Welke lexus gaat ooit de GS opvolgen?

Nieuw

Nieuw hier
12 jul 2022
17
14
3
hallo mede Lexus liefhebbers,

Na de aanschaf van mij GS300h gen4 heb ik weinig tot niets van mij laten horen ,hiervoor sorry.
wel heb ik afgelopen jaar echt genoten van mijn Lexus. Buiten het navigatie systeem valt er niets op deze top auto aan te merken, werkelijk alles voelt aan als voor het leven gemaakt.

Gisteren was het tijd voor zijn eerste beurt, de 60.000 km beurt. Gelijk natuurlijk de red carpet gebruikt 👌
Er werd mij een zwarte ES van slechts een maantje oud op de oprit parkeert. 🤗

na een hele dag in deze nieuwe Lexus gereden te hebben was er maar één conclusie helaas. Deze auto kan nooit mijn GS vervangen. Het lijkt wel of overal op bezuinigd is.
1 nauwelijks leer te bekennen alles wat bij de GS leer is is vervangen door een of ander zacht schuimig iets waarvan je het gevoel hebt dit gaan nooit lang mee gaan.
2 Voorwielaandrijvin! Werkelijk nooit geweten dat dit zoveel verschil maakt maar vreselij, kan nooit op tegen achteraandrijving.
3 persoonlijk vind ik het niet echt een sedan maar meer een uitgerekte hachback. (Natuurlijk erg persoonlijk) sedan is toch tijdlozer.
4 cruisecontrol heeft niet meer het hendeltje dat altijd binnen handbereik zit maar knopjes op het stuur ( verkeerde zuinigheid).

Al met al vond ik persoonlijk het gehele gevoel van deze ES ver beneden het klasse gevoel die de GS wel heeft ( sfeer en beleving 🤪 ).

ik ben erg benieuwd hoe jullie er over denken. En welke Lexus in de toekomst ooit de GS kan opvolgen of komt er nooit meer een opvolger en worden we weer in een duitser gedwongen. 🤨

mvg, Marco
 
  • Leuk
Waarderingen: Metalfreak en Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
hallo mede Lexus liefhebbers,

Na de aanschaf van mij GS300h gen4 heb ik weinig tot niets van mij laten horen ,hiervoor sorry.
wel heb ik afgelopen jaar echt genoten van mijn Lexus. Buiten het navigatie systeem valt er niets op deze top auto aan te merken, werkelijk alles voelt aan als voor het leven gemaakt.

Gisteren was het tijd voor zijn eerste beurt, de 60.000 km beurt. Gelijk natuurlijk de red carpet gebruikt 👌
Er werd mij een zwarte ES van slechts een maantje oud op de oprit parkeert. 🤗

na een hele dag in deze nieuwe Lexus gereden te hebben was er maar één conclusie helaas. Deze auto kan nooit mijn GS vervangen. Het lijkt wel of overal op bezuinigd is.
1 nauwelijks leer te bekennen alles wat bij de GS leer is is vervangen door een of ander zacht schuimig iets waarvan je het gevoel hebt dit gaan nooit lang mee gaan.
2 Voorwielaandrijvin! Werkelijk nooit geweten dat dit zoveel verschil maakt maar vreselij, kan nooit op tegen achteraandrijving.
3 persoonlijk vind ik het niet echt een sedan maar meer een uitgerekte hachback. (Natuurlijk erg persoonlijk) sedan is toch tijdlozer.
4 cruisecontrol heeft niet meer het hendeltje dat altijd binnen handbereik zit maar knopjes op het stuur ( verkeerde zuinigheid).

Al met al vond ik persoonlijk het gehele gevoel van deze ES ver beneden het klasse gevoel die de GS wel heeft ( sfeer en beleving 🤪 ).

ik ben erg benieuwd hoe jullie er over denken. En welke Lexus in de toekomst ooit de GS kan opvolgen of komt er nooit meer een opvolger en worden we weer in een duitser gedwongen. 🤨

mvg, Marco
Ik onderschrijf jouw mening 100%.
De verdrietige realiteit is dat er geen vervanger is of ooit gaat komen voor de GS. Je zou hooguit naar een recenter model met een andere motorisering kunnen kijken zoals een 450h of F en die dan helemaal oprijden (met die intentie heb ik mijn GS gekocht)
 
  • Leuk
Waarderingen: Nieuw

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
336
1
178
43
kan ik me echt niet in vinden, auto rijd super en verbruik is waanzinnig laag,
en als je een standaard auto mee gekregen heb zal er inderdaad wat minder leer, en meer kunstof in gezeten hebben.
natuurlijk kun je ook terug gaan naar duits spul, en garages sponseren
 
