VSC uitschakelen

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
Ik vind in mijn CT nergens een knopje om de VSC manueel uit te schakelen. :roll:
Stel dat ik nu ergens een kleine helling op moet en de weg ligt er spekglad bij, dan vermoed ik dat de auto geen meter vooruit komt, omdat die VSC de voorste wielen blokkeert. :X
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat is niet mogelijk d.m.v. een schakelaar o.i.d.

Er circuleren wel wat instructies op 't net om via 'maintenance mode' en d.m.v. een aantal specifieke handelingen VSC uit te schakelen. Verder wordt gesuggereerd 'sport mode' aan te houden, aangezien VSC dan minder ingrijpt.

Geen idee of bovenstaand in de praktijk werkt.

Daarbij heb je dan misschien het 'voordeel' dat het een FWD is en goede winterbanden helpen ook.
 

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
Blijkbaar bestaat er een maintenance mode om de VSC manueel uit te schakelen. :)
Onderstaande handeling vond ik op het CT200hforum.com !

Heb het zelf nog niet geprobeerd ;)

Came across this when doing some research for another thread. This might be useful for those wanting to disable traction control on CT. Instructions are similar to those for the IS posted above.

Maintenance Mode:
Perform the following steps from (1) through (4) in 60 seconds.
(1) Turn the power switch on (IG).
(2) Fully depress the accelerator pedal twice with park (P) selected.
(3) Fully depress the accelerator pedal twice with neutral (N) selected.
(4) Fully depress the accelerator pedal twice with park (P) selected.
(5) Check that "MAINTENANCE MODE" is displayed on the multi-information display.
(6) Start the engine by turning the power switch on (READY) while depressing the brake pedal.
(Done) Turn off car to disable.


**To disable Traction Control without keeping engine at idle. Do the same but three times for each.**
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Mods, heb deze alvast in de Tips & Tricks geplaatst, wie wilt dit uitproberen zodat we weten dat het echt werkt?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik had het bestaan ervan al wel gevonden, echter nog geen daadwerkelijke gebruikservaring of goede werking ervan (zodoende ook niet instructies weergeven). Misschien beter even wachten met T&T, totdat iemand het probeert?

Ik blijf dit soort zaken altijd een beetje link vinden, temeer omdat je niet exact weet wat mogelijke gevolgen kunnen zijn.. Ik las daarbij al iets over storingslampjes die pas na een paar dagen resetten..
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nee, dat hoeft niet, het is uiteraard voor eigen risico, dus dat moet er wel nadrukkelijk bij staan. ;)

Ik ben wel benieuwd naar de pionier die het gaat proberen :rulez: :p
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
al verwijdert.. te laat... had dat wel nadrukkelijk erbij staan.. maar laat iemand dit eerst proberen en dan zien we wel weer...
 

Mr. Lexus

Hoort erbij
16 okt 2011
43
0
0
Stel dat ik nu ergens een kleine helling op moet en de weg ligt er spekglad bij, dan vermoed ik dat de auto geen meter vooruit komt, omdat die VSC de voorste wielen blokkeert

U denkt dat er geen sneeuw/gladheid in Japan bestaat? Daar hebben de engineers wel aan gedacht maar niet dmv uitschakelbare TRC. Dit zit softwarematig "ingebakken" in de electronica/hybrid drive.

Indien er wielspin onstaat aan de aangedreven wielen dan zal de TRC het vermogen terug regelen en/of laat de remmen voor licht aangrijpen om wielspin tegen te gaan. Indien de achterwielen niet draaien (men probeert van een zeer gladde ondergrond weg te rijden) zal het systeem er zelf voor zorgen dat er enige mate van wielspin (dit gaat "schoksgewijs") toegestaan wordt.

Het grote voordeel bij deze aandrijflijn is de electromotor welke, zeg maar vanaf 1 omwenteling per minuut tot het maximale toerental altijd de volledige trekkracht afgeeft. Denk aan een electrische trein of een oude stoomlocomotief. Een electrische trein sleurt onder normale omstandigheden vele honderduizenden kilo's vanuit stilstand zonder wielspin aan, bij een stoomloc waarbij het koppel niet zo gedoseerd vrij komt is wielspin bij optrekken geen onbekend fenomeen.

De aandrijflijn van de CT200h kan dus veel subtieler dan een normale auto ook onder gladde omstandigheden de aandrijfkrachten "los laten". Dat winterbanden een nog groter voordeel op kunnen leveren blijft ook in dit geval een feit. Vele Prius/Auris en CT rijders zijn zo prima naar en van de wintersportgebieden gegaan.

Ander weetje over de HSD aandrijflijn, er zit voor het achteruitrijden geen extra tandwielpaar om de draairichting te verwisselen zoals bij een "normale" auto in de versnellingsbak. Dit gebeurt altijd electrisch, hooguit met de benzinemotor als generator in gebruik, indien de accu's te laag zitten (in your face Ampera :p ) in capaciteit.

Bij een electromotor draai je simpelweg de polariteit om en hij draait de andere kant op. Briljant in zijn eenvoud.

Groeten