij met een navi.

@ Hube: Het is blijkbaar niet anders. Zal moeten wennen. Waarom Lexus (c.q. Toyota) niet is staat is de beide stemmen even hard te laten klinken, blijft me dan wel een raadsel.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Dan schijn ik getrouwd te zijn met een vrouw die een natuurlijk kompas in der hoofd heeft zitten. Echt die kan kaartlezen en navigeren als de beste. Goed een navi is ok als je echt ergens onbekend bent maar nu zie je die dingen zelfs al op de afsluitdijk aan staan. Of mensen die elke dag dezelfde route naar hun werk nemen. Compleet onzin. Maar dat zal de moderne verslaving aan schermpjes zijn die we overal tegenkomen. Ik rij 98% op wegnummers, kijk zelfs naar de zon als referentiepunt. (is ook mijn werk als ik onder de grond naar gasvelden boor.) In de woestijn navigeer je op de sterren. Maar idd ik rij nu in een 2009 Honda Civic met full map navi in het dashboard en met de laatste 2011 update is alles zeer compleet. Maar het staat aan voor de muziek en de usb aansluiting met muziek. Ik hou er niet van om continu die kaart te zien als het niet nodig is. Op vakantie doen wij het helemaal anders, dan komt de gedetaileerde Michelin atlas erbij en gaan we gewoon routes rijden via de kaart, echt heel leuk om te doen en je komt in Frankrijk met zijn perfecte wegnummer systeem echt precies waar je wezen wilt. (en ik heb ook zo vaak de navu gevolgd maar dan werd ik compleet de verkeerde kant uitgestuurd.) Niks is foutloos. :D
 

postbuz

Actief
18 mrt 2011
161
0
0
Coordinator zei:
Dan schijn ik getrouwd te zijn met een vrouw die een natuurlijk kompas in der hoofd heeft zitten. Echt die kan kaartlezen en navigeren als de beste.

Dat is dan wellicht de uitzondering die de regel bevestigt:

Jung RE, Haier RJ, Yeo RA, Rowland LM, Petropoulos H, Levine AS, Sibbitt WL, & Brooks WM. (2005). Sex Differences in N-acetylaspartate Correlates of General Intelligence: A 1H-MRS Study of Normal Human Brain. NeuroImage. 26(3):965-972

Met mijn vrouw kan ik "een meningverschil" krijgen, met de navi niet. :mrgreen:

Maar ik vaar zeker niet blind op de navi, want het apparaat maakt regelmatige absurde keuzes. Dus ook gezond verstand blijven gebruiken. Maar het is een aardig HULPmiddel.