  • Leuk
Waarderingen: PeterA, Nieuw en Higgie

Nieuw

Nieuw hier
12 jul 2022
17
14
3
Begrijp mij niet verkeerd. Het is zeer zeker een prima auto en zal even betrouwbaar zijn dan de GS. Alleen in vergelijk met de GS die in mijn ogen prima vergelijkbaar is in beleving met de duitse drie ( was toch Lexus zijn doel? ) is de ES de weg weer kwijt .
wil ook niemand voor het hoofd stoten hier mee, het is en blijft natuurlijk een prachtige verschijning.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
De ES en GS zijn twee totaal verschillende auto’s en daardoor eigenlijk niet like for like te vergelijken. Feit is wel dat origineel de ES een klasse lager is dan de GS en dat merk je. Is de ES een prima auto en goede kilometervreter? Ja zeker. Is het een waardige opvolger van de GS? Nee.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
De GS was niet echt populair in de VS, en de VS is het grootste afzetgebied voor Lexus, de iets grotere ( 8cm langer ) en goedkopere ES 350 ( zespitter 3.5 liter blokje ) deed het daar wel goed, dus de keuze is dan snel gemaakt. Al denk ik dat de ES ook gaat verdwijnen, SUV's worden de norm in het luxere segment en uiteraard EV's. (helaas)
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik ben alweer voorzichtig naar de volgende GS occasion aan het kijken.
Maar man, de markt is volledig ingestort, nauwelijks aanbod. De prijzen zijn tegelijkertijd skyhigh! :oops:
 
  • Verdrietig
Waarderingen: D43m0n en Arbitrator

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Ik heb met verbazing de nieuwsberichten van afgelopen dagen aangehoord over de klimaatplannen. Er werd steeds wat meer duidelijk en dan kan ik niet anders concluderen dan dat er gemikt wordt op specifieke doelen halen zonder een samenhangende visie neer te zetten die begrijpelijk en geloofwaardig overkomt, ook al is de boodschap niet altijd gunstig voor jou persoonlijk, maar je kunt er alsnog wel begrip voor opbrengen.

Al die plannen verstoren de occasionmarkt nog meer dan ze al gedaan hebben. Als ik uitga van het feit dat de overheid geld nodig heeft om alles betaalbaar te houden, dan begrijp ik dat. Maar dat zeggen ze niet. Ze zeggen klimaatdoelstellingen te willen behalen, op een breed spectrum en dus ook de uitstoot van het Nederlands wagenpark omlaag te willen brengen. De manier waarop dat tot op heden gedaan is, heeft vooral tot een verschraling van de occasionmarkt geleid omdat nieuwe auto’s alsmaar duurder werden en procentueel gezien vooral de betaalbare auto’s duurder werden. Het gros van de potentiële kopers holde daardoor achter de feiten aan, want sparen voor een jonge tot nieuwe auto was er gewoon niet meer bij. Ondertussen kregen we ook te maken met erg hoge energieprijzen waardoor veel (spaar)geld of leningen is gaan zitten in verduurzaming van woningen om de energielasten omlaag en betaalbaar te krijgen. En toen liep ook nog die discussie over het stopzetten van de salderingsregeling omdat de terugverdientijd “te kort” werd. Maar newsflash; door de enorm gestegen vraag naar zonnepanelen en warmtepompen stegen die prijzen ook flink. Dat ging simpelweg door de marktwerking met sprongen omhoog binnen een paar maanden zodat de terugverdientijd ook flink omhoog ging. Maar ja, ook dat “moet” van de overheid dus doe het nu maar want je weet niet hoe lang die energielasten zo hoog blijven. Maar de salderingsregeling bouwen we wel gewoon af! Vanaf 2027 gaat de minister bepalen hoe hoog jouw “redelijke” teruglever-vergoeding wordt, maar niet 1 op 1.
Ondertussen gaan we wel door met klimaatplannen verzinnen voor die andere doelen: we vergroten de subsidiepot voor EV’s, maar dat geldt alleen voor EV’s met een oorspronkelijke catalogusprijs van niet meer dan €45.000,-. Dus Tesla’s van een jaar of 7 tot 10 die nog prima zijn mag je best kopen maar je krijgt geen rooie cent subsidie. Maar ach, dat bedrag van €2000,- gaan we in de nieuwe plannen wel halveren per auto. Nou, als je een keer een occasion gekocht hebt in je leven, dan weet je al dat dit volledig in de onderhandelingsruimte zit op een bedrag tussen de €7000 en €30.000 voor een occasion. Dat geld is dus gewoon extra marge voor de EV-occasion-verkoper…

Maar het wordt ”leuker”: EV’s zijn vrijgesteld van MRB. Maar vanaf 2025 niet meer, dan betaal je 25% van het vergelijkbare MRB-tarief voor een benzine auto naar het daadwerkelijke gewicht van je EV. En vanaf 2026 betaal je de volle mep aan MRB voor elke EV.
Dus nu eindelijk de EV-occasions interessant en betaalbaar genoeg worden, komen ze met 100% MRB, wat niet mals is voor de meeste EV’s die al snel 1600kg tot 2000+ kg wegen…
En dan nog wat: menig netbeheerder waarschuwt dat de rek voor meer stroom er echt uit is. Bedrijven (die ook moeten verduurzamen) kunnen nu al niet direct aangesloten worden totdat het stroomnet uitgebreid is. Laat staan dat zij volgens die klimaatplannen ook elektrisch moeten gaan verwarmen/produceren. En ondertussen ook even al die EV’s op kunnen laden hè. Ook in de winter.

Hoezo de occasionmarkt verzieken? Het enige wat dit bij mij doet is wachten, wachten en nog eens wachten… En ik wacht tot die klimaatplannen uitgestuiterd zijn en we eindelijk eens weten hoe het “rekeningrijden“ eruit gaat zien voordat ik maar eens kijk wat er op de occasionmarkt te doen is.

En om na deze rant met een positieve noot af te sluiten: ik vind het niet erg om te wachten, te wachten en nog eens te wachten, want ik heb o.a. een hele fijne Lexus op de oprit staan die vorige week nog complimenten oogste vanwege de staat van de auto. Afschrijven zal ie nog wel wat doen, maar 2/3e daarvan is door de vorige eigenaren al geïncasseerd. Ik hoop dat er ergens vanaf 2030 een mooie RZ450e (of vergelijkbaar) betaalbaar is. En tot die tijd tuf ik nog heel fijn rond met die zalige V6.

Morgen regent het, maar de hele week erna… schijnt de zon! :cool:
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Er werd mij een zwarte ES van slechts een maantje oud op de oprit parkeert. 🤗

na een hele dag in deze nieuwe Lexus gereden te hebben was er maar één conclusie helaas. Deze auto kan nooit mijn GS vervangen. Het lijkt wel of overal op bezuinigd is.
1 nauwelijks leer te bekennen alles wat bij de GS leer is is vervangen door een of ander zacht schuimig iets waarvan je het gevoel hebt dit gaan nooit lang mee gaan.
2 Voorwielaandrijvin! Werkelijk nooit geweten dat dit zoveel verschil maakt maar vreselij, kan nooit op tegen achteraandrijving.
3 persoonlijk vind ik het niet echt een sedan maar meer een uitgerekte hachback. (Natuurlijk erg persoonlijk) sedan is toch tijdlozer.
4 cruisecontrol heeft niet meer het hendeltje dat altijd binnen handbereik zit maar knopjes op het stuur ( verkeerde zuinigheid).

Al met al vond ik persoonlijk het gehele gevoel van deze ES ver beneden het klasse gevoel die de GS wel heeft ( sfeer en beleving 🤪 ).
Ik kan me de reactie voorstellen. Ik heb min of meer dezelfde ervaring. Ik heb als vervangauto zowel een ES, UX als NX gehad. Alle drie ongetwijfeld veel moderner dan mijn GS gen 4. Maar ook allemaal gebouwd om in een bepaalde prijsklasse succesvol te kunnen worden aangeboden. Het vroegere karakter van enorme "overengineering" is verdwenen. Wat overblijft is een auto die best goed rijdt, stil is, een laag brandstofverbruik en een steeds "plasticachtiger" interieur, waarin het klokje het meest trieste hoogtepunt vormt.

Het lijkt wel dat Lexus, net als nagenoeg iedere andere autofabrikant, tijdelijk min of meer volledig de weg kwijt is. Het maken van een EV vraagt om andere technische oplossingen, die nog niet volledig worden beheerst. Vormgeving vormt een groot probleem: wat kies je als je niet echt nog een 'grill" aan de voorkant nodig hebt - alle EV's lijken van voren op een Tatra T700....

Ik denk dat dat niet zo zal blijven. Het goedkoper maken van allerlei onderdelen heeft zijn grenzen - en een verloren reputatie heb je niet zo maar terug. En zaken als Direct4 EV aandrijving en het "steer by wire" dat er aan zit te komen maken duidelijk dat een innovatieve aanpak ook in de toekomst mogelijk is. Maar het kan best wel even duren voordat een volwaardige opvolger van de GS verschijnt.

