Verlagen: Termen en onderdelen onderstel

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Hube
  • Startdatum Startdatum

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
68
0
Veel van jullie willen verlagen. Nu vliegen voor de leek al snel termen over je oren, schroefset, coilovers, verlagingsveren etc. Vandaar dat ik eens dacht om zelf (als leek) wat onderzoek te doen en dit met jullie te delen.

Om te beginnen, hieronder volgt het onderstel:
macpherson.jpg


Zoals je ziet is staat de "uppermount" (even bij gebrek aan een vertaling) in verbinding met de schokbreker (shock absorber), waar de veerpoot (springleg) mee in verbinding staat. Om de schokbreker en tussen de uppermount en de veerpoot zit de veer (coil).

Om te verlagen kan de veer (coil) vervangen worden. Dit heeft als nadeel dat de schokbreker meer te verwerken krijgt en op termijn zal deze dan ook gaan falen. Ook zal de vering waarschijnlijk wat harder worden. Dit is wel de goedkoopste optie.

Men kan ook een coilover set aan schaffen, welke bestaat uit de veer en de schokbreker. Meer details op wikipedia over coilovers.

Het nadeel met (vaste) coilovers is dat de auto een standaard verlaging krijgt. Dit kan goed zijn voor bepaalde auto's, maar soms is het effect net iets te heftig of te zwak. Vandaar de "manual adjustable coilover" (schroefset). Zie het plaatje hieronder:
8-HLS-HC88-YL-SCA.jpg

Zoals je ziet kan hier de lengte handmatig ingesteld worden. Lastig is dit wel, omdat de wielen er iedere keer op en af moeten, de auto van de krik af, voor je weet of het effect gewenst is. Meestal wordt uiteindelijk ??n stand gekozen en komt men er daarna niet meer aan.

Tot slot kan de hoogte ook via een bediening in de auto worden veranderd. Er wordt dan een kastje geplaatst in de auto waarmee de hoogte elektronisch in te stellen is. Maar dit wel is een dure optie en komt veelal in combinatie met luchtvering.

Showoff imports heeft voor de Lexusforum leden een mooie aanbieding voor een kwalitatief goede schroefset. Via deze link komt u daar.

Ik hoop dat dit je een beetje helpt. Nu mogen de experts de inhoud grillen, op eventuele fouten van mijn kant. Ik zal deze post dan ook a.s.a.p. aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Als je alleen de veer verandert, hoeft niet te betekenen dat de vering erg hard wordt. Het kan zelfs als OEM aanvoelen. Net als je bij een coiloverset de vering aan kunt passen, kun je dit ook met veren. Alleen is dit dan "statisch" dus de veer wat je eronder monteert kan erg straf zijn of bijna OEM aanvoelen of daartussenin uiteraard...

de hoogte via bediening gaat meestal icm een airride systeem.
 
De demping zal over een kortere afstand gaan plaatsvinden, waarbij op zijn beste de schokbreker dezelfde demping levert. Dus lijkt het mij dat deze wel harder gaat worden. Natuurlijk is dat op te vangen door een veer die stugger wordt naarmate er meer kracht op komt. Een veer als deze zal dat doen.
 
Ja, dat bedoel ik, dus gelijk zeggen dat het veel stugger wordt ben ik niet mee eens, heb nu genoeg verlaagde auto's gereden waarbij ik ook de normale rijhoogte heb mogen ervaren en dat viel wel mee, Ik moet er wel bij zeggen dat ik dit alleen heb ervaren met Eibach ProKit veren. Eibach had bijvoorbeeld voor de Mazda3 ook nog een ander variant, de Proline, en hier werd het inderdaad heel erg stug mee. "Stugger voelen" is natuurlijk ook subjectief, voor de een is het goed te doen en voor de ander zal het super stug aanvoelen. Ik denk dat Alor bijvoorbeeld hier goed mee kan praten. Hij heeft nu ook alleen veren, en ik heb in beiden jullie auto's mee mogen rijden en toch voelt die van hem minder stug aan dan die van jouw bijvoorbeeld...
 
eens, maar Alor en ik hebben een totaal ander onderstel. Die van mij bijvoorbeeld kan denk ik alleen maar harder worden met andere veren. Vandaar dat een schroefset denk ik mijn enige optie is.
 
ja, jij hebt F-Sport veren en de dempers weet ik niet of ze verschillen, volgens mij wel... je kunt ook alleen veren kiezen, maar je zult veel tijd kwijt zijn in het uitzoeken welke het beste passen bij wat je wilt bereiken.

De makkelijke uitweg in dit geval is dan inderdaad coilovers... Daar gaat mijn voorkeur ook naar, ook omdat je de auto op een perfecte hoogte in kunt stellen, meestal vind ik veren "net niet" qua verlaging...
 
Hoe dan ook, ik heb de eerste post aangepast n.a.v. jouw opmerkingen. ;) Ik ben het eens dat alleen veren net niet de goede verlaging geven in veel gevallen. Heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat bijna ieder ander model een ander gewicht heeft.
 
ja inderdaad... het kan wel lukken, maar dan moet je op maat gaan laten maken en dan kun je wat mij betreft beter voor coilovers gaan...
 
Duidelijke en mooie info.
Maar bij bc coilovers kun je ook nog kiezen tussen verschillende veerspanningen.
Zo heb ik dus de orgineel geleverde 6kg veren voor de achteras vervangen voor 14kg. Dit omdat je de schokbreker snelheid kan regelen maar niet de kracht. Dit hangt wel een beetje aan elkaar maar als met 5man in de auto zat ging hij door de veer heen op een drempel en raakte ik dus de grond, nu heb ik er dus met die zwaardere veren geen last meer van.
Wat die gewichten (6kg en 14kg) betekenen weet ik niet maar hij word er wel stug van,haha
 
Bedankt Slippernick, goed advies om mee te nemen wanneer je hem wilt aanschaffen. Zal ik zelf ook zeker doen :)
 
In aanvulling op de reeds geplaatste info/reacties, mijn bijdrage. Indien ik foutieve info hier heb neergezet, laat ik mij uiteraard graag corrigeren door anderen met een betere kennis over dit onderwerp.

Hube zei:
De demping zal over een kortere afstand gaan plaatsvinden, waarbij op zijn beste de schokbreker dezelfde demping levert. Dus lijkt het mij dat deze wel harder gaat worden. Natuurlijk is dat op te vangen door een veer die stugger wordt naarmate er meer kracht op komt. Een veer als deze zal dat doen.
Bij toepassing van verlagingveren zal het aanslagpunt/uiterste samengedrukte toestand van de schokdemper eerder bereikt worden, omdat de demper meer wordt samengedrukt tbv de verlaging. Omdat de fabrikant van een verlagingsveer dit over het algemeen wil voorkomen, zal deze dus de sterkte van de veer (veerspanning) vergroten/verzwaren en wordt daarmee de demping dus inderdaad relatief harder tov standaard.
Ook de veerconstante van de veer speelt een rol. De afgebeelde veer is een progressieve veer waarbij de veerconstante verandert naarmate de veer verder wordt ingedrukt. Daarmee kan de mate van toename van de "sterkte" van de veer beinvloed worden. Zo'n veer geeft een geleidelijkere overgang van "comfortabel" naar "hard". Afhankelijk van de gefabriceerde veer kan je dan stellen dat bij rustig rijden zoveel mogelijk comfort wordt bereikt en bij zwaardere belasting de vering harder wordt.

Hube zei:
...maar Alor en ik hebben een totaal ander onderstel...
Daarom is het bij verlagingsveren beter die te kopen die specifiek voor jouw auto zijn gemaakt. Soms kan je het wel "beredeneren"/berekenen en een compromis samenstellen. Per merk zit er voor dezelfde auto verschil in de stugheid/comfort vd veer, omdat ze daar verschillende ideeen over hebben of net een ander doel hebben. Grootste verschil zou kunnen zijn: straat-/circuit-gebruik. Er zal dus altijd een verschil zijn in daadwerkelijke prestaties, om maar niet te spreken over de persoonlijke smaak.
;)

slippernick zei:
Duidelijke en mooie info.
Maar bij bc coilovers kun je ook nog kiezen tussen verschillende veerspanningen.
Zo heb ik dus de orgineel geleverde 6kg veren voor de achteras vervangen voor 14kg. Dit omdat je de schokbreker snelheid kan regelen maar niet de kracht. Dit hangt wel een beetje aan elkaar maar als met 5man in de auto zat ging hij door de veer heen op een drempel en raakte ik dus de grond, nu heb ik er dus met die zwaardere veren geen last meer van. Wat die gewichten (6kg en 14kg) betekenen weet ik niet maar hij word er wel stug van,haha

Volgens mij is de hardheidsinstelling bij de BCR coiloverset van de veren (draaiknop) een kraan waarmee je bepaald hoeveel vloeisof/olie van de ene naar de andere kamer kan vloeien, dus hoe snel de schokdemper samengedrukt kan worden (inbound/compression). Hoe harder de instelling: als er een hobbel/drempel genomen wordt, kan deze niet zo snel samengedrukt worden en zal de auto dus eerder stuiteren.

Voor de "zwaarte" vd veren geldt een bijna vergelijkbare uitleg als schokdempers. De aangegeven kracht ("gewicht") staat feitelijk voor de kracht die nodig is om de veer over een bepaalde afstand samen te drukken. Dus met de 14kg veer heb je t.o.v. de 6kg veer 2,3x zoveel kracht nodig om de veer over (bijv.) 1cm in te drukken.

De moeilijkheid zit in het vinden van de juiste verhouding/combinatie tussen dempers, veren en gewicht van de auto voor het beoogde doel. Ook spelen de verhoudingen tussen de voor- en achtertrein een rol en uiteraard de geometrie, gewichtsverdeling, stijfheid (carosserie en onderstel), etc.

Dat je de veren kan "verzwaren" klopt. Ik heb dat niet gedaan en ben tot nu toe tevreden met de 6kg veren achter, ook met mensen achterin, maar dat zou kunnen veranderen wanneer ik een keer op een circuit ermee gereden heb. Ik ga er voorlopig vanuit dat BC Racing hun veerspanning heeft ontwikkeld voor de IS200, dus dat het goed genoeg moet zijn voor licht circuit-gebruik en zeker voor straatgebruik.

Ik ben hier geen prof in (de gevierde circuitrijders onder ons weten dat veel beter), maar ik zou wel opletten met teveel verzwaren van de achterveren t.o.v. de voorveren. Je kan hiermee zomaar de auto in onbalans brengen, in dit geval dat de auto "los" wordt aan de achterkant, zeker omdat het een achterwielaandrijver is.

De vering moet naast het opvangen van schokken ook de krachten deels kunnen opvangen om deze dan geleidelijk naar de achterwielen over te kunnen brengen. Wanneer dit in veel mindere mate of niet meer gebeurt kan het zijn dat de grip op de achterwielen eerder verloren gaat. Je kan het effect vergelijken met een pickup waarbij er op de achterwielen zonder belading naar verhouding heel weinig druk is op de achterwielen, waardoor deze eerder kunnen doorslaan/spinnen. Uiteraard hoef je hier niet direct last van hebben onder normale omstandigheden, maar bij verminderde grip op het wegdek of het inveren van de auto speelt dat weer wel...let dus svp op. Voor driften is dat natuurlijk juist goed
:P

Volgens mij vergeet ik nog wat... :roll:
 
Ik weet niet of dit al is gegeven maar even mijn mening :)

Of de verlagingsveren je auto stugger maken is afhankelijk van de veerkracht, maar meestal is de aftermarket wat sterker en idd ook korter, dus is verlagen meestal stugger. Soms is het verschil echt minimaal wat niet merkbaar is.

Vergeet het verschil niet tussen een progressieve veer en een lineaire veer. De auto van hube en alle andere sport IS250/220 hebben een lineair veer karakter, deze is van begin tot eind even sterk, terwijl de normale Is250 /Eibach (vaak de pro kit) en die van Arjan(Tein Htech) een progressief karakter hebben. Dit zorgt ervoor dat zelfs de Tein Htech ondanks zijn verlaging nog comfortabelere is dan Sportveren van LExus. Het begin van de veer waar alle kleine korte oneffeheden moeten worden verwerkt, kan dan bij een progressieve veer zachter aanvoelen, terwijl een lineaire veer gelijk de stugheid heeft, dus oneffenheden minder kan verwerken.

Ik laat hier even het verschil van schokdempers achterwege, want deze heeft wel degelijk invloed op het onderstel. Een schokdemper houdt meer van een lineaire veer dan een progressieve.

Een minimale verlaging zal de levensduurmogelijk iets inkorten, maar misschien praten we dan over paar % minder lange levensduur, naar mijn mening te verwaarlozen. Tenzij je voor extreme verlaging gaat, dan zou ik sowieso voor coilovers gaan.

Neem ook het prijsverschil mee.

Alan
 
Tein heeft ook een zeer mooie sets met EDFC (Electronic Damping Force Controller), zelf heb ik de Tein MonoFlex met EDFC er onderin gezet. Hoogte kan je elektronisch niet regelen, wel de dempingssnelheid, waardoor je kunt kiezen, zacht, hard en alles er tussen in
 
Yups, bij mij zit de comfortsport onder met edfc, echter moet ik deze nog inde auto aansluiten :)