De huidige brandstofprijzen zijn een direkte weerspiegeling van de prijsopbouw: de combinatie van grondstof-en verwerkingsprijs, marge voor fabrikant en wederverkoper + accijns met daaroverheen de BTW. De overheid krijgt dus per verkochte liter extra geld binnen, degene die de ruwe olie naar boven haalt ook, maar de benzine-/dieselfabrikant en wederverkoper nauwelijks. In principe zou de prijs bij het dalen van de ruweolieprijs ook weer moeten dalen - we zijn van enkele maanden geleden $75 per vat nu gestegen naar ongeveer $120 per vat en in die tijd is de waarde van de Euro tov de dokllar gedaald. Gelukkig kennen we in Nederland een zeer hoge accijns, dat dempt de prijsstijging aanmerkelijk
Op dit moment is niet schaarste de reden voor de prijsstijging, maar wel de angst dat die er zou kunnen komen door allerlei geopolitieke ontwikkelingen. Die zijn, zoals de recente ontwikkelingen leren, hoogst onvoorspelbaar. Het kan dus ook zo maar opeens weer naar beneden al vrees ik ook dat dat wel even kan duren.
Het idee dat iedereen binnen een aantal jaren electrisch gaat rijden gaat mijn voorstellingsvermogen te boven. Onze infrastructuur is volstrekt ongeschikt om de daarvoor noodzakelijke electriciteit met voldoende snelheid te leveren en zal dat ook niet in tien jaar tijd zijn. De op dit moment belangrijkste grondstof voor batterijen (lithium) is op dit moment mogelijk voldoende voor 10 jaar, maar bevindt zich vooral in handen van hetzelfde type schurkenstaten waar aardolie vooral vandaan komt. Het is dus echt wachten op alternatieve materialen voor batterijen - daar wordt veel over geschreven en allerlei zaken zouden over een jaar of twee beschikbaar moeten zijn, maar dat zal in de praktijk mogelijk minder snel gaan - de beoogde vindplaatsen bevinden zich vooral in China en Siberie en dat is ook niet erg geruststellend.
Voorlopig houd ik mijn auto nog maar even. Immers, fabrikanten zijn op dit moment volkomen de weg kwijt: de meeste EV's zijn lelijk, zwaarlijvig en volgestampt met "entertainment electronica" die tot een volkomen onoverzichtelijk dashboard leidt dat pretendeert een tijdens het transport volledig en niet ongevaarlijke "tablet" te zijn.