Uiteindelijk zullen veel autokopers na verloop van tijd wel eens genoeg krijgen van lompe SUV's met de stroomlijn van een baksteen en weer op zoek gaan naar een sedan met enige luxe die niet in Duitsland of Engeland wordt gemaakt.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
Deze auto kan nooit mijn GS vervangen. Het lijkt wel of overal op bezuinigd is.
Dit kan ik bevestigen, toen ik nog een GS had heb ik ook eens een ES als leenauto gekregen. Nog afgezien van de kwaliteitsbeleving had ik het gevoel dat ik met een anker achter de auto reed en, om in dezelfde terminologie te blijven, de ES had in vergelijking de draaicirkel van een olietanker. Duidelijk niet hetzelfde segment. De enige reden waarom ik van de GS ben overgestapt in de RX is bagageruimte.

Jarno
 

joey_brasco

Nieuw hier
7 mei 2012
18
29
13
Dit kan ik bevestigen, toen ik nog een GS had heb ik ook eens een ES als leenauto gekregen. Nog afgezien van de kwaliteitsbeleving had ik het gevoel dat ik met een anker achter de auto reed en, om in dezelfde terminologie te blijven, de ES had in vergelijking de draaicirkel van een olietanker. Duidelijk niet hetzelfde segment. De enige reden waarom ik van de GS ben overgestapt in de RX is bagageruimte.

Jarno

Kan ik me als GS eigenaar helemaal in vinden, al vind ik design van ES wel fraai.

Ik vind de Lexus SUV's allemaal ook wel fraai (fraaier dan elke bakseen van een ander merk) maar ik blijf toch een (sport)sedan mens.

Dus voorlopig blijf ik in m'n GS rijden zolang het kan (tot het onmogelijk word gemaakt)
Als ze ons dan in een BEV proberen te dwingen is de Electric Sedan (nieuwe IS?) wellicht de enige hoop als hij naar europa komt.
 

Bijlagen

  • LexusElectricSedanConcept.jpg
    LexusElectricSedanConcept.jpg
    46,9 KB · Weergaven: 70
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Arbitrator

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Hallo, kort maar krachtig de ES is de opvolger hier van de GS...
Kort maar krachtig: Geen.
De ES en GS stonden ca. 20 jaar samen in de showroom en zijn twee verschillende wagens. De GS-rijder die iets nieuws wilt moet z'n keuze maken uit het huidige modellen gamma. (Of een MB E-klasse, BMW 5 serie of Audi A6 nemen)

Roddel gaat dat ook de huidige LS geen opvolger krijgt, het worden allemaal plug-ins en BEV's.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Ik had 2 dagen een UX300e als leenauto. Nee dank je. De UX is een fijne auto, daar kan ik best aan wennen, maar niet als EV. Zoveel vermogen/koppel op de voorwielen is gewoon kansloos. Elke 20.000km kun je nieuwe voorbanden monteren. En het is gewoon Lexus-onwaardig hoe dat ding met droog wegdek alle kanten op vliegt als je een beetje vlot gas geeft. Als je voor dit bedrag gaat winkelen zou ik niet op een elektrische UX uitkomen. Als elektrische occasion ook niet.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
UX als opvolger voor de GS? :unsure: Ik dacht dat de GS 450h meer koppel had, met die jongen kun je ook de bandjes in no time oprijden.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Haha, ik reageerde meer op je laatste zin dat het allemaal PHEV en BEV’s worden :LOL:. Ik heb vanmorgen de UX300e teruggebracht als leenauto en was daar niet rouwig om.

Ongetwijfeld kun je met een GS450h ook bandjes in korte tijd oprijden, maar dan gaat de meeste energie wel in voorwaartse versnelling zitten, niet zoals bij de UX300e in links/rechts-zoekgedrag naar grip met piepende voorbandjes :cautious: Ik had niet verwacht ooit eens dergelijk “torque steer” in een Lexus te zullen ervaren.
 
  • Haha
Waarderingen: Arbitrator

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Kort maar krachtig: Geen.
De ES en GS stonden ca. 20 jaar samen in de showroom en zijn twee verschillende wagens. De GS-rijder die iets nieuws wilt moet z'n keuze maken uit het huidige modellen gamma. (Of een MB E-klasse, BMW 5 serie of Audi A6 nemen)

Roddel gaat dat ook de huidige LS geen opvolger krijgt, het worden allemaal plug-ins en oke, moet
Oke, dan zal ik het zo zeggen de ES blijft en de GS gaat eruit....dus kortom de opvolgende in de lijst is automaat de ES....sry dat ik het verkeerd heb gezegd
 
Laatst bewerkt: