Andere reden is dat bij sommige auto's de waterpomp ook door de distributiesnaar wordt aangedreven. Na vernieuwing van de snaar komt er een andere spanning op de waterpomp waardoor hij kan gaan lekken. Vandaar ook het preventieve
Dat is ??n verklaring die je vaak hoort, maar niet helemaal de lading dekt: Het is niet zozeer de
andere spanning (die als het goed is niet eens zoveel anders wordt als ie voorheen was), maar meer het feit dat de waterpomp
spanningsloos (!) wordt door het afnemen van de (distributie)riem. Het lager en keerring in een al wat oudere pomp zijn ingelopen op de belasting van de poelie. Valt die belasting daarop weg door het afnemen van de (vaak distributie)riem, dan is het lager vaak niet meer vloeistofdicht en komt er een minieme hoeveelheid koelvloeistof in het lager terecht, waardoor de slijtage van dat lager vanaf dat moment in een een versnelling terechtkomt. Dus zelfs all??n maar de snaar afnemen en weer monteren zonder onderdelen te vervangen/vernieuwen kan in korte tijd
een wat gevorderde pomp daarna al om zeep helpen. Alles in relatie tot de ouderdom van de pomp. Zo zal b
ij een pomp die minder km's achter de kiezen heeft, de uitwerking hiervan minder zijn.
Nu blijft bij de IS250/GS300 de distributie onaangeroerd om de 90k-intervallen, maar als de multiriem wordt vernieuwd, ontkom je er niet aan dat de pomp toch weer spanningsloos raakt... Bij mijn IS is de multiriem bij 90k vernieuwd. Bij m'n GS verwacht ik hetzelfde, maar weet ik 't niet zeker (had 'm toen nog niet). Vandaar dat de pomp in m'n IS bij 115k de geest gaf en ik er serieus rekening mee houd dat de pomp in m'n GS (nu 106k) hetzelfde lot wacht tussen nu en pakweg 20k... Zoniet: mooi meegenomen, en is dat meteen een indicatie dat zeer waarschijnlijk de multiriem nog nooit is vernieuwd...
Hetzelfde geldt ook voor de momenten waarop een dynamo, spanrol of spanner is vervangen geworden, want ook dan is de riem van de waterpomp af geweest.