te koop gevraagd velgen + winterbanden

Alexius

Nieuw hier
9 dec 2009
13
0
0
Ik ben op zoek naar een set velgen eventueel inclusief winterbanden voor mijn Lexus LS 400 (maart 1995). De bandenmaat die er nu op ligt is: 225/60 ZR 16 98 w TL.
Overigens kan iemand mij vertellen wat de Z betekent in ZR en de toevoeging TL?

Ik kwam deze 2 advertenties tegen op internet:
- 4 x LEXUS rx300 Lichtmetalen velgen & banden (Goodyear) 225/70 16,
- 4 x Lexus RX Winterbanden set 225/60R17 99H, Velg 8.5Jx17 Inch

Ze zijn beide afwijkend van mijn bandenmaat. Maar zou het toch kunnen? Ik weet niet binnnen welke marges ik moet blijven?

Heeft iemand nog een tip of zelf iets te koop staan?
 

Bijlagen

  • Lexus LS 400-1.jpg
    Lexus LS 400-1.jpg
    62,5 KB · Weergaven: 43

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Ik heb het wel eens gezien, RX velgen onder een LS400. Staat wel netjes. maar de banden kunnen eigenlijk niet, veelste groot en zullen gaan aanlopen.

Kijk maar op deze pagina:

clublexus

Je bent beter af met een kleinere diameter dan met een grotere.

En zoals Arjan al heeft vermeld. ik heb nog een setje wielen te koop van een nieuwere LS430. 18", diameter van die komt overeen met wat er nu onder je auto zit. En kunnen ook als je zomerwielen fungeren :idea:
 

Alexius

Nieuw hier
9 dec 2009
13
0
0
diameter van banden en velgen

diameter van banden en velgen

Wie kan me uitleggen hoe het zit met de diameters of waar ik dat kan vinden. Ik dacht dat ik gebonden was aan een diameter van 16" maar naar nu blijkt kan er ook een 18" op.
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Natuurlijk kan je groter gekkie :lol: . Ik heb zelf 19"

Ik zal het uit leggen. Maar dit is de hoofdgedachte: de rol omtrek van je wiel moet hetzelfde blijven, of binnen de marge, ik dacht 3%

Als je kleinere rolomtrek heb (of diameter, van buitenkant band gezien uiteraard) gaat je snelheidsmeter te veel aangeven. Kleiner gaan is niet zo'n punt, dit doet men meestal om de auto zo ver mogelijk te verlagen. Je snelheidsmeter klopt alleen niet meer. Maar dit nemen de meeste die echt voor de 'looks' gaan voor lief.

Ga je groter, dan gaat hij dus minder km/h aangeven. Groter gaan kan ook negatieve gevolgen met het remmen mee brengen :!: :!: Aanlopen van de wielen wordt dan ook een serieus probleem. Men opteert eigenlijk alleen voor grotere rolomtrek/diameter op terreinwagens en DONK's (zoek maar eens op google, ken je lachen :lol:)

Dus, dat was het in het algemeen.

Maar, het banden verhaal is een stukje ingewikkelder :lol: Dat kan je zelf een beetje avonturen op een calculator, hier staat er een hoop:

http://www.1010tires.com/tech.asp

En dan de tire size calculator

Als het goed is heb jij een 225/60R16 band onder je Lexus zitten, 225 staat voor de breedte, 60 voor de wanghoogte, 16 voor de velg die er in past. De wanghoogte verandert ook mee met de breedte. Dus een 255/60R16 band heeft een veel hogere wang, en dus diameter dan een 225/60R16.

Als je de tire size calculator gebruik zal je zien dat een 245/45R18 gevaarlijk dicht bij een 225/60R16 band licht kwa diameter en breedte. En dat wil je hebben op een gewone auto die niet absurd verlaagd is.
 

Alexius

Nieuw hier
9 dec 2009
13
0
0
tire size calculator

tire size calculator

Bedankt Jelmer! Ik begin het nu te snappen.