Toerental

Jimmy

Actief
18 jun 2010
310
5
18
Peeps,

Een vraagje aan jullie, ik heb vorige weekend het volgende gedaan / vervangen:
distributieriem (en bijbehorende rollen),
overige riemen,
bougies,
oliefilter,
motorolie,
interieurfilter,
gasklep gereinigd.

Bij het verwijderen van de luchtfilterhuis scheurde de carterslang die eraan vast zit, deze was (poreus).

Na alles vervangen te hebben, heb ik mijn auto gestart. En wat meteen al opviel is dat de toerental 1800rpm was.
Dat heeft hij nooit eerder gedaan, ik dacht dus aan valse lucht door het slangetje dat gescheurd was. Deze heb ik inmiddels vervangen, maar het probleem is gebleven.

Bij elke start, koud of warm maakt niet uit loopt hij eerst een minuut op 1800rpm, en daarna zakt hij langzaam af naar de 800rpm. 800rpm heeft hij overigens altijd gelopen bij koude start.

Nou heb ik op diverse forums gelezen, dat dit kan komen door het reinigen van de klep.
Tot zo ver ben ik al gekomen, maar hoe zorg ik ervoor dat hij weer loopt zoals hij eerder heeft gedaan.

ps.
Na het reinigen van de klep, reageert hij echt veel en veel beter.
Zou haast denken dat hij er sneller door geworden is.

Als ik alleen bij voorbaat had geweten dat dit ervan zou komen, zou ik het alleen niet gedaan hebben.
Daar moet ik wel eerlijk in zijn.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Een goede daad wordt altijd gestraft ;)

Volgens mij is de normale idle specificatie volgens Lexus bij 'Park' en warme motor ongeveer 750+/-50 rpm. Onder belasting en 'Drive' is dat meestal rond de 650rpm of zelfs een stukje lager. Ik lees overigens vaker dat 1800rpm bij zeer koude motor niet ongebruikelijk is.

Ik zou in eerste instantie adviseren om gewoon een tijdje rond te rijden. Je kunt dan zien of de ECU zich opnieuw instelt aan de hand van de 'nieuwe' waarden (eventueel nog de ECU resetten). Idle wordt door de ECU geregeld en als een sensor defect zou zijn, b.v. TPS, dan heb je vooral ook andere problemen.

Het kan zijn dat de veer van de gasklepvlinder te weinig druk uitoefent (of vervuild is), maar dat zou je moeten kunnen voelen. Soms kan er een luchtblokkade zitten in de koelvloeistofkanalen van het gasklephuis, waardoor de ECU denkt dat de motor niet opwarmt (lijkt me in dit geval niet waarschijnlijk, of heb je koelvloeistof vervangen?).

Het is mogelijk dat er toch nog ergens een vacu?mlek aanwezig is, maar op zich lijkt je idle bij warme motor normaal. Dan kan het ook nog zijn dat je idle-control regeling/klep vuil is, maar dan zal je het gasklephuis er geheel af moeten halen om goed te reinigen. Eventueel kun je de MAF ook nog reinigen.

Als gezegd, het is niet ondenkbaar dat de ECU zich opnieuw moet inregelen, aangezien de motor behoorlijk is getuned, dus voordat je begint te sleutelen..
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Wat GPS zegt.. heb je tijdens de beurt je accu losgehad? als dat niet zo is.. even een uurtje de stroom eraf en dan weer proberen... kan de ecu zichzelf weer leren...
 

Jimmy

Actief
18 jun 2010
310
5
18
Heren tot zover bedankt voor de advies.

Ik heb de accu pool tijdens de beurt niet eraf gehad. ECU reset heb ik wel gedaan maar had geen succes.
Radiateur is tijdens montage distributiriem wel eraf geweest. Dus zou inderdaad kunnen duiden op lucht in het systeem. Vanmorgen voordat ik wegreed zag ik wel dat de peil van de radiateur gezakt was, vanmiddag even een beetje toevoegen. Normaal als deze op peil is, is de verbruik zeer minimaal. Hoef bijna nooit wat bij te vullen.

Update:

Gisteren nogmaals de klep schoongemaakt, wat mij opviel is dat de vlinder niet geheel afsluit er blijft een klein kiertje open staan. Als je deze met je vingers naar bendendrukt zakt de rpm wel naar onder de 1000.
Gisteren heb ik even alle stekkers losgehaald van de klep, en de ECU nogmaals gereset. Toerental is nu gezakt van 1800 rpm naar 1500 rpm bij koude start. Na twee minuten draaien weer zoals het hoort.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
Bij een koude motor draait mijn IS altijd 1500/1600 toeren. Halverwege bedrijfstemperatuur zakt dit naar 800rpm.
Ooit eens een ECU reset gedaan voor m'n bobine probleem, maar geen verschil in dit fenomeen. Dus ik neem maar aan dat dit de gebruikelijke procedure is om de motor (relatief snel) op bedrijfstemperatuur te krijgen.

GR

Rick

Ps. Het valt mij op dat na een ritje het blok lang op temperatuur blijft en maar langzaam afneemt. Ook bij de 6-cyl van BMW valt mij dit op.
 

Jimmy

Actief
18 jun 2010
310
5
18
Ik wist niet de de vlinder op een kiertje hoorde te staan, dacht juist dat dat het probleem was. Want als ik deze handmatig omlaag druk neemt de toeren ook af. Ik wilde de klep juist gaan afstellen d.m.v. de stelboutje. Maar ik had mijn twijvels daarover en heb het dus niet gedaan. Rare van alles is dat de Lex nooit eerder bij koude motor hoger heeft gestaan dan dat hij nu dus doet.

Wat ik ook raar vindt dat hij ook hoog in de toeren zit bij elke nieuw start die ik maak. Als de auto op temperatuur is neemt de toeren wel weer meteen af, en bij koude start duurt het iets langer.

Misschien een stomme vraag:
De MAF sensor cleanen is dat makkelijk zelf te doen, en staat deze op een vaste stand. Of moet deze ook weer afgesteld worden na demontage??
Waar vindt ik deze overigens??

De radiateur is er wel afgeweest, wat is de beste manier om deze eventueel te ontluchten??

Thx

Misschien stomme vraag,
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
In de meeste gevallen staat de vlinderklep op een zeer miniem kiertje, dat is niet ongebruikelijk. Volgens mij dient het wel binnen bepaalde specs te vallen.

Je hebt nu e.e.a. schoongemaakt, nieuwe bougie's, filters, etc., dus je motor krijgt meer 'lucht', so to speak. Voorheen zat de klep waarschijnlijk nogal dicht door vervuiling, dus dan nemen je tpm af bij gasklep dicht. Misschien is je gaskleppositiesensor niet meer conform spec.

Ik zou echter nog niet gaan sleutelen aan afstelschroeven. Een mogelijkheid is ook dat je elektr. stationairloop regeling (in het gasklephuis) vervuild is en daardoor teveel lucht doorlaat o.i.d. Om dat uit te sluiten zal je het huis echt moeten demonteren en schoonmaken.

Feitelijk zou je e.e.a. ook moeten/kunnen controleren met een OBD scanner, waarmee je sensoren en juiste waarden A/F/temperatuur kunt uitlezen. Misschien dit toch eens laten doen.

De MAF zit overigens direct achter je luchtfilterhuis. Er zijn hiertoe wel wat howto's beschikbaar over het schoonmaken ervan. Je hebt in ieder geval een middel/spray nodig om elektronische componenten te reinigen.
 

Jimmy

Actief
18 jun 2010
310
5
18
Heren,

Bedankt voor alle info, ik ga het even afwachten omdat de toerental steeds beter wordt (1300rpm) . En het rijden is nog steeds onveranderd gebleven.
Maar alsnog bedankt voor alles,
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat lijkt dan toch te wijzen op het inleren v/d ECU, dat kan gewoon wat tijd kosten. Nu ben je vast wel blij dat je niet al teveel hebt lopen 'afstellen' ;)

Succes ermee!
 

Jimmy

Actief
18 jun 2010
310
5
18
Nou en of dat ik blij ben dat ik niet heb zitten afstellen.
Gelukkig bestaat de Lexus forum en kun ja al je vragen hier kwijt.
En het goede advies is altijd present..

Heb me van de week aangemeld bij een bmw forum, ja niet meteen gaan schelden ik ben nog steeds een trouwe Lexus rijder.
Ik heb sinds kort een oldtimer aangeschaft een 320/6 e21 uit 1978. Ik dacht ik meld me lekker aan op het forum, ik moet zeggen dat daar een totaal andere sfeer hangt als hier. Iedereen probeert je meteen een poot uit te draaien.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
op adem komen ja... :p
Heb me van de week aangemeld bij een bmw forum, ja niet meteen gaan schelden
Welnee, ook non Lexus rijders zijn hier welkom. Je mag best info en pics plaatsen over je BMW oldtimer, lijkt me wel leuk om te zien in wat voor staat die is en wat je eraan wilt/gaat modden :rulez:
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
nice.. apparte kleur! maareehhh volgens mij kun je beter een nieuwe topic hiervoor aanmaken.. houden we deze een beetje schoon :p Ga ik me vragen dan maar daar stellen...
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Even kort terugkomen:

Gasklep op eenkiertje is volkomen normaal

Ikheb ook weleens mijn gasklep schoongemaakt waarna die idd heel veel toeren maakte, maar na een paar dagen en honderden km's is deze weer normaal geworden. Je ECU leert je gasklep stand om bij die stand je toerental bij idle constant te houden, dus als je deze hebt schoongemaakt, dan laat die meer lucht door in die stand, waardoor je toerental hoger wordt. JE ECU dient dit zelf in te leren en heeft hiervoor gewoon tijd nodig.

Mocht dit na een week en tig km's nog zo zijn dan kan het ook zijn dat je bij het schoonmaken extra vuil in de schanieren hebt geveegd, hierdoor gaat het stellen wat stroever waardoor die niet terug kan gaan naar zijn idle positie.

MAF schoonmaken kan je met bv remmen reiniger doen. Werkt vrij goed en laat geen sporen achter.