vertraagd oppakken

vierdertig

Hoort erbij
23 mrt 2012
81
0
0
Goeiedag,
Heb sinds aankoop van "00 GS430 al 'last' dat wanneer ik gas geef(bijv. stationair warm)dat de motor eerst inzakt en dan pas positief lijkt te reageren op het gas.
Merk ik dus ook goed als ik hem op de motor laat afremmen en gewoon weer gas geef,gebeurd eerst niks en dan reageert ie pas,die van m'n vader is van '03 en die heeft er geen last van,pas zelf nog mee gereden en rijdt gewoon een stuk beter wat dat betreft.
Als ik rap bij stoplicht wil optrekken zit ik(overdreven gesteld)eerst met de neus tegen het voorraam en dan gaat ie er als een speer vandoor.
Wat zou het kunnen zijn?

paar BMW's gehad en dan kwam je met ontluchten een eind maar helpt bij deze niet echt :neutral:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat bedoel je precies met ontluchten?

Het 'aarzelen' is wel een bekend gegeven. Normaal gesproken bestaat er een zeer korte aarzeling als je vanuit stilstand of langzaam rijden het gaspedaal plots diep indrukt. Dat heeft te maken met de elektronica die de juiste 'versnelling van de automaat berekent aan de hand van positie gaspedaal en variabelen.

Zoals jij het weergeeft, lijkt er iets anders aan de hand. Het nadrukkelijk (lang) inhouden voor acceleratie kan wijzen naar problematiek met luchtmassameter, bougies, ontstekingssysteem/kabels, benzinepomp(filter), soms ook katalysator. In het verleden heeft de dealer ECU updates gebruikt om 'lui' schakelgedrag te be?nvloeden.

Je zult dus e.e.a. moeten uitsluiten of doormeten. MAF, bougies en kabels nakijken is een goed begin, evenals ECU resetten en rijgedrag opnieuw laten leren.

Btw, heb je het probleem ook als je de automaat in 4 zet, dus uit de overdrive (D)?
 

vierdertig

Hoort erbij
23 mrt 2012
81
0
0
Hoi,bedoel ontluchten van het koelsysteem(misschien lucht in van vorige eig.),lijkt wel of ie dan beter benzine aanzuigt maar dat kan ook mijn redenering zijn en geen fuk van waar zijn.

Voor zover ik het weet doet ie 't ook in 4 maar ga ik nog eens proberen.
Hij is absoluut niet schakellui,hij doet het ook stationair bij snel beetje gas indd,bij flink gas heeft ie het mijns inziens wel tussen versnellingen in,lijkt wel of ie ff geen vonk of brandstof krijgt indd.

Ga hem binnenkort wel uit laten lezen voordat ik lukraak(dure) onderdelen ga vervangen,ECU reeds gereset

Is trouwens tot 2011 dealer onderhouden dus als het bougies of filter oid is mogen hun dat wat mij betreft gaan betalen.
Pas m'n luchtfilter eens bekeken,was niet erg onder de indruk hoe ie eruit zag,denk 3 jaar niet vervangen,lang leve de stealer :p

Wat is MAF?
gr. Duncan
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
MAF=luchtmassameter

Voordeel van het recente onderhoud is wel dat je zoektocht kleiner wordt. De meeste 'verdachten' zijn in t algemeen goed te meten, dus lukraak vervangen is de laatste optie ;)

Btw, benzinefilter (denk niet dat het dat is) zou feitelijk 'levenslang' mee moeten gaan en valt niet onder regulier onderhoud. Ziet er zo uit: viewtopic.php?f=54&t=3073
 

vierdertig

Hoort erbij
23 mrt 2012
81
0
0
Heb afgestempelde boekjes tot 2011 en telefonisch contact gehad met dealer en heeft om de 10.000 onderhoud gehad maar als je dan zo'n luchtfilter ziet ga je toch twijfelen maargoed...

Net nog ff gereden en doet 't ook in 4,zit echt puur in motor,ga denk de MAF van pa maar eens lenen en kijken wat ie dan doet of is die van '03 anders dan '00?
Bedankt dusver :rulez:
gr.Duncan
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0

vierdertig

Hoort erbij
23 mrt 2012
81
0
0
THX! zeer nuttige link,lijkt me een dankbaar klusje mits ik het niet sloop uiteraard
staat in dat je beste ook nieuw luchtfilter kan nemen en dat treft want pas een K&N inlegfilter d'rin gedaan

ps:net ff gekeken maar hij is toch echt van 25-10'00
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
OK, weer iets geleerd, dacht altijd dat ze (de 430 dan) vanaf '01 waren ;)

Met wat TLC is het reinigen goed te doen en komt het nieuwe filter idd ook van pas. Overigens, is het zo'n filter wat je zo nu en dan dient te 'oli?n'?
 

vierdertig

Hoort erbij
23 mrt 2012
81
0
0
GPS-10 zei:
Overigens, is het zo'n filter wat je zo nu en dan dient te 'oli?n'?

klopt want dan kun je geloof ik het vuil er goed uitspoelen en opnieuw inoli?n en gaat ie 1000.000km mee volgens K&N,echter nog nooit gedaan,gewoon droog erin.
 

