Welke banden op originele velgen?

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
Hallo allemaal, ik kreeg net een bericht van de garage dat mijn auto klaar was (tussenbeurt 135.000 km), er waren geen problemen (natuurlijk niet :worship: ) enkel de achterbanden waren wat kaal aan het worden.

Nu ga ik dus binnenkort 2 nieuwe banden aanschaffen, alleen weet ik niet welke.

Er zijn vele b merken die banden aanbieden voor tussen de ?55,- en ?80,- echter weet ik niet of deze veel te wensen overlaten wat betreft de slijtage of confort? anders ga ik gewoon voor een A merk.

Verder vind ik banden met een V profiel wel mooi, maar blijkbaar maken de grote merken deze niet (of ik kom ze niet tegen).


Heeft iemand tips?
 

NIEKIS200

Actief
26 nov 2010
232
0
0
Sinds dit voorjaar zitten er op onze Lexus IS200 nieuwe achterbanden, namelijk Dunlop's SP Sport Maxx TT met velgbescherming in de maat 215/45 ZR17 91Y XL.

Gekocht via www.autobandenmarkt.nl voor 121euro/stuk ex. montage.

Wij zijn er erg tevreden over, stil/goede grip.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Normaal gesproken zou ik voor A merk banden gaan, zowiezo kan het niet zo zijn dat er onder zo'n klasse auto B bandjes gaan. Ik heb uit eigen ervaringen opgemaakt dat B merk banden vrij hard slijten en toch weinig grip bieden. Ook het comfort voel je er (soms) vanaf.

V profiel banden worden niet veel meer geleverd ivm het probleem dat deze vaak herrie gaan maken en de rolweerstand is wat hoger. Tegenwoordig is A symmetrisch helemaal het ding. Persoonlijk ben ik hier ook wel over te spreken.
Ik vind de Vredestein A-Symetric wel erg gaaf qua looks, hele lange groeven die de band extra breed laten lijken en er een wokkel effect aan geven. Zijn alleen wel aan de prijs in mijn maat 235/35R19





gr. koen
 

TJA010

Hoort erbij
16 feb 2011
28
0
0
Ik heb voor Potenza's van Bridgestone en achter Dunlop's SP Sport Maxx in de maat 215-45-17.
Ze bevallen allebei goed, al heb ik het idee dat ik wel iets meer grip heb met de Dunlop's.
Wat betreft het V-profiel misschien: Goodyear EAGLE F1 GS-D3
Ik heb er alleen geen ervaring mee.
Succes
 

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
Dank voor de antwoorden.

Ik heb nu achter een gewoon profiel en voor de banden met V profiel.

Ik denk dat ik voor de nieuwe achterbanden dan maar voor de Dunlop's SP Sport Maxx TT ga. wat houd precies de velgbescherming in? gewoon een dikke rand die net buiten de velg zal steken?

Weet iemand of je ergens een lijst kan vinden met banden gerangschikt op zaken als grip, slijtage, geluid?
 

NIEKIS200

Actief
26 nov 2010
232
0
0
Bij een band met velgrandbescherming valt de rand van de velg in een verzonken rand in de band, het is geen 100% garantie op "geen stoeprandschade" maar alle beetjes helpen.

Over overzichten: Als je googled op "autobandentes" dan vindt je al een en ander maar voor een goed idee moeten ze dan net in de maten en snelheidscategorie van jouw banden testen.
Het is wel een indicatie natuurlijk.

Van die Dunlops ga je geen spijt krijgen, een kennis van me rijdt er zelfs aardig wat ronden mee op de Nordschleife met zijn BMW Compact.
Ze zijn duurder dan een B-merk maar op banden moet je niet bezuinigen is mijn mening, het is je enige contact met de weg.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
dennisb zei:
Dank voor de antwoorden.

Ik heb nu achter een gewoon profiel en voor de banden met V profiel.

Ik denk dat ik voor de nieuwe achterbanden dan maar voor de Dunlop's SP Sport Maxx TT ga. wat houd precies de velgbescherming in? gewoon een dikke rand die net buiten de velg zal steken?

Weet iemand of je ergens een lijst kan vinden met banden gerangschikt op zaken als grip, slijtage, geluid?


JE zou even kunnen googlen op zomerbandentest, als het goed is krijg je dan heel veel vergelijkingen te zien zoals van de ANWB.
 

prinssen

Actief
22 mei 2011
145
0
0
Ik heb prima ervaringen met Federal SS-595
Kijk eens op autobandenmarkt.com

Die zijn niet duur, v-profiel en prima grip..
Heb te weinig gereden om iets te zeggen over slijtvastheid.
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Hello,

Ook hier gaan er binnenkort nieuwe banden op. Op mijn originele 17' rims heb ik nu 215 breedte.

Nu is mijn vraag, kan ik hier ook bredere banden op zetten? Bv 225 of 235? Of is dit niet aan te raden.

Groetjes,

Boudewijn
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Ok, dit heb ik weer :S

Ik moet 2 nieuwe banden hebben voor en wil deze graag weer gelijk als die ik nu heb. En.....je raad het al....nergens op voorraad.

Nu gaan wij over een kleine 2 weken met vakantie en dan wil ik die dingen er toch graag wel onder.

Wat nu? Iemand een alternatief idee?

(Mijn banden zijn: Dunlop SP SPORT MAXX 215/45 ZR17 91Y)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Zijn de Sportmax GT niet op voorraad?

Kijk op internet, daar kan je vast wel de sportmaxx normaal vinden misshien?

bv:
Autobandenmarkt.nl
Bandenpneus-online.nl
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
had idd beiden al gezien. Autobandenmarkt had ze niet op voorraad en Pneus komt erg beroerd uit reviews hoewel zij de band op voorraad lijken te hebben.

Ik ben altijd bang dat reviews kloppen. :S

Update: Heb onze lokale bandenboer gebeld. Morgen in huis, donderdag geplaatst. All-in ? 310,- per 2 banden.
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Ja goedkoopste wat ik elders kon vinden was 285,- all in maar dan had ik via 2 kanalen zaken moeten doen. Banden via internet en montage bij ander bedrijf.
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Zo via 1 bedrijf 2 Dunlop 215/45/17 SP Sport Maxx 91Y banden besteld, geplaatst, gebalanceerd en alle 4 velgen opnieuw uitgelijnd. Totaalprijs: 370 piek.
 
27 jul 2011
207
1
0
Mijn banden voor maken ook een beetje raar geluid en met remmen trilt het iets. Lijkt erger te worden dus ben langs Profile geweest in Utrecht. De monteur heeft zelf gereden en vertelde me dat de linker voorband "kapot" is. Dus beide voorbanden moeten vervangen worden ( zijn trouwens Dunlops). Hij vertelde ook dat het remmen dan niet meer zou schokken dus op zich goed nieuws dat het dan niet aan de kromme schijven ligt. Maar kan het remmen schokken daardoor?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Als je slechte band hebt dan zou dat wel kunnen resulteren in oneven rembalans, dit ga je dus voelen als trilling of hobbelen of stotteren
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
Banden zijn waarschijnlijk behept met het fenomeen ' cuppen ' dat wil zeggen dat het profiel van de band happen heeft gekregen.
Let ook op de uitlijning van de banden, als het cuppen is, kan het daardoor komen.