Winterbanden wel/niet

Arie

Actief
4 dec 2008
104
0
0
Ik twijfel nog steeds of ik er nu winterbanden onder laat zetten. Ze zitten in het leasecontract dus kost het me niets.

Ik vraag me af wat verstandig is. Uit de laatste autotest in Autoweek bleek dat bij nat wegdek zomerbanden beter uit de bus kwamen qua aquaplanning, remweg en handeling. Winter banden weer in de sneeuw maar en onder de 7 graden.

Het regend vaker in Nederland dan het sneeuwt en als je op de rijksweg rijdt dan zijn volgens mij je banden al na enkele kilometers warmer dan 7 graden. Wat is jullie ervaring?

Als ik nu een beetje teveel gas geeft op het ogenblik dan grijpt de tractioncontrol al in en dan is het niet echt glad oid. (27.000 km gereden op nieuwe banden). Denk niet dat dit met winterbanden te verhelpen is. Vorige berijder heeft er diverse extra opties op laten zetten maar heeft niet gekozen voor 17 inch maar voor 16 inch grrrrrr :twisted: :evil:
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik rij niet met winterbanden maar heb hetzelfde dilemma. Iedereen zegt inderdaad dat winterbanden beter presteren onder de 7 graden. Nu met deze kou merk ik niet echt dat mijn "zomer" banden het zo slecht doen.

De enige momenten dat mijn banden het zwaar hebben is wanneer er een laagje "veelal natte" sneeuw op de weg ligt. Bij een ijslaagje op de weg (IJzel, aanvriezende mist, etc.) maakt het geen zak uit welke banden je hebt, je gaat dan gewoon.

Vervolgens heb ik deze vraag aan menig banden mensen geslteld, maar nog geen goed antwoord op gekregen:

Goed, winterbanden presteren beter onder de 7 graden omdat het rubber flexibel blijft. Maar hoe zit dat met zomerbanden welke op temperatuur zijn tijdens het rijden?

Natuurlijk zijn het net de momenten wanneer de banden koud zijn, dat je de extra grip goed kan gebruiken, maar ik zal ook nooit vergeten wat mijn buurman zei over zijn winterbanden: Dankzij die warme winter, heb ik in 1 winter een compleet setje winterbanden verbruikt.

Of er bij mij winterbanden op komen? Ik weet het nog niet. Misschien wel, puur omdat ik de extra veiligheid belangrijker vind dan de extra kosten. Maarja, de hamvraag, moet er een extra setje velgen bij voor deze banden?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Even kort en krachtig,

onder de lexussen zitten onder de 17 en met name de 18 inch ultra high performance zomerbanden. Deze presteren naar mijn mening onder de is200 en is250 zelfs onder de 7 graden een heel stuk beter dan winterbanden.

Banden waarmee ik heb getest zijn ook high performance winterbanden

Het is echter zo dat alleen als er sneeuw ligt dat men profiteert van winterbanden, laat ik het zo zeggen. als het sneeuwt dan wil ik niet zonder winterbanden, want met achterwielaandrijving en zeker met brede banden achter kom ik gewoon amper vooruit, dit probleem heb je niet emer met winterbanden. dus je doet het inderdaad alleen voor die paar dagen dat er sneeuw ligt, verder presteren de zomerbanden gewoon veel beter ook al vriest het.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Bedankt, ik was een beetje tot dezelfde conclusie gekomen. Effectief gezien koop je winterbanden voor die paar keer dat er sneeuw ligt.
 

LS95

Hoort erbij
11 feb 2009
38
0
0
Ik heb voor mijn LS400 ook voor deze keuze gestaan, heb uiteindelijk Michelin Primacy HP 225/60 R16 gekocht, zijn er verleden jaar voor de winter onder gezet en zien er vandaag de dag nog bijna hetzelfde uit.
In de stad rij ik gewoon onopvallend maar zodra ik op de snelweg zit en de ruimte heb laat ik de auto wel werken!
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Vandaar dat ik ook 18inch winterbanden heb zodat de auto toch mooi blijft uitzien :) en in die paar dagen dat het echt sneeuwt dat ik gewoon rustig kan rijden en niet ergens lullig vast komt te zitten

Het is natuurlijk best lullig als je met spinnende banden niet van je plek komt terwijl een ander FWD je lekker uitlacht terwijl hij wegrijdt.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Dat is de beste manier om te rijden. Gewoon hard maar alleen als het kan. Niet in de file aan iemands bumper hangen :)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
ik mis allleen jammer genoeg dat magische knopje die nog wel op de is200 te vinden was :)

en om tijdens het rijden de auto aan de kant te zetten en een dansje te doen zie ik niet zo zitten :)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik moet wel zeggen dat de is200 erg leuk is om mee te driften, of driftend invoegen uitvoegen :)
de auto biedt voldoende gevoel waardoor je precies weet wat met de auto doet en wilt. :) dit geldt ook voor de bmw 3 serie e46 :) helaas is het gevoel teveel weggedempt in de nieuwe generatie lexus is :(
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Traction contrrol is via een knopje een beetje uit te schakellen in de IS250, en volledig uit te zetten via een hack.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Hube, dat klopt, maar als ik aan het rijden ben en ik zie een leuk bochtje dan kan ik moeilijk even een dansje gaan doen in de auto :D, maar het is goed dat die niet meer volledig uit te schakelen is want anders ga k teveel spelen :p

IK hoor te gedragen op de openbare weg! :) hahaha
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Zou inderdaad leuk moeten worden.

<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/m4i69Dm_mac&hl=nl&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/m4i69Dm_mac&hl=nl&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>