vierdertig

Hoort erbij
23 mrt 2012
81
0
0
nu alleen het probleem waar ik CRC Mass Air Flow Sensor Cleaner kan kopen,Brezan heeft 't niet en op internet alleen Conrad(ander type spuitbus)en een paar buitenlandse site's die geen bussie van ?9 gaan opsturen :O
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Kon je de MAF niet even 'lenen'? :D

Overigens wordt ook vaak contactspray gebruikt, maar ik zou toch eerst uitwisselen als dat kan.. E.e.a. is nooit zonder risico.
 

vierdertig

Hoort erbij
23 mrt 2012
81
0
0
Kan vast wel lenen maar nog niet gevraagd en we wonen 40km van elkaar.
Ben er redelijk van overtuigd dat dat cleanen gaat helpen want hij heeft zelfde klacht als ik,trouwens ook zat over op youtube te vinden en ik weet nu hoe het moet.
inmiddels een CRC dealer(Bosch)gevonden in Almere dus daar rij ik maandag ff langs
 

vierdertig

Hoort erbij
23 mrt 2012
81
0
0
nou dat spul van CRC is nergens te krijgen of per doos van 12st. iemand interesse in een bussie?
Heb nu:petrol EGR3 van Wynn's,ff gegoogled en nu blijk je dat zo te moeten gebruiken:

?A. Reiniging van het luchtaanzuigspruitstuk, luchtstroomsensor en inlaatkleppen
?Motor laten warm lopen. Luchtfilter verwijderen.
?Motor tot 2000 tpm laten draaien.
?200 ml product pulserend in het spruitstuk spuiten.
?Tpm zal dalen gedurende de verneveling. Wachten tot het toerental terug stijgt alvorens verder te doen.
?Indien nodig gas geven om afslaan van de motor te voorkomen.
?Laat de motor gedurende enkele minuten stationair draaien en geef zo nu en dan gas, maar 3000 tpm niet overschrijden.
?Laat de motor ten minste 1 minuut draaien na de laatste acceleratie.
?Motor stilzetten. Filter weer monteren.

Dit staat niet op de 200ml spuitbus want dan had ik het niet gekocht,twijfel erg over bovenstaande methode of gaat dit wel werken?

gr. Duncan
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Mja..mijn advies is het niet te doen.

In eerste instantie kun je niet uitsluiten of de LMM/MAF debet is aan het euvel, je loopt nu risico iets stuk te maken. Ik ken het spul verder niet, maar eerlijk gezegd vertrouw ik niet echt in 1 middel wat je LMM veilig en intake grondig kan reinigen (en dat zonder demontage).

Voor de LMM heb je een reinigingsmiddel nodig wat veilig is voor elektronica/sensors en kunststof. Liefst een equivalent van CRC Masss Air Flow Sensor Cleaner, daar moet toch wel iets in te vinden zijn... Ook kun je niet zien (zonder demontage) in hoeverre er grondig is gereinigd en of er wellicht e.e.a. is achtergebleven...

Ik zaag erover door, maar als je de LMM switch kunt maken met de andere GS, dan zou ik dat prioriseren. Mocht dat idd het euvel zijn, kun je altijd nog proberen te reinigen. Desnoods kun je misschien e.e.a. laten uitlezen.

Een nieuwe LMM loopt volgens mij aardig in de papieren. Ik zag middels een quickscan al prijzen van 250+ voorbij schuiven..
 

vierdertig

Hoort erbij
23 mrt 2012
81
0
0
Ga het spul niet gebruiken,valt mij op dat Wynn's een hoop van dat soort 'snelklaar' middeltjes verkoopt.
Ga nu indd eerst de LMM van m'n pa gebruiken om te kijken of het probleem daar wel in zit,mocht dit het geval zijn wordt het cleanen met degelijk spul of een nieuwe maar zal wel cleanen worden ;)
Houdt jullie op de hoogte.

gr. Duncan
 

vierdertig

Hoort erbij
23 mrt 2012
81
0
0
vandaag gasklephuis schoongemaakt,kon er redelijk bij en is aardig opgeknapt.
wel jammer dat er geen gaskabel opzit want nu moet je klep met hand open houden en met die andere in gat poeren,kreeg er kramp van :D

stukkie gereden en tja trekt nog steeds als een lier,lijkt iets feller op gas te reageren maar loopt nu 200rpm hoger dan eerst,dmv accu los cpu ge-reset,verder niet meer mee gereden.

CRC spul besteld via conrad.nogwat en dan ga ik de sensor cleanen,die van '03 geprobeerd vandeweek en dacht ook een klein verschil te merken qua gasrespons.

Moet ik de sensor demonteren of kan ik die gewoon in bovenste luchtfilterhuisdeel laten zitten?
kan er volgens mij aardig goed bij zo met zo'n spuitbusrietje
gr. Duncan
 

vierdertig

Hoort erbij
23 mrt 2012
81
0
0
gister nog ff een stukkie gereden en loopt weer normaal toerental en reageert nu ook op een heel klein beetje gas wat echt een stuk beter rijdt :rulez: