Wanneer distributieriem vervangen?

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Ik vroeg me af wanneer officieel de distributieriem van de GS300 2e gen vervangen moet worden?

Wat zijn de kosten van zoiets en waar eventueel op te letten?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Bij 150dkm of 8 jaar. Kosten zullen zo'n +/- 800-900 bedragen bij dealer, maar een goede alternatieve garage kan dit ook.

Aandachtspunten:
- Laat gelijk controleren op olielekkage nokkenaslagers (te zien binnen distributieriem gedeelte).
- vervang spanrol
- waterpomp op lekkage controleren (deze zit niet in binnen het distri-kanaal, dus dat kan later ook worden vervangen)
- check gelijk je V-snaar (en spanrol)
- gebruik OEM of gelijkwaardige onderdelen
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Hey bedank voor de reactie.

Ik was offline door vakantie en kreeg net van een bevriende garage de tip gelijk de waterpomp mee te pakken.
(Oud lexus monteur gaf dat aan)
De distributie is vervangen bij 7 jaar, 97000 km.

Bij 7 jaar moet het wel gebeuren, bij 8 jaar zou ik nog een jaar kunnen wachten...
Als het niet nodig is wacht ik liever, kan het geld goed gebruiken, maar wil geen angst scenario van geknapte riem!

Hij adviseerde trouwens Nipparts(?) of SKF, inderdaad geen half bakken zooi.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Je kan volgens mij rustig nog een jaar wachten en ja het is aan te raden de waterpomp ook te vervangen.
De boel ligt dan toch al uit elkaar en bij een nieuwe riem kan de oude waterpomp problemen gaan geven.
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Riemset is niet echt duur, en vervangen kan makkelijk binnen 4 uur, alleen de krukaspoelie kan iets vast zitten.

Eigenlijk moet je dit samen met kleppen stellen combineren!!
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
GPS-10 zei:
Bij 150dkm of 8 jaar. Kosten zullen zo'n +/- 800-900 bedragen bij dealer, maar een goede alternatieve garage kan dit ook.

Aandachtspunten:
- Laat gelijk controleren op olielekkage nokkenaslagers (te zien binnen distributieriem gedeelte).
- vervang spanrol
- waterpomp op lekkage controleren (deze zit niet in binnen het distri-kanaal, dus dat kan later ook worden vervangen)
- check gelijk je V-snaar (en spanrol)
- gebruik OEM of gelijkwaardige onderdelen

Klopt helemaal!

Het is ?f 150.000 km ?f 8 jaar, welke het eerst komt.

Ik heb nog even dus :rulez:
Garage heeft inderdaad aangegeven genoemde punten en de waterpomp mee te nemen (dat kost effe wat zeg, 180 EUR).
Incl grote beurt met filters en olie en de complete distributieriem met alles er op en er aan EUR 825