Transmissieolie verversing....aanrader..Doen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Hallo,
Na veel wikken en wegen en na eindeloze discussies, is hier mijn conclusie.
Mijn lexus gs300 2008 President met 235000km op de teller.
Zoals je de olie van de motor vervangt moet ook de atf olie er een keer aan geloven..dit heb ik nu laten doen bij mijn dealer...het is 3 x ververst om zoveel mogelijk te vervangen...3ltr erin 3 lltr eruit ect. Dit heeft als resultaat dat de bak weer super mooi en zijdezacht schakelt..als je dit doet moet ook de automaatbak even gereset worden..dit omdat er nieuwe olie inzit...eindelijk ben ik van mening dat dit veel eerder had moeten gebeuren...omdat dit gewoon onderhoud behoeft...maar de auto heb ik nog maar een jaar en rij weinig kilometers..ik heb ook naar spoelen gekeken maar dit leek me echt niet de oplossing...ook omdat deze bakken niet worden onderhouden...ze zeggen onderhoudsvrije bak...dit is niet waar..dit is uit een commercieel oogpunt gezien...ik hoop dat jullie hier iets aan hebben...veel rijplezier voor alle rijders hier...geniet en onderhoud hem en hij laat je nooit in de steek.😁😉
 
Laatst bewerkt:

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
Deze eindeloze discussies heb ik ook wel eens gelezen. Lijkt me toch spannend dit stukje onderhoud... ;-)

Ik denk dat jij met deze eindeloze discussie bedoelt dat je bak een gesloten systeem heeft. en de kans groot is dat je juist voor problemen zorgt ?

fingers crossed !
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
He erwin, het enige wat hieraan gesloten is is dat er geen pijlstok inzit.en welke problemen....dat er vuil loskomt en dingen verstopt raken???..dan betekent dit toch heel simpel dat je dit soort dingen gewoon moet verversen ? Of ben ik nu gek..
Heb het bij de dealer laten doen...en het is gewoon onderhoud aan de auto..alleen de discussie geeft altijd aan dat niemand dit doet...niet goed...zo'n auto kost nieuw zo'n 80.000 euro...ze bouwen zeer zeer goede motoren dus aandrijftechniek is hun niet onbekend....als je juist nalatig word gaat de boel stuk....stukje onderhoud mensen.
 
Laatst bewerkt:

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
De enige "kennis" die ik heb op dit gebied is wat ik lees. Ik deel je mening maar ik zou toch wat argwanig zijn door alle verhalen die je leest.
Aan de ene kant wordt niet voor niets voorgeschreven dat dit "onderhoudsvrij" is.. maar aan de andere kant wordt er tegenwoordig ook wel advies gegeven waar ik me ook niet zo snel aan zal houden... en dat is bijvoorbeeld de frequentie van je motorolie wissel.. Blijft lastig soms !
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Je moet dingen niet ingewikkelder maken dan ze zijn. Olie zal na langere gebruikstijd een deel van zijn eigenschappen verliezen en dat kan resulteren in indikken en het ontstaan van lakafzetting en andere afbraakproducten die zich in het mechanisme kunnen afzetten en de goede werking van het mechaniek belemmeren. Veel autofabrikanten hebben inmiddels de ervaring dat als je de olie niet meer laat verversen, de versnellingsbak zodanig lang ongeveer goed functioneert dat er geen garantieproblemen ontstaan. Daarom besluiten ze dat de bak "onderhoudsvrij" is. In de meeste gevallen zul je echter als gebruiker van de auto merken dat als de versnellingsbak iedere 100.000 km wordt ververst, deze daarna weer "lekkerder" schakelt. Als bij normaal aftappen niet alle olie uit de versnellingsbak kan worden verwijderd, kun je een beter effect bereiken door een paar keer kort na elkaar te verversen, omdat de gemiddelde "leeftijd" van de olie in de bak daarmee korter wordt omdat het aandeel "oude olie" steeds verder afneemt.

"Spoelen" is in feite een paardemiddel waarbij je net zo lang spoelt tot de olie die er uit komt ongeveer dezelfde kleur en geur heeft van verse ongebruikte olie. Het doel is daarbij niet alleen om alle oude olie te verwijderen, maar vooral ook afbraakproducten te verwijderen (het oplossend vermogen is groter bij verse olie dan bij al lang in gebruik zijnde olie. Het is met name zinvol om dat te doen wanneer de versnellingsbak zeer sterk is vervuild. Wanneer je in dat geval een aantal keren kort na elkaar zou verversen loop je een risico dat de verse olie een grote hoeveelheid vuilafzetting los weekt die dan bij een rit daarna mogelijk ergens een verstopping kan veroorzaken met schade als gevolg.

Met de huidige ATF olie is een aantal keren gedeeltelijk verversen geen probleem bij een km stand van 100.000 km, bij een km stand van 150.000+ km en een hakerig schakelende versnellingsbak en bij een bak zonder bekende onderhoudshistorie zou ik kiezen voor spoelen.
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
De enige "kennis" die ik heb op dit gebied is wat ik lees. Ik deel je mening maar ik zou toch wat argwanig zijn door alle verhalen die je leest.
Aan de ene kant wordt niet voor niets voorgeschreven dat dit "onderhoudsvrij" is.. maar aan de andere kant wordt er tegenwoordig ook wel advies gegeven waar ik me ook niet zo snel aan zal houden... en dat is bijvoorbeeld de frequentie van je motorolie wissel.. Blijft lastig soms !
He erwin, ik snap het...de dealer geeft 10 jaar garantie of 2 ton...dit is gewoon de onderhoudsvrije garantie van de bak..op het moment van discussie van de automaat komen er heel veel techneuten die precies weten hoe de bak werk ect..maar effe olie vervangen...nee niet doen het is onderhoudsvrij...dit bestaat niet..een koelkast heeft een onderhoudsvrij element maar die gooien we ook na 15 jaar weg omdat hij stuk is...maar deze auto kun je een onderhoudsbeurt geven waardoor alles weer soepel loopt...let op het is toch logisch de olie staat bloot aanhet smeren van tandwielen en het koelen van de koppeling..de koppeling slijt hierdoor komt slijpsel in de olie..door het continue smeren van de tandwielen in de bak neemt de smeer capaciteit af. Door dat de olie ook een koel functie heeft staat deze ook bloot aan extreme warmte ook niet goed voor de olie..al deze belasting vormt dus het gevaar voor de olie...ja dit is extreme goede olie maar echt na 1.5 ton is het wel klaar met de olie...en ja mijn auto schakelt als nooit te voren super goed nu...ik ben blij dat ik het gedaan heb
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Mag ik vragen wat zo'n verversing bij de dealer gekost heeft?
Atf olie was 15 euro per liter en dan manuren maar het zat bij een beurt in dde eerste verversing en de rest was....g.... 2 x verversen hHHaHmaar je koopt een lexus..en dan gaan we het hebben over kosten.. huuuhhhh kom op....
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Mag ik vragen hoe vaak het voorkomt dat je daadwerkelijk over een kapotte bak hoort bij een Lexus?
Ik heb overigens ook weleens de olie ververst van de bak maar ik hoor eigenlijk nooit iets over kapotte versnellingsbakken. Dit in tegenstelling tot BMW (zf) bakken en dsg bakken....
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Mag ik vragen hoe vaak het voorkomt dat je daadwerkelijk over een kapotte bak hoort bij een Lexus?
Ik heb overigens ook weleens de olie ververst van de bak maar ik hoor eigenlijk nooit iets over kapotte versnellingsbakken. Dit in tegenstelling tot BMW (zf) bakken en dsg bakken....
Nee, je hoopt dat hij niet stuk gaat..bel een revisie bedrijf De Boer in Steenwijk daar doet louwman zaken mee omtrent revisie....en dit is een stukje onderhoud is dat nou zou moeilijk hier te bevatten...ik snap het niet..je wilt je bolide toch goed houden..en het schakelen moet toch zonder dat je het merkt kunnen..zijde zacht...maar wil je geen onderhoud daaraan..jonge het is jou auto niet de mijne..wn voor de duidelijkheid..heb ik het niet over de bak die stuk gaat..maar over een stukje onderhoud en minder slijtage in de bak te krijgwn over de jaren heen zodat jij nog vele jaren en vele km kunt genieten van een zijdezacht schakelende bak en niet sat je er wat meer van gaat vernemen..
 
Laatst bewerkt:

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Nee, je hoopt dat hij niet stuk gaat..bel een revisie bedrijf De Boer in Steenwijk daar doet louwman zaken mee omtrent revisie....en dit is een stukje onderhoud is dat nou zou moeilijk hier te bevatten...ik snap het niet..je wilt je bolide toch goed houden..en het schakelen moet toch zonder dat je het merkt kunnen..zijde zacht...maar wil je geen onderhoud daaraan..jonge het is jou auto niet de mijne..wn voor de duidelijkheid..heb ik het niet over de bak die stuk gaat..maar over een stukje onderhoud en minder slijtage in de bak te krijgwn over de jaren heen zodat jij nog vele jaren en vele km kunt genieten van een zijdezacht schakelende bak en niet sat je er wat meer van gaat vernemen..
Wat begrijp je niet uit mijn bericht?
Ik zeg toch dat ik de olie weleens heb laten verversen? Of lees je heel selectief?
Ik geef enkel aan dat ik nooit vernomen heb dat de automatische (Lexus)bak stuk gaat.
Zoals je praat lijkt het bijna of je aandelen hebt bij een bedrijf welke gespecialiseerd is in transmissies;)
 
  • Leuk
Waarderingen: ErwinJDM

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Wat begrijp je niet uit mijn bericht?
Ik zeg toch dat ik de olie weleens heb laten verversen? Of lees je heel selectief?
Ik geef enkel aan dat ik nooit vernomen heb dat de automatische (Lexus)bak stuk gaat.
Zoals je praat lijkt het bijna of je aandelen hebt bij een bedrijf welke gespecialiseerd is in transmissies;)
Klopt, heb ik gelezen, maar ten eerste is dit van een Lexus geweest of niet...staat er niet bij dan moet ik een aanname doen...ten 2de spreek jij en denk ik ook anderen over dat de bak stuk gaat..heb ik het ook niet over dat is jou ( jullie aanname ) ik heb het slechts over goed onderhoud...en spreek mijn bevindingen hier over uit omdat dit zo'n ongelooflijk onderwerp is..ik heb het laten doen en hoeft de eerste 80.000km niet weer..ik heb geen aandelen en werk ook niet bij zo'n bedrijf ik wil slechts andere mensen helpen...maar wie niet geholpen wil worden met mijn bevindingen.....ik vind alles goed...
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
296
170
43
Ik geef enkel aan dat ik nooit vernomen heb dat de automatische (Lexus)bak stuk gaat.
Lexus bakken zijn wellicht erg vergevingsgezind. Maar dan rijden er ook wel een stuk minder Lexussen rond, dan andere merken. Daarbij zijn veel lieden geneigd naar de dealer te stappen van los het maar op en hebben nooit van het Lexusforum gehoord. Dus in die zin kun je er weinig over zeggen. Wel heb ik zat kapotte Aisin Warner bakken gezien van bijv. Volvo en Saab. Door jawel; achterstallig onderhoud.

Met de huidige ATF olie is een aantal keren gedeeltelijk verversen geen probleem bij een km stand van 100.000 km, bij een km stand van 150.000+ km en een hakerig schakelende versnellingsbak en bij een bak zonder bekende onderhoudshistorie zou ik kiezen voor spoelen.
Kun je niet zomaar stellen. Het is meer maatwerk dan puur naar de kilometers kijken. De ene flush je júíst kapot, de ander knapt op. Je kunt juist beter stellen dat een ervaren bak liever niet aan de flush gaat en een jonge bak wél. Puur omdat een ervaren (of veel gebruikte bak in de stad/met caravan/aanhanger) veel meer slijtage kent. Vooral zonder sluitende historie. Wil je die laatste dan toch onderhouden: kies voor een drain & fill.

Een bak met 100dkm voor het eerst flushen en dat iedere 80dkm herhalen is in feite het mooiste.
 
  • Leuk
Waarderingen: rene1305nl

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Puur omdat een ervaren (of veel gebruikte bak in de stad/met caravan/aanhanger) veel meer slijtage kent. Vooral zonder sluitende historie. Wil je die laatste dan toch onderhouden: kies voor een drain & fill.
Zou je dat eens kunnen uitleggen? Slijtage aan automatische versnellingsbakken is meestal geen probleem - de ijzerdeeltjes die daarbij vrijkomen worden afgevangen doordat er in de versnellingsbak een of meer magneten zitten die de slijtagedeeltjes verzamelen, zodat je niet een soort slijpvloeistof rond pompt.

Problemen ontstaan wel doordat, samenhangend met de bedrijfsomstandigheden, de olietemperatuur erg hoog kan worden, wat op den duur er toe leidt dat de olie oxideert of dat er thermische afbraakproducten ontstaan. Dat kan er voor zorgen dat de bedieningshydrauliek niet meer goed werkt omdat op allerlei onderdelen kleverige afbraakproducten zich gaan vasthechtten. Een deel van de afbraakproducten kan door de ATF in zweving worden gehouden, maar naarmate de hoeveelheid toeneemt komt er een eind aan het vuilopnamevermogen.

Wanneer dat gebeurt hangt samen met de oliesamenstelling en het gebruik dat van de auto wordt gemaakt. Taxis en auto's met paardentrailers zijn wat dat betreft berucht. Het is de hoge olietemperatuur die de ellende veroorzaakt - ruwweg verdubbelt bij iedere 10 graden temperatuurstijging boven 100 graden Celsius de snelheid van het afbraakproces. De hoge temperatuur leidt tot lakafzetting en die vervuiling is reden tot (gedeeltelijk) verversen, of wanneer het volledig uit de hand is gelopen, spoelen.

Met OBD scanners kun je bij veel auto's de olietemperatuur uitlezen en desgewenst opslaan. Wanneer je dat bij een klassieke automaat met koppelomvormer zul je zien dat de olietemperatuur veel hoger oploopt dan bij een CVT - en dus is er veel meer kans op lakafzetting en eerder reden tot verversen.

Slijtage is bij de meeste automatische versnellingsbakken geen probleem. Lagers en tandwielen zijn vaak zodanig overbemeten dat slijtage relatief gering is, afgezien van een enkele bak die gecombineerd wordt met een auto waar de afstemming niet goed is of wanneer de chauffeur door handmatig ingrijpen de bak regelmatig dwingt tot functioneren onder omstandigheden waar de bak niet voor is ontworpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: R3D, D43m0n en ErwinJDM

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Zou je dat eens kunnen uitleggen? Slijtage aan automatische versnellingsbakken is meestal geen probleem - de ijzerdeeltjes die daarbij vrijkomen worden afgevangen doordat er in de versnellingsbak een of meer magneten zitten die de slijtagedeeltjes verzamelen, zodat je niet een soort slijpvloeistof rond pompt.

Problemen ontstaan wel doordat, samenhangend met de bedrijfsomstandigheden, de olietemperatuur erg hoog kan worden, wat op den duur er toe leidt dat de olie oxideert of dat er thermische afbraakproducten ontstaan. Dat kan er voor zorgen dat de bedieningshydrauliek niet meer goed werkt omdat op allerlei onderdelen kleverige afbraakproducten zich gaan vasthechtten. Een deel van de afbraakproducten kan door de ATF in zweving worden gehouden, maar naarmate de hoeveelheid toeneemt komt er een eind aan het vuilopnamevermogen.

Wanneer dat gebeurt hangt samen met de oliesamenstelling en het gebruik dat van de auto wordt gemaakt. Taxis en auto's met paardentrailers zijn wat dat betreft berucht. Het is de hoge olietemperatuur die de ellende veroorzaakt - ruwweg verdubbelt bij iedere 10 graden temperatuurstijging boven 100 graden Celsius de snelheid van het afbraakproces. De hoge temperatuur leidt tot lakafzetting en die vervuiling is reden tot (gedeeltelijk) verversen, of wanneer het volledig uit de hand is gelopen, spoelen.

Met OBD scanners kun je bij veel auto's de olietemperatuur uitlezen en desgewenst opslaan. Wanneer je dat bij een klassieke automaat met koppelomvormer zul je zien dat de olietemperatuur veel hoger oploopt dan bij een CVT - en dus is er veel meer kans op lakafzetting en eerder reden tot verversen.

Slijtage is bij de meeste automatische versnellingsbakken geen probleem. Lagers en tandwielen zijn vaak zodanig overbemeten dat slijtage relatief gering is, afgezien van een enkele bak die gecombineerd wordt met een auto waar de afstemming niet goed is of wanneer de chauffeur door handmatig ingrijpen de bak regelmatig dwingt tot functioneren onder omstandigheden waar de bak niet voor is ontworpen.
Nou moet je kijken al die technische mensen bij elkaar...en dan laten we deze discussie iedere keer weer hoog oplopen .....ongelooflijk maarja...
Niet al het slijpsel wordt natuurlijk afgevangen...dit is onmogelijk...maar dat terzijde...mensen gewoon je bak onderhouden zoals ik al zei...je kunt me alles vragen en altijd..doe mijn best om iedereen te helpen
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Nou moet je kijken al die technische mensen bij elkaar...en dan laten we deze discussie iedere keer weer hoog oplopen .....ongelooflijk maarja...
Niet al het slijpsel wordt natuurlijk afgevangen...dit is onmogelijk...maar dat terzijde...mensen gewoon je bak onderhouden zoals ik al zei...je kunt me alles vragen en altijd..doe mijn best om iedereen te helpen
Het hele forum is bedoeld om te discussiëren. Hierdoor kunnen we alleen maar wijzer worden en onze eigen mening vormen.
Dat jij vindt dat men gewoon de olie moet verversen is al lang duidelijk, maar dan kan er nog steeds inhoudelijk over gediscussieerd worden.
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Het hele forum is bedoeld om te discussiëren. Hierdoor kunnen we alleen maar wijzer worden en onze eigen mening vormen.
Dat jij vindt dat men gewoon de olie moet verversen is al lang duidelijk, maar dan kan er nog steeds inhoudelijk over gediscussieerd worden.
Oke, maar wat begrijp je niet uit mijn bericht.....ik heb de olie laten verversen....dus ik neem het voortouw...mensen kunnen dus vragen naar mijn ervaring...ook deel ik mijn ervaring...daarna ...moet jij toch weten dat dit een hakkelpunt is...en ik zit hier met de beste bedoelingen om mensen te helpen..niet om ze de auto in de soep te laten draaien .....wijzer worden doen we door vragen te stellen..ik snap dat iedereen zijn mening wil ventileren....maar het zou fijn zijn dat lexus dit niet de wereld in gooit...onderhoudsvrije bakken...want dit klopt niet en het lijkt mij dat als ik veel lees heel veel mensen dit toch moeten begrijpen...maar ja...ik ben hier alleen om mensen te helpen nogmaals
 
Status
Niet open voor verdere reacties.