Yatour of GROM ipv cd wisselaar

Lexus Rob

Nieuw hier
18 okt 2014
19
1
0
Dag allemaal,

​Op diverse plaatsen binnen dit forum is al het een en ander gezegd over het vervangen van je cd wisselaar door een kastje van deze merken. Desondanks wil ik toch graag dit tot een nieuw onderwerp maken.
Ik heb een GS300 van 2003 met een audio-unit met ge?ntegreerde navigatie en climate control. Dus alleen de audio vervangen door iets moderns met mp3 functie kan niet.
Dus ik denk nu aan een Yatour YT-M06 met extra BTD module vanwege bluetooth. Voor 114,- lijkt me dat een kostenvriendelijke optie om niet meer met een stapel cd's te hoeven klooien. En dan praat ik al helemaal niet over cassettebandjes haha.

Grom is vergelijkbaar maar ik heb intussen begrepen dat Yatour de betere (goedkopere) keus is. Voor mijn vragen maakt het merk echter niet uit.

Hopelijk kunnen jullie helpen met deze paar vragen....
Op youtube zijn meerdere filmpjes te vinden over het losmaken van de audiounit om de stekker te vervangen. Dat lukt vast wel. (Of heeft iemand daar nog tips over??)

Maar weet iemand hoe je de cd wisselaar verwijdert?

Is het gemakkelijk de nieuwe kabel vanaf de audio naar de plek van de wisselaar te brengen?

Hoe bevestig je het nieuwe kastje op de plek waar eerst de wisselaar woonde?

Of is het beter een andere plek / optie te kiezen? (wisselaar laten zitten)

Het kastje ondersteunt de 6 knoppen op de audio voor de cd's, dat is duidelijk. Ik heb gelezen dat in sommige gevallen je meer mappen (nep-cd's) kunt plaatsen op de USB en dat je die gewoon kunt kiezen met Disc+ en Disc-. Heeft iemand hier ervaring mee?

Dat waren de vragen waar ik tot nu toe mee zit. Het zou geweldig zijn als iemand met antwoorden komt.
En natuurlijk andere info over ervaringen, alternatieven, tips enz zijn zeer welkom.

Alvast erg bedankt!!
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Beste Lexus Rob

Ik zou zeggen ori?nteer je eens op onderstaande site
www.motrade.nl
Maar ook voor vragen kun je er goed terecht.
Zowel yatour als Grom zijn hier verkrijgbaar.
Ik zelf heb een grom USB prima geluidskwaliteit alleen het probleem dat hij niet de eerste keer gevonden word.
Als je van radio naar de grom schakelt moet je eerst terug naar radio dan weer naar grom totdat een vrouwenstem zegt USB.
Daarna is het goed.
Bij de bijgeleverde kabel moest uiteindelijk een draad doorgeknipt worden anders ging het geluid telkens aan en uit.
Ben goed geholpen door bovengenoemd bedrijf.
Nieuw kastje opgestuurd gekregen , firmware upgrades uitgevoerd en uiteindelijk de oplossing van het probleem gevonden met het doorknippen van een draadje.
Er werd snel gereageerd en meegedacht.
Volgens mij kun je doormidden ven een y-kabel de aansluiting van je cd-wisselaar behouden.
Ik heb zelf de radio losgemaakt en de achterkant bekeken en vergeleken met de foto's op de site.
Je weet dan hoe de connectoren eruit zien en wat je moet bestellen.

Succes 👍🏻
 

Lexus Rob

Nieuw hier
18 okt 2014
19
1
0
Hallo mvraamsdonk,

Bedankt voor je reactie. Ik heb al op die site gekeken en inderdaad geven ze veel informatie. Het is ook goed te weten dat de service na verkoop ook prima is. Dat is precies wat ik graag wil horen! Goede kans dat ik daar ga bestellen. Mijn vragen zijn wel typisch Lexus GS300 gericht, dus volgens mij zullen zij geen antwoorden kunnen geven op mijn vragen hierboven.

Trouwens, ik denk erover om als extra dan ook een 7 inch tablet in de 90 euro klasse te kopen om vanaf dat muziek te streamen. Die kan dan in de armsteun liggen waar ook een 12V aansluiting is. Die kun je simpel bedienen en natuurlijk gemakkelijk bijwerken met nieuwe muziek. En een dubbelrol vervullen als e-reader als ik niet in mijn autostoel maar in mijn luie stoel zit. Als jij (of iemand anders) daar iets aan bij te dragen hebt, hoor ik het graag.
 

Lexus Rob

Nieuw hier
18 okt 2014
19
1
0
Nieuwe vraag: Weet iemand of het mogelijk is zo'n kastje achter de audio unit te laten? Dan hoeft alleen de audio los en verder niets. In dat geval neem ik een Yatour YT-BTA. Die werkt met ingebouwde bluetooth en heeft een AUX. De AUX gebruik ik dan niet of ik priegel een draad daar vandaan naar een plek waar ik voor nood een apparaat dan zo kan aansluiten.
Is er ruimte? Is er een warmteprobleem? Is het nodig om toegang tot het kastje te houden vanwege resetten ofzo? Zal bluetooth last hebben van storing op zo'n plek?
Als iemand input heeft......kom maar op :rulez:
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Hallo Lexus Rob, ik heb al jaren een GROM TOYOU3 met Bluetooth module, uit het zicht met dubbelzijdig tape in de middenconsole naast de radio gemonteerd. USB+iPod kabeltje in het dashboardkastje en klaar is Kees. Dit zal ongetwijfeld met een Yatour ook kunnen. De GROM versie wordt in ieder geval niet warm, resetten kan eventueel met de (radio) zekeringen onder de motorkap. Geluidskwaliteit van de GROM module is erg goed (WAV/FLAC/MP3, iPod of streamen via Bluetooth, AUX ingang heb ik nog nooit gebruikt). Een minpuntje van zo'n ding is het zoeken: het display van een standaard radio unit in een IS200/300 geeft alleen numerieke informatie, dus een mapnummer + itemnummer (lastig als je veel nummers hebt opgeslagen). Telefoon opnemen gaat met een toets op de radio unit, bellen werkt (uiteraard) alleen met het toestel zelf, dus nog niet volledig handsfree ...
 

Lexus Rob

Nieuw hier
18 okt 2014
19
1
0
Hoi Toyboy,

Bedankt voor je input. Daar heb ik zeker wat aan. Ja, wat geldt voor GROM geldt vast ook voor Yatour. Inderdaad jammer dat je alleen nrs ziet en geen namen en titels. Maar daarom wil ik het ook combineren met zo'n goedkopo tablet. Voor 70 - 90 heb je iets wat ongetwijfeld goed genoeg is voor alleen muziek spelen. En als die dan uit je auto gejat wordt, is dat jammer maar geen drama. Voor telefoneren heb ik al een Parrot, dus het nwe app ga ik daar niet voor gebruiken.

Ik heb ook een mailtje gestuurd naar Motrade (leverancier). Als daar iets interessants uitkomt, plaats ik dat hier.
 

Lexus Rob

Nieuw hier
18 okt 2014
19
1
0
No Title

Een laatste bericht van mij, bedoelt voor toekomstige lezers die zelf zo'n ding willen aanschaffen.

Ik heb meerdere vragen gesteld bij Motrade via email en snel en duidelijk antwoord gekregen. Dikke pluim voor hen.
Een Yatour werkt niet goed bij mijn audio werd o.a. verteld dus heb ik gekozen voor een
GROM USB3 met BTD module voor bluetooth en een AUX kabel met usb oplaadkabel. Prijs totaal is 197 euro. Voor muziek streamen heb ik een Archos 7 inch tablet gekocht voor 69 euro.

Het losmaken van de audio wordt beschreven op meerdere filmpjes op youtube. Het losmaken van het dashboard kastje en de cd wisselaar bleek eenvoudig.
Een afdekplaat onderop in het voetengedeelte klikt gewoon los. Daarna 2 10 mm bouten aan de onderkant losmaken. Bovenaan zijn 3 schroeven. Dat is het. De wisselaar gaat los door 2 schroeven aan de rechter zijkant te verwijderen en een 10 mm bout aan de linkerkant. Daar zit ook een schroef, maar daar kun je (ik) niet bij. Een steeksleutel is absoluut nodig.
De stekker in de wisselaar was 5+5 dus de optie: op kabel cd wisselaar werkt niet. Ik had stekker 7+5 nodig.
Verder doodsimpel, stekkers prikken en kabeltje brengen naar plek van wisselaar. Ik heb de GROM niet vastgemaakt. Hij ligt op een plateau en wordt vastgehouden door de kabels. Die gaat nergens heen.

Het werkt uitstekend. Bij mijn audio (zie foto) kan ik wel meer dan 6 mappen gebruiken. Gewoon disc+ en disc- gebruiken. Getest met 12 mappen. De display geeft ook gewoon 12 ofzo aan.
Geluid is uitstekend. Bluetooth werkt zonder hikken. Voorlopig woont de Archos in de middenarmsteun maar misschien kan ik iets verzinnen voor beter toegankelijke bediening.
Vanaf USB zie je geen naaminfo. Alleen cd nr en track nr. Vandaar uiteraard de tablet voor meer gericht kiezen.

Dus al met al een uitstekende oplossing en eenvoudig te monteren, ook voor iemand met 2 linker handen. Ik was mijn steeksleutel kwijt en heb langdurig zitten klooien met sleutels die niet geschikt waren. Toen een nieuwe gekocht en daarna was het een eitje.......tja.
 

Bijlagen

  • photo5253.JPG
    photo5253.JPG
    217,2 KB · Weergaven: 42
  • Leuk
Waarderingen: KevinK

Lexus Rob

Nieuw hier
18 okt 2014
19
1
0
Kleine (laatste ) update....
Bij deze combinatie is 7+5 stekker nodig. Die heb ik mee besteld.