v6 of v8

Green

Actief
30 aug 2010
302
0
0
V6 lijnmotor met 6cilinders? V6 zijn twee 3 cilinders in v-vorm. en v8 4cilinders in v-vorm. probeer een w12 maar eens uit te leggen ;)
 

micdee

Heel actief
16 jul 2011
694
2
0
Green zei:
V6 lijnmotor met 6cilinders?
Dat is vrij lastig ja: een V dat toch een lijn blijkt te zijn... er beginnen gelijk weer beelden van mijn VR6 boven te komen.
Maar goed, GPS bedoelt natuurlijk dat het niet een V6 maar een 6 in lijn is.
Green zei:
V6 zijn twee 3 cilinders in v-vorm. en v8 4cilinders in v-vorm. probeer een w12 maar eens uit te leggen ;)
Das toch niet zo moeilijk: een W12 zijn twee VR6 motoren zijdelings aan elkaar gelast.
VR6 motor is een V6 motor maar dan met een hele kleine hoek tussen de V benen waardoor de cilinders niet precies tegenover elkaar staan in de V maar zoals een lijn motor meer naast elkaar, waar ook de R van reihe vandaan komt.
En dat zelfde principe hebben VAG in ieder geval bij de W12 gebruikt, waardoor dit blok ook vrij compact is gebleven.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
De V8 heeft een mooier geluid bij lager toerental(wel een probleem bij een stille Lexus).
Je hebt meer zuigers dus meer wrijving, dus meer verbruik doch het koppel wordt hoger wat het verbruik kan laten dalen.De V8 was voor mij in feite een "gril", de "echte" V8 van in mijn jonge tijd waren gewoon uiterst brutaal en dorstig.De Barracuda, de GTO, de Shelby,de echte Mustang, de Hemis, de benzine tegen 4O cent en een verbruik van 35 liter dat was pas etc.......
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
De technicie zullen het kunnen volgen maar een leek
Haha, daar heb je gelijk in.

Vandaar ook even de link naar wiki, waar een 'in-line engine' wordt uitgelegd. We gaan er natuurlijk wel vanuit dat wie vraagt.. :p

is de v8 veel duurder in gebruik dan de 6 cilinder?
Nou, veel duurder..neh.. in theorie natuurlijk wel, echter kan de 'oude' LS400 relatief behoorlijk zuinig rijden op de snelweg voor zo'n zware bak en motor, echt verbazend.

Kijk vooral naar je rijstijl, als je beheerst omgaat met het gasplankje, zit je op relatief weinig verschil qua verbruik tussen de 6-inline en V8. Trek je de plaveisels uit de voegen, tja, dan maakt het ook niet meer uit. De 300 is al geen trage auto, de V8 geeft net dat lekkere stukje 'oemph' en geluid meer. Zou ik het overdoen, dan de 430. En zo blijf je doorgaan...

Ander klein detail is dat je de waterpomp bij distributieriemvervanging niet gelijk hoeft mee te nemen bij het in-line 6 cylinder blok.
 

raymond

Actief
8 feb 2012
144
1
0
ik ga ook zeker voor de 430! ik wou alleen graag jullie meningen weten. de power van de 430 spreekt mij dan ook erg aan! ps dank voor jullie snelle reacktie.
 

Alexusls400

Hoort erbij
29 jan 2011
81
3
8
Mijn ervaring is dat je een V6 altijd even moet aanmoedigen tot actie en een V8 gaat altijd als een dolle, maakt niet uit hoe hard je rijdt.
Voor het verbruik zal het niet veel uitmaken, ik heb de laatste LS400 serie met 290PK, bij normaal rijden is het verbruik 1 op 8 stadswerk en snelweg afgewisseld. Als je veel haast heb is het echter wel tranen bij de benzinepomp, maar dat heb je zelf in de hand natuurlijk!
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
De I6 in de 300 is een fijne motor, soepel, stil en trillingsvrij. Qua verbruik doet hij het minder goed, maar een inline 6 verbruikt meestal meer dan een V6. Een V configuratie is gewoonweg effici?nter. Mijn gemiddelde 10L/100km ofwel 1:10.

222pk en 300nm is niet slecht voor een atmosferische motor. In sprinten is hij niet zo goed, maar dat komt door de automaat. Deze is op zachtheid ingesteld, bij het schakelen wordt er kracht teruggenomen en dat komt de snelheid niet ten goede. Sprinten doe ik zelden, maar ik kan wel genieten van zijn goeie hernemingen.

De V8 is net iets minder zuinig dan de I6, maar aangezien de power valt dat wel mee.

Qua onderhoud is de V8 duurder. Probleem bij de V8 is het vervangen van de starter, dan moeten de hele intake van de 2 cylinderkoppen eraf. Ook de distributie is duurder om te vervangen. Alles is er natuurlijk 2 keer (koppakking, etc) dus in geval van problemen lopen de kosten al snel op.

Beide motoren zijn "bullit proof".