- 2 mei 2008
- 7.266
- 68
- 0
Veel van jullie willen verlagen. Nu vliegen voor de leek al snel termen over je oren, schroefset, coilovers, verlagingsveren etc. Vandaar dat ik eens dacht om zelf (als leek) wat onderzoek te doen en dit met jullie te delen.
Om te beginnen, hieronder volgt het onderstel:
Zoals je ziet is staat de "uppermount" (even bij gebrek aan een vertaling) in verbinding met de schokbreker (shock absorber), waar de veerpoot (springleg) mee in verbinding staat. Om de schokbreker en tussen de uppermount en de veerpoot zit de veer (coil).
Om te verlagen kan de veer (coil) vervangen worden. Dit heeft als nadeel dat de schokbreker meer te verwerken krijgt en op termijn zal deze dan ook gaan falen. Ook zal de vering waarschijnlijk wat harder worden. Dit is wel de goedkoopste optie.
Men kan ook een coilover set aan schaffen, welke bestaat uit de veer en de schokbreker. Meer details op wikipedia over coilovers.
Het nadeel met (vaste) coilovers is dat de auto een standaard verlaging krijgt. Dit kan goed zijn voor bepaalde auto's, maar soms is het effect net iets te heftig of te zwak. Vandaar de "manual adjustable coilover" (schroefset). Zie het plaatje hieronder:
Zoals je ziet kan hier de lengte handmatig ingesteld worden. Lastig is dit wel, omdat de wielen er iedere keer op en af moeten, de auto van de krik af, voor je weet of het effect gewenst is. Meestal wordt uiteindelijk ??n stand gekozen en komt men er daarna niet meer aan.
Tot slot kan de hoogte ook via een bediening in de auto worden veranderd. Er wordt dan een kastje geplaatst in de auto waarmee de hoogte elektronisch in te stellen is. Maar dit wel is een dure optie en komt veelal in combinatie met luchtvering.
Showoff imports heeft voor de Lexusforum leden een mooie aanbieding voor een kwalitatief goede schroefset. Via deze link komt u daar.
Ik hoop dat dit je een beetje helpt. Nu mogen de experts de inhoud grillen, op eventuele fouten van mijn kant. Ik zal deze post dan ook a.s.a.p. aanpassen.
Om te beginnen, hieronder volgt het onderstel:
Zoals je ziet is staat de "uppermount" (even bij gebrek aan een vertaling) in verbinding met de schokbreker (shock absorber), waar de veerpoot (springleg) mee in verbinding staat. Om de schokbreker en tussen de uppermount en de veerpoot zit de veer (coil).
Om te verlagen kan de veer (coil) vervangen worden. Dit heeft als nadeel dat de schokbreker meer te verwerken krijgt en op termijn zal deze dan ook gaan falen. Ook zal de vering waarschijnlijk wat harder worden. Dit is wel de goedkoopste optie.
Men kan ook een coilover set aan schaffen, welke bestaat uit de veer en de schokbreker. Meer details op wikipedia over coilovers.
Het nadeel met (vaste) coilovers is dat de auto een standaard verlaging krijgt. Dit kan goed zijn voor bepaalde auto's, maar soms is het effect net iets te heftig of te zwak. Vandaar de "manual adjustable coilover" (schroefset). Zie het plaatje hieronder:
Zoals je ziet kan hier de lengte handmatig ingesteld worden. Lastig is dit wel, omdat de wielen er iedere keer op en af moeten, de auto van de krik af, voor je weet of het effect gewenst is. Meestal wordt uiteindelijk ??n stand gekozen en komt men er daarna niet meer aan.
Tot slot kan de hoogte ook via een bediening in de auto worden veranderd. Er wordt dan een kastje geplaatst in de auto waarmee de hoogte elektronisch in te stellen is. Maar dit wel is een dure optie en komt veelal in combinatie met luchtvering.
Showoff imports heeft voor de Lexusforum leden een mooie aanbieding voor een kwalitatief goede schroefset. Via deze link komt u daar.
Ik hoop dat dit je een beetje helpt. Nu mogen de experts de inhoud grillen, op eventuele fouten van mijn kant. Ik zal deze post dan ook a.s.a.p. aanpassen.
Laatst bewerkt: