Waar een druppellader op aansluiten?

Lexy

Actief
17 mrt 2023
137
70
28
Hallo,

Momenteel rijdt ik bar weinig met mijn Lexus NX. Nu zal het met een 2 jaar oude lexus niet gelijk de accu na 2 weken leeg staan, maar toch. Mss schaf ik een druppellader aan. Kan ik deze gewoon aansluiten op de + en - punten onder de motorkap of moet dat echt op de + en - pool van de accu, achterin?
 
Laatst bewerkt:

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Meet de spanning van de accu en het punt onder de motorkap, zijn ze hetzelfde binnen 0.1 volt? Dan maakt het niets uit.
Zorg bij de meting dat de auto uit staat en de sleutel buiten bereik is.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Jup, op de accu zal de spanning als het goed is een fractie hoger zijn.
Logisch, want er loopt een kabel naar voren waar ook het een en ander aanhangt dat de spanning onder de motorkap iets laat zakken.
Trouwens, als je de druppellader onder de motorkap aansluit zie je ook de spanning op de accu iets hoger worden, weet je meteen dat het werkt.
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
137
70
28
Wat is de reden dat de druppellader niet onder de motorkap aangesloten kan worden, als er een spanningsverschil is tussen de klemmen bij de motor en de accu achter?
De spanning in de accu bevindt zich toch binnen een bepaald bereik van ca 12-14 Volt. Maw als de lader werkt binnen dit bereik zou van overbeladen geen risico zijn.
 
Laatst bewerkt:

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Er zal ook geen overbelasting ontstaan, maar je wilt er wel zeker van zijn dat de accu bijgeladen wordt.
Er kan een regelaar tussen zitten die e.e.a. beveiligd.
Denk aan een USB lader in de auto, als je hier 12 volt op zet komt er netjes 5 volt uit, maar zet je er 5 volt op dan komt er gegarandeerd geen 12 volt uit. <-- Het werkt maar een kant uit.

Daarom: Is het spanningsverschil minimaal, ca. 0.1 volt, dan werkt het. Maar om het 100% zeker te weten moet je de klemspanning meten van de accu, deze moet stijgen als je een lader aansluit onder de motorkap. (Of je moet het schema van de auto hebben.)
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
137
70
28
Ik had verder nog geen actie ondernomen. Maar vanwege een niet startende lexus, toch maar nu gedaan.
Net even bij Louwman in Utrecht geweest. Reden: Vanmorgen de auto even uit de garage gehaald. Startte gewoon. Had 2 weken stilgestaan en daarna 1 stukje van 2 km in het dorp. Daarna nog eens 1 week stilstand. Vanmorgen de auto van binnen schoongemaakt. Deur open, deur dicht etc… En daarna niks meer starten. Gelukkig had ik een jumpstarter.
De dealer had de accu al doorgemeten en deze was ok! En zegt dat er altijd wel ontlading is als je de auto niet vaak gebruikt. Dat is geen nieuws. En raadzaam is, toch elke 2 weken een stuk te rijden. Die korte stukjes in het dorp met een hybride daar laad de accu niet voldoende mee op. Hij adviseerde ook om bij lange stilstand de Lexus aan de druppellader te hangen. En dat kan gewoon onder de motorkap. Dat doen ze daar ook. Dat neem ik dan maar aan. Bij de volgende beurt, maken ze dan een voorziening met een stekkertje. Wel zo makkelijk.
Dus dan toch eentje bestellen. De keuze is de Ctek CT5 TIME TO GO.
Ik ga het zien!
 
Laatst bewerkt:

BlackBeauty

Nieuw hier
12 mrt 2024
12
20
3
Ik zag bij het bezichtigen van een GS bij de dealer ook enkele autos aan de lader hangen, een CTEK welk onder de motorkap was aangesloten op de zekeringkast. Als je zelf handig bent, kun je beter een vaste aansluiting maken op de 12V accu zelf, dat is veel makkelijk aansluiten dan onder de motorkap. Verder is CTEK een prima keuze, zelfs de goedkoopste zou denk ik volstaan (XS0.8), want zo groot is de accu niet.
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
137
70
28
De ctek CT5 time to go is inmiddels binnen.

De aansluiting op de accu maken is voor mij niet zo’n probleem. Dat gaat me nog wel lukken. Als die kabel oogjes groot genoeg zijn.
Echter. Als ik dan de ctek aansluit moet de achterklep open. En dan wordt het heel krap in de garage en is de vraag of dat gaat lukken. Dat moet ik nog eens uit proberen.

Als de auto voor onderhoud gaat in het najaar was eigenlijk mijn bedoeling dat ze het ctek stekkertje onder de motorkap maken. Dwz dat ze een extra plus moeten aanleggen/aftakken. En daar het ctek snoertje bevestigen. Dat heeft eigenlijk mijn voorkeur.
 
  • Leuk
Waarderingen: BlackBeauty

Ik heb ook een Lexus

Hoort erbij
2 apr 2023
79
73
18
Ik zou hem sowieso rechtstreeks op de accu aansluiten. Dan weet je zeker dat er niets tussen zit en dat je niets in de auto sloopt of opblaast. Aansluiten op de punten waar je de auto mee kan jumpstarten is ook goed, want dan weet je ook dat er niets tussen zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie

Lexy

Actief
17 mrt 2023
137
70
28
Nu zijn het idd op de punten waar de jumpstarter aangesloten wordt. Dwz de plus in de zekeringsdoos en een min punt.
De lexus hulpdienst (collewijn) gebruikte deze ook. En de laatste keer heb ik die ook gebruikt. Met als massa punt, een bout dicht bij, Eigenlijk zijn dat ook de punten waar een hulpstart accu aangesloten mag worden, volgens de handleiding.
 

BlackBeauty

Nieuw hier
12 mrt 2024
12
20
3
De dealer in Eindhoven doet 't waarschijnlijk niet veel anders... ...zo heb ik 't (op afstand) gezien.
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
137
70
28
Ik ben een beetje aan het rond snuffelen op diverse fora. Nu zag ik op een rav4 forum iets over het aansluiten van een jumpstarter. https://www.rav4world.com/threads/boosting-jump-starting-precaution.325195/#post-2992421
Daar staat oa dat je de ground kabel niet moet aansluiten aan de bevestiging van de ECU ophanging. Lijkt me duidelijk. Echter zit deze aan het zelfde metaal als de bout van de veerpoten. Aan deze bout heb ik mijn 350h al eens gejump start. En ook al een aantal keer aan de druppellader gehangen. Dat gaat (tot nu toe ) allemaal goed.
De kabels van zowel de jumpstarter als de druppellader zijn te kort om aan de eigenlijke ground aan de motor te hangen .
Moet ik me nu zorgen gaan maken?
Of de min kabel op een of andere manier verlengen en aan het officiële min punt aan de motor hangen? Ik heb nog een oude startkabel, waarvan ik een stuk kan afknippen. De klem op de motor min en aan de andere kant (op de kern van de kabel) de minklem van de jumpstarter of druppellader. Of is dit te ver gezocht voor een probleem wat er niet is?
 

Bijlagen

  • 7C0AC57C-EF02-4A81-B522-FE037A05E524.jpeg
    7C0AC57C-EF02-4A81-B522-FE037A05E524.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:

Lexy

Actief
17 mrt 2023
137
70
28
Toch maar het zekere voor het onzekere gedaan. Een oude startkabel de min aan een kant bewerkt zodat ik een plat stuk koper heb om de klem van de jumpstarter op te zetten. Net even getest en geeft netjes 12,7 volt aan. Mocht ik ooit nog eens de jumpstarter nodig hebben, dan via de ‘veilige’ weg aansluiten. De druppellader laat ik netjes aan de bout op de veerpoot zitten. M.i. kan met max 5 Amp laden geen kwaad, zegt de leek.;)
En bij de volgende beurt laat ik in de garage een stekkertje voor de ctek monteren.